Gå til innhold
Arkivverket

Assessor Henrich Hansen Holst ca 1626-1680 og familie


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Leif, ser nå at du har spurt om arvingene i skiftet etter Hans Hansen Holst, i Tyding av skannede kilder, og at det her ikke ble funnet noen arvinger i live.

 

Det betyr vel at denne Hans tilhører en annen slekt.

Jeg trakk den slutningen selv, men tenker litt om igjen. Da det ikke var noen arvinger og Hans døde i 1720, så vurderte jeg det slik at han måtte ha vært i et av de andre skiftene (til sine søsken) hvis han var i familie, men kan det være slik at det ikke var noen verdier som gjorde det aktuelt å søke opp andre arvinger ? Jeg har tidligere antydet at Hans kan være barn fra Hans Hansen Holsts mulige 1. ekteskap (hvis han er en sønn og er den som sees i manntallet 1664-66). Hans finnes imidlertid ikke født i kb for Bragernes ca 1650, men det kan skyldes at faren kom dit senere.

 

Ville hans halvsøsken da være arvinger ? Jeg har ellers på følelsen at vi her er helt ute på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter familien til Randi Engebretsdatter (Henrichs hustru nr. 2) og hennes søster Sibille Engebretsdatter (Peder Guttormsen Linnes' hustru) og finner få kandidater. En er kanskje her i manntallet fra 1664-66, da 48 år gammel enke Marette Ingebretsdatter lenke. Hun er den eneste Engebr... eller Ingebr... som finnes i Bragernesmanntallet. Enke etter en Hans.

 

Kan hennes sønn Anders være den da 10 år gamle Anders Hansen Holt (mulig Holst) som ble gift 23.feb.1683 med Sibilla Pedersdatter Linnes (datter av Peder Guttormsen Linnes) ? "23.02. Hlr Anders Hansen Holt og Sibille Pedersdatter viet hjemme", original kb lenke. Passende alder. Sibille Pedersdatter dør 10.des.1700 og Anders Hansen Holt er trolig død før 17.mar.1696 når han mangler i skifter. Jeg har ikke funnet noen barn av dem.

 

Når det gjelder Hans Hanssøn Holst d.e. (bror til Henrich og Thomas) så ser jeg i "Mandtall Angaaende Familie Landhielp Aff Bragenes och Strømsøen J Drammen neruerende Aar Anno 1675" lenke følgende: "Jngeborre Sl: hans Hanssens 5 persohner 5 dr" som må bety at mannen er død før 1675. Jeg er bare en annen Hans Hansen i Landshjelpen, men det er Hans Hanssen Riiber. Hvem er det da som er Hans Holst den eldre i Vanse på begynnelsen av 1690-tallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mer på Thomas Hansen Holst:

 

Han ble gift med Anna Thrane 16. nov. 1661. - Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Ekteviede 1662-1663, Lysninger 1663, side 114-115.

 

Barn:

Helle døpt 10. jan. 1664. - Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Fødte og døpte 1664, side 204-205.

Catrina døpt 2. juli 1667. - Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 1 (1648-1704), Fødte og døpte 1667, side 216-217.

 

 

Anna Thrane og Thomas Hansen Holst skal i følge noen nettsider være døde hhv i 1694 og 1699 i Oslo, men jeg har ikke klart å finne dem - heller ikke noe skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig hatt en tråd om Anne Povelsdatter Thrane/Trane, se lenke hvor jeg stiller spørsmål ved hennes fødselsår.

 

Helles dåp manglet jeg. Takk for det. Det er også riktig at hun giftet seg 3dje gang 16.nov.1661 (noen kilder har 1662).

 

Anne begraves 6.jan.1694 og Thomas 15.sep.1699 i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter familien til Randi Engebretsdatter (Henrichs hustru nr. 2) og hennes søster Sibille Engebretsdatter (Peder Guttormsen Linnes' hustru) og finner få kandidater. En er kanskje her i manntallet fra 1664-66, da 48 år gammel enke Marette Ingebretsdatter lenke. Hun er den eneste Engebr... eller Ingebr... som finnes i Bragernesmanntallet. Enke etter en Hans.

 

Kan hennes sønn Anders være den da 10 år gamle Anders Hansen Holt (mulig Holst) som ble gift 23.feb.1683 med Sibilla Pedersdatter Linnes (datter av Peder Guttormsen Linnes) ? "23.02. Hlr Anders Hansen Holt og Sibille Pedersdatter viet hjemme", original kb lenke. Passende alder. Sibille Pedersdatter dør 10.des.1700 og Anders Hansen Holt er trolig død før 17.mar.1696 når han mangler i skifter. Jeg har ikke funnet noen barn av dem.

 

Når det gjelder Hans Hanssøn Holst d.e. (bror til Henrich og Thomas) så ser jeg i "Mandtall Angaaende Familie Landhielp Aff Bragenes och Strømsøen J Drammen neruerende Aar Anno 1675" lenke følgende: "Jngeborre Sl: hans Hanssens 5 persohner 5 dr" som må bety at mannen er død før 1675. Jeg er bare en annen Hans Hansen i Landshjelpen, men det er Hans Hanssen Riiber. Hvem er det da som er Hans Holst den eldre i Vanse på begynnelsen av 1690-tallet ?

PEDER GUTTORMSEN LINNES var også svigerfar til Petter Timmermand* (som var gift med INGEBORG Pedersdatter T).

 

* Timmermand - tema 79657 i Gamle Brukerforumet.

 

Hans Holst "den eldre" bør vel i denne sammenheng taes så bokstavelig som mulig. Kanskje så bokstavelig at det er faren til den kirkebok-førende presten, (Povel Hansen Holst)som er DEN ELDRE. Povel hadde vel en bror med navnet HANS. - Og for å unngå forveksling med han, var det jo greit med en slik betegnelse.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PEDER GUTTORMSEN LINNES var også svigerfar til Petter Timmermand* (som var gift med INGEBORG Pedersdatter T).

 

* Timmermand - tema 79657 i Gamle Brukerforumet.

 

Hans Holst "den eldre" bør vel i denne sammenheng taes så bokstavelig som mulig. Kanskje så bokstavelig at det er faren til den kirkebok-førende presten, (Povel Hansen Holst)som er DEN ELDRE. Povel hadde vel en bror med navnet HANS. - Og for å unngå forveksling med han, var det jo greit med en slik betegnelse.

IM

Enig, men det nettopp pga. denne normale slutning (bruk av betegnelse) at jeg ser problemet ved at Hans Hansen Holst (far til Povel) ikke er med i manntallet fra 1675 hvor hans hustru Ingeborg - sal. Hans Hanssen finnes. Noe skurrer !

 

Her er en lenke til kirkeboken i Vanse hvor vi finner både Ingeborg og Claus (bror til Povel sognepresten) ved hans barns dåp. Tyding er også skjedd via forumet tidligere på at det også står Hans Holst den eldre", se lenke. Jeg har som nevnt tidligere også trukket den slutning at det må være en "den yngre" for at det skal være en slik formulering.

 

Jeg har ikke funnet begravelsen til hverken den eldre eller den yngre.

 

Takk for henvisning til det gamle forumet. Jeg hadde ikke sett den, men har funnet ut av familien via Carstensen (svoger til Timmermand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår, og ser at begrepet "Den Eldre" er ganske komlekst. Men jeg vil fastholde (og her er du sikkert enig) at "DEN ELDRE" er nødt til å forholde seg til en som er yngre, og kjent i disse sammenhengene.

 

Hvor har vi forresten beviset for at Claus og Povel (Vanse-presten)var søsken. (Slektninger, JA, men søsken?)

 

M.a.o. Er det en annen HANS (nødevendigvis ikke Hans Hansen) HOLST, i sammen generasjon (og familie) som vi overser. -Og som nødvendigvis ikke bærer HOLST-navnet konsekvent, slik at han ikke lar seg oppspore så lett. (Kanskje vi til og med bør ha blikket rettet mot Danmark/Holstein).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet om Claus Hansen Holst bygger på privat info: "Claus Hansen Holst, aftensangprest og latinsk skolemester i Strømsø 1707, begravet på familiens gravsted 26.2.1712, gm Ursula Paulsdtr, hadde sønnen Hans Clausen Holst, f. 1.4.1708, død 1742, sogneprest til Drangedal, gm Anne Rødder, paret hadde tre barn, bla Paul Hansen Holst, født 1743 i Drangedal, kapellan i Aker". Jeg skal forsøke å få tak i original kilde til dette.

 

Jeg bygger slektsforholdet på at Claus og deres mor Ingeborg sammen er faddere en rekke ganger i Vanse og til alle Povels barn. Søsteren Sidsel Cathrine gift med Henrik Petersen, fogd er dokumentert søster gjennom skiftet etter Povels hustru. Gierts giftermål skjer i Vanse - og hvorfor der ? Det må skyldes at Povel er broren.

 

Her er skifte etter Claus lenke i 1710 og såvidt jeg kan tyde, er sønnen Hans og hustruen Ursilla nevnt. Hans Clausen Holst er døpt 1.apr.1708 i Strømsø (?) og død i 1742 i Drangedal. Det siste er jeg usikker på fordi hans sønn igjen Paul Hansen Holst, senere kapellan i Aker, skal være født i 1743 i Drangedal.

 

Her er skifte etter Ursula i 1724 lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Clausen, sønn av Randi Engebretsdatter er beslektet med byfogd Henrich Blichfeldt i Bragernes via sin hustru Marichen Gabrielsdatter Brun som er datter av Gabriel Brun og Cathrina Cortsdatter Gottorp. Cathrina har en søster Inger Cortsdatter som ble gift 25.aug.1682 med byfogden.

 

I kb har jeg funnet en rekke barn av Henrich Blichfeldt, men lurer på en ting. Noen steder står det byfogd og inni mellom finner jeg auksjonsmester, auksjonsdirektør, auksjonsforvalter eller auksjonsforpakter Henrik Blichfeldt. Er dette to personer ? En eneste gang er det nevnt Henrik Hansen Blichfeldt.

 

I år 1700, 10. april nevnes byfogd Peder Paulsen. Kan Henrik ha gått av da (han lever fortsatt iflg. fadderskapene) ?

 

Blandt fadderne er også en lagmann Peder Blichfeldt samt Christence Hansdatter Blichfeldt (hun nevnt kun 8.11.1696).

 

Barna er:

Anne Margrethe 1684 gift 1699 med Søren Høeg, fogd

Hans 1684-1685

Lisbet Sofia 1685-

Cort 1686-1701

Hans 1688-

Randi 1689-1690

Just 1691-

Sissel Cathrine 1694-

 

Ps. I forrige post "Claus Hansen Holst, aftensangprest og latinsk skolemester i Strømsø 1707, begravet på familiens gravsted 26.2.1712" er feil, skal være 21.2.1710 iflg. kb for Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forøvrig flere Cortsdøtre på Bragernes på denne tiden:

 

  • Susanna Cortsdatter g. 1. g. m. Jens Pedersen Aalborg (d. 1675) og 2. g.m. Christen Wittrup i Christiania. Hun død 1688, han i 1690, begge i Aker. Skifte i Chra.
  • Catharina Cortsdatter g.m. Gabriel Simonsen Brun. Hun død på Bragernes i 1730. Se skiftet: http://digitalarkive...&merk=6421#ovre
  • Annichen Cortsdatter g.m. Jacob Pedersen Aalborg (Jens' bror), han død 1710 i Fredrikstad, hun død 1729 i Chra.
  • Inger Cortsdatter, g.m. Henrich Hansen Blichfeldt.

Alle har etterslekt.

 

 

Henrich Blichfeldt var ganske riktig byfogd på Bragernes tilca. 1695, før han ble auksjonsforvalter for Christiania og Bragernes. Han døde ca.1721. Mer om hamn og hans familie finner du i "Slekten Blichfeldt : i Tyskland - Danmark - Norge i 475 år, hvorav 300 år i Norge" av: Ragnar Blichfeldt. Lagmannen er en fjern slektning.

 

 

Merk også at etternavnet på Gabriels Bruns hustru Catharina Cordtsdtr, Gottorp, er usikkert. Det første stedet hun opptrer med dette navnet er i skiftet etter henne i 1730. Ellers nevnes det kun i skiftet etter hennes svigersønn Gunder Gundersens skifte noen få år senere. Det brukes aldri i hennes levetid eller om noen av hennes søstre, som levde på stedet på samme tid.

 

Noe av dette er debattert i brukerforum før, http://forum.arkivve...__fromsearch__1,

 

 

 

 

Trond Clausen, sønn av Randi Engebretsdatter er beslektet med byfogd Henrich Blichfeldt i Bragernes via sin hustru Marichen Gabrielsdatter Brun som er datter av Gabriel Brun og Cathrina Cortsdatter Gottorp. Cathrina har en søster Inger Cortsdatter som ble gift 25.aug.1682 med byfogden.

 

I kb har jeg funnet en rekke barn av Henrich Blichfeldt, men lurer på en ting. Noen steder står det byfogd og inni mellom finner jeg auksjonsmester, auksjonsdirektør, auksjonsforvalter eller auksjonsforpakter Henrik Blichfeldt. Er dette to personer ? En eneste gang er det nevnt Henrik Hansen Blichfeldt.

 

I år 1700, 10. april nevnes byfogd Peder Paulsen. Kan Henrik ha gått av da (han lever fortsatt iflg. fadderskapene) ?

 

Blandt fadderne er også en lagmann Peder Blichfeldt samt Christence Hansdatter Blichfeldt (hun nevnt kun 8.11.1696).

 

Barna er:

Anne Margrethe 1684 gift 1699 med Søren Høeg, fogd

Hans 1684-1685

Lisbet Sofia 1685-

Cort 1686-1701

Hans 1688-

Randi 1689-1690

Just 1691-

Sissel Cathrine 1694-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forøvrig flere Cortsdøtre på Bragernes på denne tiden:

 

  • Susanna Cortsdatter g. 1. g. m. Jens Pedersen Aalborg (d. 1675) og 2. g.m. Christen Wittrup i Christiania. Hun død 1688, han i 1690, begge i Aker. Skifte i Chra.
  • Catharina Cortsdatter g.m. Gabriel Simonsen Brun. Hun død på Bragernes i 1730. Se skiftet: http://digitalarkive...&merk=6421#ovre
  • Annichen Cortsdatter g.m. Jacob Pedersen Aalborg (Jens' bror), han død 1710 i Fredrikstad, hun død 1729 i Chra.
  • Inger Cortsdatter, g.m. Henrich Hansen Blichfeldt.

Alle har etterslekt.

 

 

Henrich Blichfeldt var ganske riktig byfogd på Bragernes tilca. 1695, før han ble auksjonsforvalter for Christiania og Bragernes. Han døde ca.1721. Mer om hamn og hans familie finner du i "Slekten Blichfeldt : i Tyskland - Danmark - Norge i 475 år, hvorav 300 år i Norge" av: Ragnar Blichfeldt. Lagmannen er en fjern slektning.

 

 

Merk også at etternavnet på Gabriels Bruns hustru Catharina Cordtsdtr, Gottorp, er usikkert. Det første stedet hun opptrer med dette navnet er i skiftet etter henne i 1730. Ellers nevnes det kun i skiftet etter hennes svigersønn Gunder Gundersens skifte noen få år senere. Det brukes aldri i hennes levetid eller om noen av hennes søstre, som levde på stedet på samme tid.

 

Noe av dette er debattert i brukerforum før, http://forum.arkivve...__fromsearch__1,

Takk skal du ha.

I den nevnte lenke ser jeg at Gabriel Brun skal være født/døpt 22.jul.1635 og Cathrina 13.feb.1642, men ingen av dem er i kb for Bragernes så de må være født et annet sted.

 

Jeg ser at Nermo har de 4 Cortsdøtre og jeg finner skifte etter Christian Wittrup hvor Henrich Blichfeldt nevnes, men lurer på hvor henvisningen til Bragernes 1675 kommer fra (funnet ref. flere steder på nettet). Annichen klarer jeg ikke å finne ordentlig ut av. Kilde ?

 

Jeg har en Cort i passende alder. Kapellanen i Røyken, Cort bor på Villingstad i manntallet 1664-66, 38 år gammel, dvs. født ca 1626. Han gifter seg med Anne Jensdatter Cort (!). Han dør trolig ca 1672 og hun gifter seg på nytt ca 1674 med Gabriel Adamsen Høvig 1652-1724 (sønn av den kjente løytnant Adam Berent). Jeg har 5 barn i første ekteskap (Jens -etter 1684, Anders -etter 1684, Christian, Anne og Lisbet), men det kan være flere. To barn i 2. ekteskap. Hun dør ca 1678 og jeg har ikke funnet skifte etter henne eller Cort. Gabriel gifter seg på nytt i 1679.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

I den nevnte lenke ser jeg at Gabriel Brun skal være født/døpt 22.jul.1635 og Cathrina 13.feb.1642, men ingen av dem er i kb for Bragernes så de må være født et annet sted.

 

Jeg ser at Nermo har de 4 Cortsdøtre og jeg finner skifte etter Christian Wittrup hvor Henrich Blichfeldt nevnes, men lurer på hvor henvisningen til Bragernes 1675 kommer fra (funnet ref. flere steder på nettet). Annichen klarer jeg ikke å finne ordentlig ut av. Kilde ?

 

Jeg har en Cort i passende alder. Kapellanen i Røyken, Cort bor på Villingstad i manntallet 1664-66, 38 år gammel, dvs. født ca 1626. Han gifter seg med Anne Jensdatter Cort (!). Han dør trolig ca 1672 og hun gifter seg på nytt ca 1674 med Gabriel Adamsen Høvig 1652-1724 (sønn av den kjente løytnant Adam Berent). Jeg har 5 barn i første ekteskap (Jens -etter 1684, Anders -etter 1684, Christian, Anne og Lisbet), men det kan være flere. To barn i 2. ekteskap. Hun dør ca 1678 og jeg har ikke funnet skifte etter henne eller Cort. Gabriel gifter seg på nytt i 1679.

 

 

Jeg er etterkommmer av Annichen Cortsdatter og Jacob Pedersen Aalborg. Identifikasjonen av hennes slektstilhørighet var vanskelig, jeg måtte sette sammen flere kilder.

 

Jens Pedersen Aalborg dør 5.8. 1675 på Bragernes, han er da gift med Susanna Cortsdatter og har datteren Anne Jensdatter. De bodde da hos hennes søster Catharina Cortsdatter g.m. Gabriel Brun. Før 1679 er enken Susanna Cortsdatter gift på nytt med Christen Wittrup. Det settes opp 1679 opp en arveavtale der Jens' bror og kompanjong i kramboden på Bragernes Jacob Pedersen Aalborg, gift med Susannas søster Annichen, arver hele brorens forretning mot å dekke alle gjeld og gi Anne Jensdatter 1125 rd. i arv.

(DRA, Høyesterett, Dombok 1684 s. 442-454 og s. 454-65).

 

Etter dette blir det en lang rekke rettssaker angående arven i Overhoffretten, Christiania rådstuerett og Høyesterett, med diverse opplysninger og vedlegg.

 

 

Jacob Pedersen Aalborg og Annichen Cortsdatter Jacobs Pedersen Aalborgs nevnes i kirkeregnskapene for Bragernes 1675-83, angående kirkestoler. Samme sted nevnes begravelsen til Jens Pedersen Aalborg 1675.

(SAKO, Bragernes kirkearkiv, regnskap, protokoller, nr. 1 1671-83)

 

I en rettssak angående et pengekrav på Bragernes 1681 nevnes Susanna Cortsdatter Christen Wittrups og hennes søstre på Bragernes Catharina og Annichen.

(SAO, Bragernes byfogd, tingbøker, 1680, 22/1, 19/2, 22/4).

 

"Annichen Jacob Persens" er fadder for Anne Jacobsdatter Aalborgs (g.m. Diderich Ancher) og Susanna Jacobsdatter Aalborgs (g.m. Gottfried Coppy) barn i 1713 og 1720. De andre fadderene av Aalborg- og Cortsdatterslekt: Hun dør i Chra. 1729 (begravd som "Diderik Anchers svigermoder".)

 

Jacob Pedersen Aalborg nevnes i Fredrikstad fra 1690. Etter hvert tollvisitør der. Død 19/1 1711.

(RA, tollregnskaper, II Fredrikstad, Antegnelser 177, utgifter vedkommende, post 10)

 

Gabriel (Simonsen) Brun g.m. Catharina Cortsdatter dukker opp på Bragernes på 1670 (ref. skattemanntall) og er da gift. Han er først skipskaptein, senere trelasthandler. Like etter kommer brødrene Jens og Jacob Pedersen Aalborg, gift med hver sin Cortsdatter. De er krambodhandlere og trelasthandlere.

 

Kapellanen er nok ikke søstrenes far. Hverken han, eller noen av de andre barna opptrer som faddere, forlovere eller på noen annen måte i den omfattende slektskretsen etter disse fire søstrene. Men han var nok en betydelig mann, flere av døtrene kaller sin eldste sønn for nettopp Cort. Jeg har ikke klart å få rede på hvor disse to søskenflokkene kommer fra (det er i hvert fall en søster av Jens og Jacob P. Aalborg på Bragernes også, muligens noen brødre), men skulle jeg gjette ville jeg anta Ålborg i Danmark, pga. navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola.

 

Jeg takker og bukker. Jeg har forstått tidligere at du har jobbet mye med familier i Bragernes og dette beviser igjen hvor grundig du har vært. Tusen takk for at du vil dele dette med oss.

 

Forbindelsen mellom Holst og Cort er jo igjennom Claus Tronsen og jeg sitter akkurat nå å studerer nærmere Alf Colletts "Familien Elieson" på ny. Tidligere har jeg funnet mye om Bragernes-familiene der, men ser nå også at Claus Tronsen-familien er omfattende beskrevet. Boken finnes på wangensteen.net lenke og jeg det følgende er hentet fra det som er "bilag 2".

 

Claus Tronsen f. 1614-ca 1676 gift med Randi Engelbrektsdtr. er sønn av Trond Clausen -1630, rådm. (borgermester) i Oslo gift med Kirsten Simensdatter. Far til denne Trond er Claus "Hollænder", borgermester i Oslo og hans far igjen Tron Jonssøn, borgermester i Oslo, død ca 1565. Slektskartet for øvrig viser en mengde kjente navn også fra Bragernes (Nils Gundersen, Peter Eliæsen Søboholm, Jørgen Sommer i Tønsberg samt Peder Jensen(?) Aalborg og sønnene Jacob Pedersen Aalborg og Jens Pedersen Aaborg. Noen kilder er nevnt.

 

Det har vært kommentert ovenfor i tråden at Henrich Hansen Holst var mere betydningsfull enn det først så ut som, men jammen så var hans hustru Randi Engebretsdatters første ektemann fra en betydningsfull familie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola.

 

Jeg takker og bukker. Jeg har forstått tidligere at du har jobbet mye med familier i Bragernes og dette beviser igjen hvor grundig du har vært. Tusen takk for at du vil dele dette med oss.

 

Forbindelsen mellom Holst og Cort er jo igjennom Claus Tronsen og jeg sitter akkurat nå å studerer nærmere Alf Colletts "Familien Elieson" på ny. Tidligere har jeg funnet mye om Bragernes-familiene der, men ser nå også at Claus Tronsen-familien er omfattende beskrevet. Boken finnes på wangensteen.net lenke og jeg det følgende er hentet fra det som er "bilag 2".

 

Claus Tronsen f. 1614-ca 1676 gift med Randi Engelbrektsdtr. er sønn av Trond Clausen -1630, rådm. (borgermester) i Oslo gift med Kirsten Simensdatter. Far til denne Trond er Claus "Hollænder", borgermester i Oslo og hans far igjen Tron Jonssøn, borgermester i Oslo, død ca 1565. Slektskartet for øvrig viser en mengde kjente navn også fra Bragernes (Nils Gundersen, Peter Eliæsen Søboholm, Jørgen Sommer i Tønsberg samt Peder Jensen(?) Aalborg og sønnene Jacob Pedersen Aalborg og Jens Pedersen Aaborg. Noen kilder er nevnt.

 

Det har vært kommentert ovenfor i tråden at Henrich Hansen Holst var mere betydningsfull enn det først så ut som, men jammen så var hans hustru Randi Engebretsdatters første ektemann fra en betydningsfull familie også.

 

 

 

Bare hyggelig. Hyggelig å kunne hjelpe. Jeg burde ha samlet det jeg har om disse i en artikkel, men det får vente til jeg har mer tid. Og jeg skulle gjerne ha identifisert Cort N. N. og Peder N.N. (Aalborg). Det er ganske mange etterkommere etter dem i Drammen og Christiania,

 

 

Jeg har sett påstanden i Elieson-boka. Men jeg tror at denne Peder Jensen Aalborg er en fantasifigur. Han opptrer kun i en tavle og uten noen kildereferanse. Jeg har ikke funnet ham på Bragernes eller Christiania, selv om brødrene Jens og Jacob (og deres søster Appellone g.m. aftensangpredikant Ficho Binnichmann) må være født ca. 1650. Det er ingen spor etter dem før de dukker opp ca. 1670 på Bragernes. De har flere forretningsforbindelser i Ålborg, Jens er tydeligvis en slags agent for en stor kjøpmann der nårn han dør i 1675 (jfr. rettssakene). Det er flere feil i oppsettet, Jacob bodde ikke i Tønsberg men på Bragernes og fra 1690 Fredrikstad, Jens døde i 1675 og han er ganske sikkert ikke født på Bragernes i 1631.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #35 skrev jeg:

I kb har jeg funnet en rekke barn av Henrich Blichfeldt, men lurer på en ting. Noen steder står det byfogd og inni mellom finner jeg auksjonsmester, auksjonsdirektør, auksjonsforvalter eller auksjonsforpakter Henrik Blichfeldt. Er dette to personer ? En eneste gang er det nevnt Henrik Hansen Blichfeldt.

 

Geir Kamsvaag Berntsen har sendt meg følgende: "Blichfeldt var byfogd 1682-1693 og deretter 2. auksjonsdirektør i Christiania (og Bragernes)". Takk for det, Geir.

 

I #5 nevner jeg en mulig sønn til Hans Thomassen Holst:

Anders (tollskriver) ca 1674-1750 gift 1) i 1691 med Maren Lauritsdatter Riis 1667-1702. Hun gift 1) med sorenskriver i Aker, Jens Carstensen -1689. Anders gift 2) i 1711 med Christine Olufsdatter Glud -1723 (Glud kan være feil).
. Jeg har lett etter skifte etter Hans Thomassen Holst og hans hustru, dessverre uten resultat. Er Anders sønnen hans ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, han hed Anders Hansen Holst - og Glud er rigtig nok.

 

Vh,

Berit Pagh.

Jeg klipper fra Tollere 1563-1886: "Holst, Andreas Hansen. Tollskriver og kontrollør i Christiania, nevnt 3. des. 1703 og 9. april 1707." Se også lenke dit, lenke.

 

Ja, tollskriveren het Anders Hansen Holst, men er han sønn av Hans Thomassen Holst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders/Andreas Hansen Holst, tollskriver er kanskje den Anders Hansen Holst som er sønn av Hans Andersen Holst ca 1630-1667, gårdmand født i Møgeltønder og forpakter i Burholt, Danmark og hustru Else Pedersdatter Kjærulf. I så fall har han en bror Peder og søster Maren. Han må ellers være født senest 1667, men det kan stemme med at han er nevnt som tollskriver i 1703. Ihvertfall har andre kommet til en slik slutning (bl.a. på Geni) uten at jeg finner kilder for dette.

 

Det beste hadde vært å finne skifte etter Hans Thomassen Holst død 1704 i Ullensaker (?) eller moren Cathrine Alexandersdatter Borch død feb. 1723 i Ullensaker. Er ikke Anders der, så blir han trolig uinteressant for den Holst-familien som er drøftet her i tråden.

 

Skiftene etter Anders hustru 1) Maren Lauritsdatter Riis i 1703 og 2) Christine Olufsdatter Glud i 1723 forteller ikke noe om Anders søsken eller foreldre. To barn er nevnt i første skifte (Laurits 1 1/2 år og Else 8 uker). Ingen barn av Anders i 2. skifte, men Christine hadde barn fra tidligere ekteskaper. Legg merke til oppkalling av Else.

Jeg har heller ikke funnet når Anders døde, men det er nevnt alt fra 1737, 1743, 1750 til 1760. Skifte er ikke funnet i Chra. i Geir Kamsvaag Berntsens utmerkede register (nå på DA), se lenke. Det kan bety at han er død senere enn 1749 hvor dette register slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Kamsvaag Berntsen har igjen løsningen på når Anders Hansen Holst ble begravet, nemlig 29.mai.1737 på Vaterlands kirkegård. Han skal også ha vært kalt Anders Hansen Brek(k)e etter gården Brekke i Maridalen hvor han bodde (bl.a. ved sønnen Lauritz dåp 24.jan.1702 i Vor Frelsers kirke). Tusen takk Geir for mail.

 

Jeg konkluderer imidlertid med at Anders Hansen Holst ikke har noe med de omtalte Holst i Drammen å gjøre.

 

Tilbake til Bragernes:

Jeg må dessverre konkludere med at Madz Henriksen Holst ca 1650-1692 trolig ikke er sønn av assessor Henrich Hanssøn Holst, men legger ut det jeg har av informasjon om ham samlet her i håp om at det kan føre til oppklaring nå eller senere:

 

Manntallet 1664-66 har en Matz Hendrichsen 15 år, se lenke.

 

Mads er ikke nevnt i Landshjelpen 1675, men han er da trolig i et annet hushold.

 

I kirkeboken kalles han aldri noe annet enn Mads Henriksen hverken ved dåp av egne barn, begravelser eller som fadder, men det var ganske vanlig at kun patronym ble brukt i kb på den tiden. Hans barn vises i #1.

 

I skifter begynner hans barn å nevnes med navnet Holst, men ikke ved hans eget skifte. Der opplyses det for øvrig for hans hustru Mette Berthelsdatter at "nevnt at hun var fremmit og Een Vdlendig her paa Stædit, deri ingen beslegtede eller frender Enten paa min Sl: Mandz Afgangne Madtz Hendrichsens eller Egen Side; senere gift igjen med Hans Hansen Archtander", dvs. hun var utlending. Når enkens nye mann dør i 1718, kalles sønnen Bertel for Bertel Madsen Holst. Holst brukes på de andre barna i senere skifter. Jeg mener at det er godt bevist via disse skifter at de er barna til Mads Henriksen, men det er ikke funnet bevis for at den Matz Hendrichsen som nevnes i 1664-66 er den samme som opptrer senere i Bragernes, men sannsynligheten er ganske stor.

 

For ordens skyld nevner jeg også en annen Holst-familie i Bragernes:

Svend Pedersen Holst gift 3.nov.1707 med Anne Kirstine Nielsdatter -4.des.1763 hadde disse barna:

1. Peder Svendsen Holst 1708-1744, kjøpmann gift 1733 med Elen Sophie Winther 1704-1773. Barn: Lars 1735-, Anne Sophia 1739-1773 og Svend Pedersen Holst 1742-1810, kjøpmann i Porsgrunn gift med Else Bowman

2. Else Svendsdatter Holst gift 1749 med Poul Sørensen, kjøpmann som tidl. var gift ca 1740 med Birgitha Andreasdatter Hofgaard

3. Niels Svendsen Holst 1723- gift med ukjent. Barn Anne Kirstine og Mette Kirstine

4. Hans Svendsen Holst 1730-, kjøpmann

5. Mads Svendsen Holst 1732-.

 

Jeg utelukker ikke at denne familien kan være beslektet med Mads Henriksen Holst, men de nevnes aldri i samme skifte kanskje fordi Peder Svendsen Holsts familie er i en senere tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

............... Slektskartet for øvrig viser en mengde kjente navn også fra Bragernes (Nils Gundersen, Peter Eliæsen Søboholm, Jørgen Sommer i Tønsberg samt Peder Jensen(?) Aalborg og sønnene Jacob Pedersen Aalborg og Jens Pedersen Aaborg. Noen kilder er nevnt.........

 

 

............. Jeg har sett påstanden i Elieson-boka. Men jeg tror at denne Peder Jensen Aalborg er en fantasifigur. Han opptrer kun i en tavle og uten noen kildereferanse. Jeg har ikke funnet ham på Bragernes eller Christiania, selv om brødrene Jens og Jacob (og deres søster Appellone g.m. aftensangpredikant Ficho Binnichmann) må være født ca. 1650. Det er ingen spor etter dem før de dukker opp ca. 1670 på Bragernes. De har flere forretningsforbindelser i Ålborg, Jens er tydeligvis en slags agent for en stor kjøpmann der nårn han dør i 1675 (jfr. rettssakene). Det er flere feil i oppsettet, Jacob bodde ikke i Tønsberg men på Bragernes og fra 1690 Fredrikstad, Jens døde i 1675 og han er ganske sikkert ikke født på Bragernes i 1631.

 

Hei Ola og Leif. Fant deres poster da jeg søkte etter min 7-tippoldemor Appelone (Abelone) Pedersdatter Aalborg og fant da også tilfeldigvis henne med mann og bla. broren Jacob nevnt i noen brev, ifølge disse burde foreldrene deres være herredsfogd på Herningholm Peder Jensen Aalborg og Inger Jacobsdatter Barfod. Men broren Jens er ikke nevnt i disse brevene... Tenkte dette kunne ha interesse?

 

Afskrift fra Hammerum Herreds Tingbog 1693-1700. 

Folio 85ff Findis Tvende Afstaaelses brefue indført, som Anders Pedersen 

Store Langelund Herudi Retten Fremlagde. 

Det første formelder som følger:

Kiendes Vi Underskreufne. Ieg Jacob Pedersen paa egne Vegne. Christian 

Pedersen paa egne Vegne Christen Pedersen paa egne Vegne. Og Peder Pedersen paa egne Vegne. H: Ficke Auckesen paa sin Hustrue Appelone Pedersdatters Vegne. 

Og hermed Vitterliggiør efter Ansøgning og Begiering. 

Hafuer afstanden til vores kiere Broder Anders Pedersen Langlund, ald den Arfuepart som vi i alle Maader kan Arfue eller Tilfalde, efter voris Salig Fader Peder Jensen, fordum Herritsfogit udi Hammerom Herrit, som boede og døde udi Stor Langlund. 

Det være Jordegotz, Løsøre,Løst og Fast ...... med arfues kand, intet undtagen i nogen Maader. Dog at forstaae, om det mod voris Kiere Moder, 

Inger Jacobsdatter Barfods Vilje, det hun Gaarden Stor Langlund som hun 

Paaboer ... for Hiem afstaae, førend hun ved Døden afgaae. 

I Ligemaade Hafuer vi foskreuvne enhuer, for voris Arfiunger, en for alle og 

alle for én, paa lige maade, afstanden og ofuerdragen alt huad voris Kiere 

Moder, Erlig Dyderig og Gudfrygtige Matrone, Inger Jacobsdatter Barfod, sig efter hindis død, kunde efterlade. Det være sig udi Jordegodz, Løsøre i huad Nafn det og med Nefnes Kand. Til forn. voris Kiere Broder Anders Pedersen Langlund. 

Men saa skal Hand Hinde Hindis Lifstid: (Om Gud Hannem saa længe Lifuet 

Sparer:) Erlig og forsuarlig Ophold og lader hinde hederligen, Christelig og 

ret som det sig bør begrafue og bestedige til Jorden, og om det Hender at 

Gud Allermegtigst Skulde kalde Hannem ved døden, førend hendis død, da skal hands Arfiunger, en for alle og alle for én, være forpligtet ovenbemeldte at Holde og efterlefue som det sig bør. Upaaklagelig i alle maader. 

Og naar som Hand og Hands Arfiunger, har saaledes Erligen efterkommen. Skal forn. Arfue saa Hannem og Hands arfiunger Tilhøre og være følgagtig og for os og vore Arfiunger føde og uføde. Een for alle og alle for én, være fri og frelst, baade for Jordegodz og Løsøre, ihuad Nafn det kand hafue, og med nefnes kand i nogen maade og dette til bekræftelse. 

Hafuer vi saa tillige voris Hænders Underskrift og vaanlig Zignet Hostrøgt. 

Datum Bragnes 10 August Anno 1688. 

Jacob Pedersen Aalborg. Paa min og min broder Peder Pedersens Vegne, 

Christian Pedersen Aalborg. Paa min kierligste Hustrus Vegne. F. Brinkmann. 

Paa min egen Vegne. C. Langlund. 

Som ieg nu findis tilstede, da .. fonøyet Testeris af mig self. Peder 

Pedersøn. Saa iligemaade afstaar ieg Jens Vulf Nielsen, paa min Hustrus 

Maren Pedersdatters Vegne, udi alle Maader og tilVitterlighed. Hafuer ieg 

min egen Haand herunder, og mit Navnlige Zignet hostrøgt. Jens Vulf Nielsen. 

 

(Afskrift fra Hammerum Herreds Tingbog. 1693-1700. B.79. 2. Folio 87ff )

 

http://eop.dk/1808.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, David.

 

Det er et par uklarheter som jeg gjerne mottar synspunkter på.

 

Hammerum ligger vel i Ringkøbing og ikke i Aalborg så hvorfra har sønnene på Bragernes fått navnet Aalborg?  De nevnes riktignok med Aalborg i skifteavkallet så det må være korrekt.

 

Selv om faren het Peder Jensen (af Store Langelund) så ser jeg ingen sønn Jens (mot normalt).  Den Jens Pedersen Aalborg som er nevnt tidligere i denne tråden dør 5. aug. 1675 - gift med Susanna Cortsdatter og med en datter Anna.  Var disse 3 døde i 1688 så forklarer det hvorfor de ikke er nevnt.  Enig?

 

Dokumentet som David tar frem er skrevet i Bragernes 10. aug. 1688 og viser tydelig at Jacob Pedersen Aalborg underskriver på sine egne og broderen Peder Pedersens vegne.  Christen Pedersen Aalborg skriver under (i Bragernes).  F. Brinkmann (Brinchmann) skriver under på sin hustrus vegne - er det Appelone?  C. Langlund må være Christian og han må altså også ha vært i Bragernes.  Det fremgår også i slutten at Peder Pedersen fornyer sin erklæring (i Hammerun hvor han nok er bosatt).  Det samme gjelder trolig Jens Vulf Nielsen på sin hustru Maren Pedersdatters vegne.  Jacob, Christen, Christian og Appelone var i Bragernes - eller ihvertfall i Norge.  De øvrige i Danmark og mest sannsynlig i Hammerun.  Anders som overtar Store Langelund hører hjemme i Hammerun. 

 

http://jvo.dk/jvo/midt_jyl/fam002xx/fam00225.htm hvor det nevnes at Store Langeland er i Gjellerup sogn.  Både Hammerum og Gjellerup er relativt langt fra Aalborg. Christen Pedersen skal ha vært handelsmann i Fredrikshald og Peder Pedersen borger samme sted, men det siste mener jeg er litt usikkert.  Jacob var tollvisitør i Fredrikstad. Altså var det kanskje bare Christian som oppholdt seg i Bragernes.

 

F. Brinkmann synes å være Fiche Auchesen Brinchmann http://ole-munk.dk/webtrees/individual.php?pid=I7105&ged=Mikkel som jeg ikke finner i Norge.

 

Mere om herredsfogden Peder Jensen og hans hustrus familie http://ole-munk.dk/webtrees/individual.php?pid=I7097&ged=Mikkel

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, David.

 

Det er et par uklarheter som jeg gjerne mottar synspunkter på.

 

Hammerum ligger vel i Ringkøbing og ikke i Aalborg så hvorfra har sønnene på Bragernes fått navnet Aalborg?  De nevnes riktignok med Aalborg i skifteavkallet så det må være korrekt.

 

Selv om faren het Peder Jensen (af Store Langelund) så ser jeg ingen sønn Jens (mot normalt).  Den Jens Pedersen Aalborg som er nevnt tidligere i denne tråden dør 5. aug. 1675 - gift med Susanna Cortsdatter og med en datter Anna.  Var disse 3 døde i 1688 så forklarer det hvorfor de ikke er nevnt.  Enig?

 

Dokumentet som David tar frem er skrevet i Bragernes 10. aug. 1688 og viser tydelig at Jacob Pedersen Aalborg underskriver på sine egne og broderen Peder Pedersens vegne.  Christen Pedersen Aalborg skriver under (i Bragernes).  F. Brinkmann (Brinchmann) skriver under på sin hustrus vegne - er det Appelone?  C. Langlund må være Christian og han må altså også ha vært i Bragernes.  Det fremgår også i slutten at Peder Pedersen fornyer sin erklæring (i Hammerun hvor han nok er bosatt).  Det samme gjelder trolig Jens Vulf Nielsen på sin hustru Maren Pedersdatters vegne.  Jacob, Christen, Christian og Appelone var i Bragernes - eller ihvertfall i Norge.  De øvrige i Danmark og mest sannsynlig i Hammerun.  Anders som overtar Store Langelund hører hjemme i Hammerun. 

 

http://jvo.dk/jvo/midt_jyl/fam002xx/fam00225.htm hvor det nevnes at Store Langeland er i Gjellerup sogn.  Både Hammerum og Gjellerup er relativt langt fra Aalborg. Christen Pedersen skal ha vært handelsmann i Fredrikshald og Peder Pedersen borger samme sted, men det siste mener jeg er litt usikkert.

 

F. Brinkmann synes å være Fiche Auchesen Brinchmann http://ole-munk.dk/webtrees/individual.php?pid=I7105&ged=Mikkel som jeg ikke finner i Norge.

Spennende å finne slike spor ;)

 

Jeg ville tro Jens var en av de eldste i søskenflokken og hvis han (d. 1675), hustruen (d. før 1688) og hans eneste datter var død, er det jo naturlig at han ikke nevnes..

 

Jacob ser jeg at nevnes 1688 i Ålborg, samme med Christian som senere ble handelsmann i Halden, broren Peder ser også ut til å ha vært handelsmann i Halden og utmerket seg ved beleiringen av byen, ifølge en annen nettside står det om Peder: "Drog 1681 til broderen i Frederikshald. Borgerskab som købmand i Fr.hald (Halden) i Norge 1698. Giessing: Jubellærere bd. 2, 1. del s. 233-234 Han nævnes som Peder Pedersen Aalborg i afkald efter faderen."

 

Det ser da ut til at forbindelsen til Aalborg er at de antakelig var kjøpmenn eller iallfall bodde i Ålborg før de kom til Norge?

Fiche Auchesen Brinchmann er samme som Fiche Auchesen Bennichmann. Kan jo også være at Brinchmann er feiltyding..  Er vel ikke det enkleste navnet å tyde eller bruke.. Far og bror brukte også Boulton (Kan vel tyde på at de handlet mye med England?)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.