Gå til innhold
Arkivverket

Landssoldat?

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

OK... Slik jeg tolker det er dette en slags beredskapstropper som skal steppe inn hvis det trengs? Mulig jeg toker det feil, men for meg høres det ut som en type heimevern, og da syns jeg det er snodig at det står oppført ved giftermål. Jeg har veldig lite peiling på militærhistorie, men får vel prøve å sette meg mer inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så den Arnfinn. Der står det jo at de hadde samlinger, derfor min sammenligning med heimevernet. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor det står oppført ved giftermål? Er jo vant til at det står yrke eller sivilstand. Har du noen kommentar til det Arnfinn? Er det fordi at for å være landvernsoldat måtte man ha vært "ordentlig" soldat først? Etter hukommelsen var vel både faren og bestefaren hans soldat om jeg ikke blander han sammen med noen andre... Å ha vært/være soldat er vel av det tingene som ble ansett som viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærtjeneste vart nok oppfatta som "yrke" på 1700-talet - det er slett ikkje uvanleg at det er lagt inn som tittel på ein person nemnt i kyrkjeboka at han var "soldat", "korporal", "løytnant" osv. Det kom faktisk eit kongeleg pålegg om at soldaten skulle "saa længe hand staar udi Rullen, agtes og æres udi alle Samqvemme frem for de andre unge Karle, saa og altid have det øverste Sæde og Gang over dem" (kgl forordning 1692 og 1705). I denne sammenhengen var landvernssoldaten like mykje (eller meir, sidan han hadde gjort teneste) "soldat".

Merk at det ikkje berre var landvernet som hadde slike samlingar, det galdt og dei ordinære ("nasjonale") avdelingane og dei verva - dvs. alle. Det var berre på festningane det stod eit lite antal heiltids soldatar i moderne forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider