Anett Ytre-Eide Skrevet Januar 9, 2012 Del Skrevet Januar 9, 2012 Lurer på om mannen i giftemål nr 5. er landssoldat? Og innebærer det i så fall at han er en vanlig menig? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&idx_id=11506&uid=ny&idx_side=-265 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet Januar 9, 2012 Del Skrevet Januar 9, 2012 Kan ikke se at disse trolovelsene/vielsene er nummerert :unsure: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Januar 9, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 9, 2012 Jeg mener nummer fem i rekken ovenfra. 7. nov, Elling og Helge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet Januar 9, 2012 Del Skrevet Januar 9, 2012 Det står Landv. = Landvern. Google "Landvern" og du finner mange grundige forklaringer på hva det gikk ut på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Januar 9, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 9, 2012 OK... Slik jeg tolker det er dette en slags beredskapstropper som skal steppe inn hvis det trengs? Mulig jeg toker det feil, men for meg høres det ut som en type heimevern, og da syns jeg det er snodig at det står oppført ved giftermål. Jeg har veldig lite peiling på militærhistorie, men får vel prøve å sette meg mer inn i det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnfinn Kjelland Skrevet Januar 10, 2012 Del Skrevet Januar 10, 2012 Forklart på www.lokalhistoriewiki.no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Januar 10, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2012 Ja jeg så den Arnfinn. Der står det jo at de hadde samlinger, derfor min sammenligning med heimevernet. Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor det står oppført ved giftermål? Er jo vant til at det står yrke eller sivilstand. Har du noen kommentar til det Arnfinn? Er det fordi at for å være landvernsoldat måtte man ha vært "ordentlig" soldat først? Etter hukommelsen var vel både faren og bestefaren hans soldat om jeg ikke blander han sammen med noen andre... Å ha vært/være soldat er vel av det tingene som ble ansett som viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnfinn Kjelland Skrevet Januar 10, 2012 Del Skrevet Januar 10, 2012 Militærtjeneste vart nok oppfatta som "yrke" på 1700-talet - det er slett ikkje uvanleg at det er lagt inn som tittel på ein person nemnt i kyrkjeboka at han var "soldat", "korporal", "løytnant" osv. Det kom faktisk eit kongeleg pålegg om at soldaten skulle "saa længe hand staar udi Rullen, agtes og æres udi alle Samqvemme frem for de andre unge Karle, saa og altid have det øverste Sæde og Gang over dem" (kgl forordning 1692 og 1705). I denne sammenhengen var landvernssoldaten like mykje (eller meir, sidan han hadde gjort teneste) "soldat". Merk at det ikkje berre var landvernet som hadde slike samlingar, det galdt og dei ordinære ("nasjonale") avdelingane og dei verva - dvs. alle. Det var berre på festningane det stod eit lite antal heiltids soldatar i moderne forstand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anett Ytre-Eide Skrevet Januar 10, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2012 Agtes og æres ja, da er det jo selvsagt at det måtte føres! :) Takk skal du ha! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå