Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøter


Erik Svennsen
 Del

Recommended Posts

Jeg er ny på forumet her og vet ikke helt hvor mye jeg kan spørre om ift tyding av skannede kilder. Jeg har to skjøter fra 1840 tallet som jeg har funnet i panteboka som er på ca 1 side hver seg. Jeg forstår veldig lite av hva som står her og skulle gjerne hatt hjelp til oversettelse. Hvis noen vil hjelpe meg så kan jeg sende url til panteboka via personlig melding eller epost.

 

 

Hilsen Erik Svennsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Aud, her er linkene:

 

- Skjøte nr. 36 (Mellom Simen Kiønnichsen og Nils Simensen)

 

Venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080729191363.jpg&siz=gigant

 

 

- Skjøte nr. 14 (Mellom Simen Kiønnichsen og Hans Simensen)

 

Høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080729200021.jpg&siz=full og øverst venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080729200022.jpg&siz=full

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først et tips: bruk permanent sidelenke her, da har man flere muligheter til forstørrelse, og man kan bla frem og tilbake for å lete etter ord man er usikker på, i annen tekst.

 

Jeg har imidlertid prøvd meg på Skjøte nr. 36, og gjør oppmerksom på at det ved skanning er kuttet noen bokstaver på slutten av de fleste linjene (gjemt i ryggfolden), men at det i de fleste tilfellene har vært mulig å gjette seg til hva som står, og jeg har derfor skrevet det i klamme. NB: Det som står i klamme er altså min gjetning!

 

Jeg leser:

 

Underskrevne Simon Kiønigsen tilstaar herved og vitter-

liggjør: at have til min Søn Niels Simonsen solgt og afhændiget, ligesom jeg herved sælger,

skjøder og overdrager til ham og hans Arvinger den halve Deel eller 10 Lp Tunge gl.

og ny 2 Daler 4 1/2 Sk. af den mig ved Skjøde dateret 5. Septbr 1795 og thinglæst 3die Ma[...]

1796, hjemlede Gaard østre Rekustad, gl. Matr. No. 93, af Skyld 1 Lp Tunge, nyt Ma[tr. No.]

180 og af ny Skyld 4 Daler 9 Sk. paa Rolfsøen i Thunøe Prestegjæld, for den im[ellem]

os omforende Kjøbesum 1000 Sp. siger Eet Tusinde Speciedaler, hvori er leqvider[et]

Kjøberens Arv ved Skiftet efter Moderen Marie Nielsdatter Rekustad, sluttet 13de

Januar 1821 og thinglæst 5. Juni 1822, til Beløb 294 Sp 4 ort. Hvad Kjøbesummen overstig[er]

dette Beløb med deraf faldne Renter, har Kjøberen berigtiget. Saaledes skal den hal[ve]

Deel af den mig ved anførte Skjøde hjemlede Gaard østre Rekustad, saavelsom forh[olds-]

[messig?] Andeel af de paa Eiendommen staaende Ind- og Udhusebygninger og saale[des]

som samme med til- og underliggende Herligheder ved en nærmere afholdende [De-]

lingsforretning bliver beskreven, herefter følge og tilhøre bemeldte min Søn N[iels]

Simonsen og hans Arvinger, som en sand og retmessig Eiendom, uden Paatale

saavel fra min som øvrige Arvingers Side, og hvorfor jeg forbliver hans Hjemmelsmand

efter Loven. Med Salget følger af min eiende Besætning 2 Melkekjøer, 1 Q[vige],

Halvdeelen i enTyr, 1 sort Hest, Halvdeelen i en graae Hest, 4 Souver, 3 Lam og en

Souvebok, en Plov, en Harv, en Jern Steed, Veedslæde med tilhørende Drag og Ha[lv]

delen i en fire Hjuls Arbeidsvogn. Endvidere skal han have Sædekorn, forsaavidt for[nø]-

diges til den ham herved solgte Eiendoms Drift og Brug for indeværende Aar. Sluttelig be[mær-]

kes at han ogsaa skal have en enEtages Jern kakkelovn af de i Vaaningshuset vær[ende]

Ovne. Saa længe jeg lever forbeholder jeg mig Benyttelsen af den søndre Deel av Vaani[ngs]

huset. Nærværende Skjøde underskrives af min eldste Søn Kiønik Simonsen, som der

samtykker i dette Salg og aldeles fraskriver sig den ham som ældste Søn til Eiendommen

havende Odels- og Indløsningsret til Fordeel for Kjøberen og hans Arvinger. Til Bekræft[else]

udstædes dette Skjøde med min og Kjøberens Underskrifter i Overvær af 2de Vitterlighedsvid[ner.]

Gaarden Rekustad den 23de April 1841.

Som Sælger: Simon Kiøniksen

Som Kjøber: Niels Simonsen

 

Forsaavidt nærværende Skjøde vedkommer mig

vedtager jeg dette Indhold. Kiønik Simonsen.

 

Til Vitterlighed ved Oplæsning, Vedtagelse

og Underskrift:

Paul Johannesen. Syver Mattiesen

 

Ved Forretning afholdt i dag er indbemeldte til Niels Simonsen solgte Andeel af Gaarden østre Rekustad,

belagt med Skyld gl. 10 Lp Tunge og ny 2 Daler 40 Sk. Hvilket herved bemærkes. Gaarden østre Rekustad

den 19de Juni 1843. Paa Sorenskriverens Vegne Christian [............]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøte nr. 14, jeg leser:

 

Underskrevne Simon Kiønig-

sen tilstaaer herved og vitterliggjør, at have til min Søn Hans Simonsen

solgt og afhændiget, ligesom jeg herved sælger, skjøder og overdrager til ham og hans Arvinger

den Andeel jeg endnu er eiende af den mig ved Skjøde dateret 5. September 1795,

thinglæst 2den Marts 1796 hjemlede Gaard Rekustad østre, hvilken Andeel har i

Skyld gl. 10 Lp Tunge, ny 2 Daler 5 Sk. paa Rolfsøen i Thunøe Sogn, for den

mellem os omforenede Kjøbesum 700 Sp, siger Syv Hundrede Speciedaler, der for-

bliver henstaaende uopsagte og rentefrie saalænge jeg og min Hustrue lever, saa-

ledes at naar Een af os ved Døden er afgaaet, udbetales eet Aar derefter,

uden Opsigelse og med Renter fra Dødsdagen den halve Deel af Summen, og

naar den Længstlevende er død udbetales ligeledes eet Aar derefter og med

Renter fra Dødsdagen, uden Opsigelse, den anden Halvdeel, eller 350 Spd.;

Alt til Deling mellem vore lovlige Arvinger. Thi skal bemeldte Andeel

af Gaarden østre Rekustad, Matr. No. gl. 93, nyt 180, saaledes som jeg har

eiet Gaardeparten og med de Grendser og Rettigheder som er beskrevet i De-

lingsforretningen af 19 Juni 1843, herefter følge og tilhøre Kjøberen Hans

Simonsen og hans Arvinger som en sand og retmessig Eiendom, hvorhos jeg for

Salget som hans Hjemmelsmand indestaaer. Jeg har derhos ved Salget

forbeholdt mig og min Hustrue Brugen og Benyttelsen af den halve Deel

af Eiendommen med Bygninger saalænge vi lever eller finder forgodt,

og er Kjøberen forpligtet til at udføre alt til Gaardens Drift fornødent

Arbeide imod at jeg tillægger det halve Sedekorn, dog udlægger jeg for dette

Aar alt hvad der udfordres til Saaningen. Skulde jeg eller min Hus-

true blive tilsinds at ophøre med Brugen af den halve Eiendom, er

Kjøberen forpligtet til, strax saadant forlanges, at meddele os Contract,

hvorved vi sikres et passende Føderaad af Gaarden, hvilket, i Mangel af

mindelig Overeenskomst, bestemmes ved lovligt Skjøn. I Salget medfølger

en 2Etages Kakkelovn, 1 rød Hoppe, 1 Koe og en Souv, som saaledes tilhører Kjøberen

der endvidere er berettiget til Brugen af de Gaardsredskaber jeg er eiende,

forsaavidt fornødiges til Gaardens Drift. Eiendommen tiltrædes Kjøberen

strax og svarer han alle af Samme flydende Skatter og [.....], dog deeltager jeg heri

for det Halve saalænge enten jeg eller min Hustrue benytter os af den halve

Eiendom. Til Bekræftelse ved min og Kjøbers med Curators Underskrift, i

Vitterlighedsvidners Overvær. Gaarden østre Rekustad den 11 April 1846.

Som Sælger Simon Kiøniksen. Som Kjøber Hans Simonsen.

Som Kjøberens Curator Svend Mattiesen

Til Vitterlighed ved Oplæsning, Vedtagelse og Underskrift:

Simon Hansen. Svend Mattiesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig lesning, med interessante detaljer!

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å tyde dette for meg Aud! Det setter jeg stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.