Gå til innhold
Arkivverket

Ullensaker 1865: Barnefar Gustav Gundersen fra Gøteborg.

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

15 desember 1865 blir Anne født i Ullensaker (ref. ministerialbok Ullensaker 1863-75, side 48). Hun var uekte barn. Moren var piken Anne Olsdatter Vangen og som barnefar ble oppgitt gift mann i Sverige, Gustav Gundels (?) som er født i Gøteborg og gift med Anne Grethe Carlsson.

Ved Annes konfirmasjon i 1880 (ref. Ministerialbok Ullensaker/Hovin 1878-93, side 102) står følgende: Anne Johansdatter, født 15 desember 1865. Føde/bosted: Smeddalen. Foreldre: gift mann Gustav Gundersen fra Sverige og Anne Olsdatter.

Det er en gåte hvorfor Anne kalles Johansdatter? En tanke var kanskje at moren senere fikk seg en ektemann, men så er ikke tilfelle. Hun døde kort tid etter at datteren ble født og lille Anne ble satt bort til en fosterfamilie. Der var det heller ingen Johan inn i bildet, så langt jeg kan skjønne.

Men tilbake til barnefaren, som altså var født i Gøteborg og hadde kone hjemme i Sverige. Lar det seg gjøre via kilder i Sverige å spore opp denne barnefaren og ektefellen hanns, eksempelvis via folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinert 28. juli 1864.

Vaksinert Marthin Johansen M Fladbyesæter 5/12 år

Far Husmann, Inderst og ungkar J Gustav Grundel

Mor Anne Marie Olsdatter

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=va02351850&gardpostnr=3300&personpostnr=9894&merk=9894#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det virkelig mange nyttige informasjoner!! Hjertelig takk! Dette må være samme mannen, skjønt det ved Annes fødsel oppgis at han var gift i Sverige. Nå forstår jeg også hvordan datteren Anne kunne bruke Johannesdatter som etternavn. Faren hadde jo Johan som første navn. Da den første uekte sønnen Martin, blir født 22 februar 1864 sier kirkeboken at faren heter Johan Martin Grundel. Her er Gustav navnet utelatt. Moren til barnet heter Anne Marie Olsdatter. Nå lurer jeg på om hun er identisk med Anne Olasdatter som er mor til den Anne som er født i 1865? Videre hvor hun kom fra? Ser i siste innlegg med referanse til folketellingen fra 1865 at Johan Gustav Grundel er født i Sverige 1817. Så dette er jo viktige ledesnorer. Her er fortsatt mye å forske i og jeg lurer spent på om det lar seg gjøre å finne røttene til barnefaren i Sverige. Nå må jeg ta en pause da jeg skal på ski. Mange takk til mine støttespillere så langt! Jeg kommer tilbake på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Grundel med fødested Gøteborg.

Fant en Johan Grundel:

County:Østfold

Clerical District:Askim

Circuit Number:8

List Number:23

Residence:Tofverud

Farm Number:104

Operator's Name:Household:Person Number:5 A

bsent:Name:Johan Grundel

Usual Residence:Enebak

Known or Supposed Whereabouts:Domiciled in a Separate Building:Gender:Male

Position in Family:Tilreisende

Marital Status:E

Occupation:Murer

Birth Year:1815

Birthplace:Gøteborg Sverige

https://familysearch...M9.1.1/SP9T-G3T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være samme mann. Begravelsen til Johan Gustav Grundel 1889 i Marie, Enebakk, nr. 5 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4921&idx_id=4921&uid=ny&idx_side=-72. Det ser også ut som om han kan være ført to ganger i folketellinga av 1875: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SP9T-XV4.

Grundel er nok opprinnelig et tysk navn. Fra Sverige kjenner jeg det som navn på en stor glassblåserslekt, men jeg har ikke notert noen med fornavnet Johan Gustav i den slekta. Det er også en adelsslekt Grundel og noen smeder med samme etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om lenka til folktellingen for Eidsberg 1875 virker. Jeg kopierer inn teksten i stedet:

County: Østfold

Clerical District: Eidsberg

Circuit Number: 2

List Number: 73

Residence: Grina

Farm Number: 46

Operator's Name:

Household:

Person Number: 5

Absent:

Name: Johan Grundell

Usual Residence: Omstreifender

Known or Supposed Whereabouts:

Domiciled in a Separate Building:

Position in Family: Tilreisende Logerende

Marital Status: E

Occupation: Murmester Og Arbeider Af Forskjel Slags

Birth Year: 1810

Birthplace: Sverige

Nationality: Sverrige

Religion:

Insane, Deaf, or Blind:

Length of Illness:

Household Gender Age

Anne Maria Johnsdtr F 50

Andrea Karoline Gulbrandsdtr F 5

Johan Grundell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retter opp en liten feil i innlegg nr 9. Begravelsen til Johan Gustav Grundel er nr 7. Han døde 16.6.1889 og er registrert som enkemann ved begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det sandelig mange innlegg av stor verdi for meg. Tusen takk til samtlige. Jeg ser det er litt rot omkring skrivemåten til denne barnefaren, men utvilsomt er det rett person som er funnet under de ulike kildene som her oppgis. Nå vet jeg i tillegg også at Johan Gustav Grundel døde i Enebakk 16 juni 1889 og at han var født i Gøteborg ca. 1810 eller ca. 1815. Jeg skal forsøke å se om jeg kan finne ham under innflyttede, og ellers om det er kilder i Sverige som er verdt å gi seg i kast med.

Jeg har også klart å finne ut ganske mye om barnemorens opphav. I kirkeboken for den første av Anne Marie Olsdatters uekte barn (sønnen Anton som var født i Gjerdrum 2 oktober 1854)har presten utførlig oppgitt også moderens konfirmasjonsdato. Det var jo sympatisk av presten! Så dermed var det lett å stadfeste at Anne Marie Olsdatter var født i Gjerdrum 25 november 1833 og at foreldrene var husmann Ole Hansen og Anne Hansdatter med bopel på husmannsplassen Nitteberg Eie. Lenger er jeg ikke kommet foreløpig, men håper ytterligere å komme meg bakover i rekken av Anne Marie Olsdatters forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider