Gå til innhold
Arkivverket

Anne Povelsdatter Trane, hennes ektemenn og barn

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Det er ikke min mening å starte en omfattende tråd om Thrane-familien for det har vært mange diskusjoner om den tidligere, men å få en avklaring på Annes fødselsår og bekreftelse på hennes barn.

De fleste opererer med at hun ble født ca 1712 i Stavanger som datter av senere sogneprest i Nes på Romerike Povel Christensen Trane 1587-1647 og Ellen Svendsdatter 1584-1649. Dette paret skal ha blitt gift i august 1611 i Stavanger. jeg har notert 3 barn: Anne ca 1712-1694, Christen ca 1614- og Samuel 1617-1677 (han er godt kjent).

Anne var gift 3 ganger, med 1) ca 1640 med Helle Bertelsen 1608-1652, trelasthandler og rådmann i Chra, 3 barn: Anne ca 1640-1700, Povel og Ellen 1649-1666 (døpt 13.jul.1649). Hun ble gift 2) 10.aug.1656 med Henrich Reichwein 1630-10.mai.1657 og 3) 16.nov.1662 med Thomas (Thomassen ?) Holst -1699. I det siste ekteskapet skal det ha vært 2 barn: Cathrine døpt 2.jul.1667 (sees i kb) og Helle Thomassen Holst, gårdeier død rett etter 1712.

Mitt problem er at Anne Povelsdatter Trane således er 55 år når hun får Cathrine og det tyder på at noe er feil. Hvis noen har fødselsår på Helle også, ville det være veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen og Samuel Pauli Trane nevnes hhv. 20/6 og 22/6- 1638 under Københavns Universitets matrikkel, inneholder tekst på latin.

Christianus Pauli Trane, redax ex academijs exteris Angliæ et Frisiæ, nbi qvinqvennium et qvod excredit exegerat, nomen suum nostra dedit Academiæ, præptoremqve sibi delegit virum reverendum, Dn, D Casp. Brochmannum.

Samuel Pauli Trane, itidem ab exotius cum nominato fratre redux, civitate nostra donatus est, nominato sibi ephoro D. Casp. Brochmanno

Nå leser ikke jeg latin, men man vet at alderen ved immatrikulering var ca. 20 år. Om den yngste av disse brødrene, Samuel, var født ca. 1617-18, må den eldre, Christen, være født noen år tidligere siden han allerede er student fra "Angliæ et Frisiæ", kanskje omkring 1614-15.

Dette sier jo ikke noe om Annes alder - men hun kan jo godt være yngre enn sine brødre?

Povel Tranes stambok er ført til 1646, men jeg vet ikke om den inneholder informasjon om hans barns fødsler.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert tidligere tråder hvorav flere omhandler Povel Tranes stambok. Det virker ikke som om Povel Christensen Tranes barn er nevnt med annet enn navn - og uten rekkefølge.

Det er mulig vi bare kan konkludere med at Anne Povelsdatter Trane må være født ca 1622-1625. Hun fikk barn ca 1640 og bør vel ha vært 15 år da. I så fall var hun 42 år i 1667.

Lenke til kommentar
Del på andre sider