Gå til innhold
Arkivverket

Døypte i Bergen 1816-1894

Tore Trollsaas
 Del

Recommended Posts

Jeg har etter noen måneders trøbbel med to oppføringer på Herman Blaauw, kommet til at her må det være transkribsjonsfeil.

Ved søk på far > Etternavn > børjar på: Bla og barn > Fornavn > er lik: Herman, får jeg to interessante matcher:

Lp.nr. År Døypt Kyrkje/sokn Rolle Stilling Førenamn Etternamn Bustad

28848 4 1830 2208 Mariakirken Far Kjøbmand Dirk Vos Blauw 11-215

30786 2 1831 2208 Mariakirken Far Kjøbmand Dirks Vos Blaauw

Det ser litt suspekt ut at begge ble døpt samme dato, med ett års mellomrom... men det er jo mulig.

Går jeg inn på hver lenke, ser jeg at

første Herman skal være født 21.06.1830 og døpt 22.08.1830

andre Herman skal være født 31.07.1831 og døpt 22.08.1831

...også dette er jo mulig.

Men ved oppslag i KB for Mariakirken, finner jeg to oppføringer som jeg tror er grunnlaget for oppføringene ovenfor:

Bergen fylke, Maria, Ministerialbok nr. A 5 (1815-1845), Fødte og døpte 1830, side 16

Bergen fylke, Maria, Ministerialbok nr. A 5 (1815-1845), Fødte og døpte 1831, side 15

For meg ser det ut til at dette er dobbel oppføring av samme handling, som transkribør har latt seg lure av.

Om dette stemmer, så bør transkribsjonsfeilene korrigeres, 31.07.1930 er da korrekt fødselsdato for begge oppføringer. Dette stemmer også med gravstensteksten:

Rolle Stilling Førenamn Etternamn Bustad Kjønn Fødestad Fødd dato Død dato

1775 Avdød Gift, Fhv. Kjøbmand Herman Blaauw Årstadveien 17 m Bergen 1830 3107 2903

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har det skjedd noe rart i føringen til presten.

Jeg har merket meg korrekturmeldingen og vi skal se hva vi får fikset i de dataene som skal ut i det nye systemet.

Tusen takk for meldingen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.