Gå til innhold
Arkivverket

HO: Ørjan Ørjansen f. ca 1746

Anne Steine
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Ørjan Ørjansen f.ca 1746.

Han gifter seg med Eli Rongestvedt: Ørjan Ørjansen Oma Uk Eli Hansdatter Rongestvedt Pige 2712 1777 Haalandsdal.

De får 2 jenter. Ingeborg f 1779, døpt i Fana kirke 3 november.Faddrene hennes var fra Øvsttun og Nesttun. Kari Cathrina døpt 24/6 1781 Fana kirke. Adr var da Nesttun. Faddrene hennes var fra Ask på Askøy. Jentene blir konfirmert på Askøy i hhv 1794 og 1796.

Kommunikantar Askøy, 1743, 1750, 1760, 1769, 1776

Ørje Ørjesen Strømsnes og H. mf Jul 01 D. 4 p. Trin. 1787 Askøy

Ørje Ørjesen Strømsnes og H. mf Okt 21 Dom. 20 p. Trin. 1787 Askøy

Døde på Askøy: 10.04 1800 Orgen Oriensen Asch 54 aar

Jeg sitter med Slektsbok Tørvikbygd, Standebarm og Mundheim Bind 3. Ørjan er brukt der på flere garder. Bl. Nygård og Ytre Oma.

Er det noen som kjenner igjen/eller kan tipse meg hvor jeg kanskje kan finne ut av dette?

På forhånd takk.

Vennlig hilsen

Anne Steine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg prøver meg igjen når det gjelder Ørjan Ørjansen. Jeg har funnet en dåp i Strandebarm/Strandebarm hvor jeg leser at Ørjan Ørjansen og Brita Samsondatter døper Ørjan i oktober 1745. Jeg leter etter disse to foreldrene gjennom store deler av bygdeboken bl.a Kolltveit, Oma og Linga mfl. Selvfølgelig kan jeg ha oversett noe viktig.

Er det noen som kjenner til / har tips etc om denne dåpen:

Nr 18

http://www.arkivverk...&show=32#bunnen

Vennlig hilsen

Anne Steine

Endret av Anne Steine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli Hansdatter Ragnhildstveit/Rongetveit i Strandvik g. Ørje Ørjesen Oma. Det er ekteskapsløyve på de to, der det i bygdeboka står at de er søskenbarn. Om dette stemmer, så må sammenhengen ligge i det at Hans Baardsen f. Teigland er gift med enke Kari Jensdatter 1g. Hans Størksen Dragseide, sistnevnte er far til Eli Hansdatter.

Hans Baardsen er bror til Ørje Baardsen Oma, nevnt i bygdeboka side 208, som i såfall må være far til Ørje Ørjesen, uten at han er nevnt i bygdeboka.

Under Teigland i Strandvik side 198, så står Ørje Bårdsen sønn Ørje f.1750 med Kartrine Larsdatter. Så roter de sammen far og sønn som gift med Eli Hansdatter.

Bård Ørjansen Oma 1g. enke Anna Monsdatter Teigland 2g. Ellen Sjursdatter Koldal. Ørje Bårdsen fra siste ekteskap, bygdeboka I. Oma side 211.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli Hansdatter Ragnhildstveit/Rongetveit i Strandvik g. Ørje Ørjesen Oma. Det er ekteskapsløyve på de to, der det i bygdeboka står at de er søskenbarn. Om dette stemmer, så må sammenhengen ligge i det at Hans Baardsen f. Teigland er gift med enke Kari Jensdatter 1g. Hans Størksen Dragseide, sistnevnte er far til Eli Hansdatter.

Hans Baardsen er bror til Ørje Baardsen Oma, nevnt i bygdeboka side 208, som i såfall må være far til Ørje Ørjesen, uten at han er nevnt i bygdeboka.

Under Teigland i Strandvik side 198, så står Ørje Bårdsen sønn Ørje f.1750 med Kartrine Larsdatter. Så roter de sammen far og sønn som gift med Eli Hansdatter.

Bård Ørjansen Oma 1g. enke Anna Monsdatter Teigland 2g. Ellen Sjursdatter Koldal. Ørje Bårdsen fra siste ekteskap, bygdeboka I. Oma side 211.

https://familysearch...M9.1.1/VWP6-V4Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Da var det altså et bomskudd dåpen jeg hadde funnet i kirkeboken. Men heldig for meg er det kunnskapsrike folk der ute. Jeg har søkt og lett etter denne 4. tippoldefaren min.

Jeg sitter her nå kun med Strandebarm og Varaldsøy , og ser den på s 208 og 211.

I morgen blir det tur på bliblioteket og Soga for Fusa-Hålandsdal og Strandvik . 3

MVH

Anne Steine

Lenke til kommentar
Del på andre sider