Gå til innhold
Arkivverket

Sykdom 1911: "Blodet låste seg"

Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

I et brev min tippoldemor (f. 1865) skrev i 1911 forteller hun om en tilsynelatende alvorlig sykdom som forløper seg som følger:

"Jeg får vel for det første fortelle dig at jeg var syg med julehelgen. Det var blodet som låste. Jeg låg i fire uger/.../og jeg blir så matt at jeg tapte krefterne aldeles og er ikke på langt nær god."

Hva kan ha feilet henne? Hva er galt når blodet låser seg?

Jeg er ganske sikker på at det ikke er tuberkulose, og hun har i tidligere brev fra 1910 fortalt om vondt i både ansiktet og hendene uten å spesifisere det nærmere. Tippoldemor døde i november 1918 av "brystsygdom" men det var nok Spanskesyken hun bukket under for. Noen sammenheng med sykdommen i 1911 er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan blodpropp et sted være en mulighet? Men det ville kanskje ikke arte seg på denne måten og det ville vel kanskje vært beskrevet smerter?

Bare en tanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan blodpropp et sted være en mulighet? Men det ville kanskje ikke arte seg på denne måten og det ville vel kanskje vært beskrevet smerter?

Bare en tanke!

Jeg har tenkt det samme, men symptomene passer som du sier neppe med blodpropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme, men symptomene passer som du sier neppe med blodpropp.

Symptomene passer for blodpropper i lungene. Kjente selv et press mot brystet og tålte lite anstrengelse, selv det å gå sakte var strevsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....kan det ha vært overgangsalderen? Hun var ca 45 år på dette tidspunktet. (Men ta hensyn til at dette er et innlegg fra en mann, som derfor per definisjon ikke har særlig kunnskap om emnet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalder er ingen sykdom så jeg tror ikke det kan ha noe med det å gjøre. Det mest plagsomme med det er hetetokter.

Det kan jo høres ut som en blodpropp, og hvordan ville man for 100 år siden forklare for en pasient hva en blodpropp var og hva den forårsaker. Det er vel ikke helt utenkelig at det kan ha blitt forklart med at det sitter noe i blodårene som stopper blodet fra å sirkulere rundt i blodårene, eller hva? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider