Gå til innhold
Arkivverket

Ringebu kirkebøker

Einar Østensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har store problemer med håndskriften i Ringebu kirkebøker og håper noen vil forbarme seg!

Dette gjelder (i denne omgangen):

1752 – side 105, nr. 74

1760 – side 162, nr. 41

1769 – side 292, nr. 5

1770 – side 371, nr 32

En hver hjelp mottas med takk, og jeg ser fram til at mine lesevansker kan overvinnes.

Mvh

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenker til de etterspurte innførslene/sidene:

Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Fødte og døpte 1752, side 104-105

Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Fødte og døpte 1760, side 162-163

Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Fødte og døpte 1769, side 292-293

Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Fødte og døpte 1770, side 370-371

Ettersom det er et krav i forumets ordensregler at man skal ha fullt visningsnavn, foreslår jeg at du går inn og endrer profilen din og legger inn ditt fulle navn, så skal det nok bli ei råd med transkriberingen, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat når det gjeld Ringebu, er faktisk størstedelen av kyrkjebøkene transkribert og søkbare her på Digitalarkivet.

Gå til framsida her: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet - klikk på Databasevelgeren (du kjem til det gamle grensesnittet, som blir endra i løpet av året) og skriv Ringebu i søkjefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kan noen hjelpe med tyding av Ringebu Ministerialbok 1697 – side 17 – avsnittet med Ole …’s sønn Jacob?

På forhånd takk!

Einar Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til siden med den aktuelle innførselen: Ringebu, Ministerialbok nr. 1 (1696-1733), Fødte og døpte 1697, side 16-17.

Det ble døpt fire barn denne søndagen (Dom.15 p. Trin = 15.søndag etter Trefoldighet).

det 4de tilhørende Ole Skinder

N. Jacob. Fadderne. Baldoe Seylstad

Tøstel Tromsnes, Jon Aarnes Enke[?],

Eric Sylte, Guro Selle, Gunild Tors-

gaard

Jeg tar et lite forbehold om farens navn. Jeg kjenner ingen gård i Ringebu med et navn Skinder eller noe lignende. Kan dette være et tilnavn eller en yrkesbetegnelse? Jeg kjenner heller ikke til gårdsnavnet Selle i Ringebu (jfr. fadderen Guros navn). Når det gjelder fadderen fra Segalstad (Seylstad), mener jeg navnet begynner med en B ( - ellers kunne man jo tenke seg at det står Haldoe). Kanskje er Baldoe en variant av eller et forsøk på å skrive navnet som vanligvis blir normert til Berdon, som jo var et kjent mannsnavn der på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Aarnes Enke[?],

Eric Sylte,

Jeg leser også faddernavnet Jon Aarnes, men den som kommer etter ham, leser jeg som Giertrud Sylte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett - det står

Gier-

trud Sylte.

Forøvrig er jeg nå mere tilbøyelig til å lese navnet til fadderen fra Segalstad som Haldoe. Hvis vi ser på fadder nr.2 til det første dåpsbarnet på denne søndagen (Erik Branstads datter Kari), finner vi den samme forbokstaven i fornavnet, og jeg leser Helge Branstad. Her ser vi også forskjellen på stor H og stor B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen, alle tre!

Jeg har lurt på dette med “Skinder”, og litt “googling” viser at det kan ha forbindelse med sinn-/lærberedning, f.eks. garving. Så er jo spørsmålet hvor. Jeg er dessverre helt blank når det gjelder gårdsnavn i Ringebu. Finnes det noen oversikt over navn på gårder/husmannsplasser?

Enda et spørsmål:

Ringebus kirkebøker på nett går tilbake til 1696. Hvordan går man videre?

Mvh

Einar Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gårdsnavn i Ringebu, kan jo Oluf Ryghs "Norske Gaardnavne" (lenke) være et godt hjelpemiddel.

Når det gjelder navn på husmannsplasser, blir disse gjerne oppgitt som navn på bosteder i folketellingene i siste halvdel av 1800-tallet og i 1910. Ringebu Historielag utgav i 1996 boken "Nedlagde heimar i Ringebu - og folket som budde der", og her omtales plasser som var i bruk på 1800-tallet og tidlig 1900-tall.

Se også oversikten over lokalhistorisk litteratur fra Ringebu på lokalhistoriewiki.no (lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider