Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av innhold i kontrakt

Ola Herje
 Del

Recommended Posts

Her har jeg en kontrakt fra 1863. Jeg er litt usikker på om alt stemmer.

Dette er det jeg har:

“Da hr. sogneprest Schønheyder har erklæret at han for sit vedkommende til Urskoug Skydeforening afstår fri grund paa Prestegaarden til oppførelse at et skydehus med skydebane og Exesser-plads, så er det undertegnete husmand under Urskoug Prestegaars, for det tilfeldte at Skydepladsen m.v. skulde………….. i den tillagte , erklærer, at det fra vår side intet er til hinder for at Urskoug Skydeforening sammestedes inretter sig med til m.v., dog forbeholder vi os godtgjørelser for den skade vi mulignes i anledning av arrangemter maatte komme til å lide ved kuler på havneganger? Og hvilke godtgjørelser det maa for hvert krav efter tilendebragt skydeøvelse at bestemme.”

Mot slutten mister det litt mening for meg...

post-1873-0-69319600-1326148778_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

Da Hr. Sognepræst Schønheyder har erklæret at han for sit Vedkommende til Urskaug Skydeforening afstaar fri Grund paa Præstegaarden til Opførelse af et Skydehus med Skydebane og Exercerplads, saa er det vi undertegnede Husmænd under Urskaug Præstegaard, for det Tilfælde af Skydepladsen m M skulde ønskes i den os tillagte Fæhauge, herved erklærer, at der for vor Side Intet er til Hinder for at Urskaug Skydeforening sammesteds indretter sig med Hensyn til Skyde- og Exercerplads m M dog forbeholde vi os Godtgjørelse for den Skade vi muligens i Anledning Arrangementet maatte komme til at lide ved Torv paa Havnegangen og hvilken Godtgjørelse det maa overlades til Skytterlaget eller sammes Direction for hvert Aar efter tilendebragt Skydeøvelse at bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider