Gå til innhold
Arkivverket

Sentralregister over døve

Jarle Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Ønsker opplysninger om giftemål for døvstumme Elias Andersen Fosse, født 1869 på Meland. Gift med Karen Marie Fosse, også døvstum, født i Hafslo 1874. Antar at de er viet av døvepresten i Bergen. Har ikke funnet dem i noen av de skannede kirkebøkene for Bergen. Finnes det et register over døve som inneholder disse opplysningene, eventuelt også andre opplysninger om disse personene?

Mvh.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ønsker opplysninger om giftemål for døvstumme Elias Andersen Fosse, født 1869 på Meland. Gift med Karen Marie Fosse, også døvstum, født i Hafslo 1874. Antar at de er viet av døvepresten i Bergen. Har ikke funnet dem i noen av de skannede kirkebøkene for Bergen. Finnes det et register over døve som inneholder disse opplysningene, eventuelt også andre opplysninger om disse personene?

Mvh.

Jarle

Hei!

Vet ikke om du har disse opplysningene, men jeg legger dem til uansett her: Lenke

Har ikke hørt at det finnes eget register for døve , men døvekirken i Bergen kan sikkert svare på slike spørsmål,og du se litt på disse sidene: Min lenke , kanskje de kan gi deg videre pekepinn på hvor du kan lete. Men vil tro det meste finnes i Arkivverket / Statsarkivet i Bergen.

Vet ikke om du har disse opplysningene,men legger dem ved.

Døde i Domkirken sokn i Bergen 1912-1980 Lenke:

Lykke til.

Mvh. Anne-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne også : Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. E 6 (1900-1929), Døde og begravede 1926, side 286. Lenke

og denne : Lenke

Her er hennes dødsfall :

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Stiftelsespresten, Kommunepresten, Ministerialbok nr. A 7 (1921-1932), Døde og begravede 1928, side 191.Nr.81. Lenke:

Mvh. Anne-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne også : Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Klokkerbok nr. E 6 (1900-1929), Døde og begravede 1926, side 286. Lenke

og denne : Lenke

Her er hennes dødsfall :

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Stiftelsespresten, Kommunepresten, Ministerialbok nr. A 7 (1921-1932), Døde og begravede 1928, side 191.Nr.81. Lenke:

Mvh. Anne-Kristin

Hei,

takk for opplysningene. Den ene lenken var ny for meg. Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg fant følgende arkivreferanse i Riksarkivet:

"Hovedpresten for Norges døve, Sentralregisteret for døve - RA/S-3943" Med andre ord, det høres ut som det finnes et sentralregister. Om det innehoder de opplysningene jeg er ute etter er en annen sak.

Mvh.

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider