Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Margrete Ørbech som bodde i Årdal, Indre Sogn tidlig 1700-tall?

Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I perioden 1712-1716 finner vi en Margrete Ørbech som fadder ved 7 barndåper i Årdal i Indre Sogn. Hun er såvidt jeg kan se, ikke nevnt i omtaler av familien Ørbech i Indre Sogn. Er det noen gode hypoteser om hvem hun var datter av?

De aktuelle barndåpene i Årdal indikerer at hun hørte med til det øverste sosiale sjikt i bygda. Blant barnas fedre finner vi både direktøren og økonomisjefen ved Årdal kobberverk, gjestgiveren (som var av Heiberg-slekt) og Hans Andersen Ørbech (1675-1752). Det er fristende å tenke seg at Margrete var i nær slekt med sistnevnte, men hvordan?

Ørbech-familien kom til Årdal på 1690-tallet med søstrene Elen Hansdatter Ørbech (1649-1723) og Maren Hansdatter Ørbech (1653-1738). Elen var enke etter sorenskriver Anders Sørensen (1630-1688), og hun kjøpte storgården Naddvik som hun drev i mange år før hun overlot ansvaret til sønnen Hans (se ovenfor). Maren giftet seg med Dominicus Berntsen Nagel (1640-1704) som drev handel og gjestgiveri på Årdalstangen. Som enke drev hun handelsstedet videre en del år. Hun døde barnløs. Elen hadde selv fire barn og disse var ganske sikkert med til Årdal, men bare Hans ble boende der.

En Margrete Andersdatter (ca. 1695-1735) som i 1721 giftet seg med den velstående bondesønnen Helge Olsen Hæreid (ca.1695-1767), er interessant i denne sammenhengen. Det er særlig to grunner til det. For det første: Da Margrete og Helge ble trolovet, var begge kausjonistene av Ørbech-familien, nemlig de ovenfor omtalte Maren Ørbech (gjestgiverenken) og Hans Ørbech fra Naddvik. For det andre: Ved fire av de fem barndåpene som Helge og Margrete hadde var det Ørbech-er blant fadderne, - ved to av dem var det igjen Maren Ørbech som viste dette paret sin oppmerksomhet. De to siste var trolig døtre av Hans.

Hvis nå Margrete Ørbeck og Margrete Andersdatter er samme person, er det nærliggende å tenke seg at hun var søster av Elen og Maren, men det er lite sannsynlig. Da burde hun vært nevnt i skiftet etter Maren som døde barnløs. Riktignok døde Margrete først, men hun etterlot seg to livsarvinger. Kan hun ha vært en uekte datter av Maren, Elen eller en av deres søsken og derfor ikke nevnt i noen skifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ellen og Maren Hansdatter Ørbeck hadde en bror, Jens Hansen Ørbeck, som i 1684 ble gift med Margrethe Pedersdatter Hanning(datter av Peder Olsen Hanning og Kirsti Sørensdatter Heiberg). De hadde datteren Christine f. 1690 i Hafslo(min manns ane), men jeg vet ikke om de også hadde en datter Margrethe.

Berit Anne Munthe Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Hansen Ørbech var sogneprest til Hafslo, og Margrethe Hanning døde på Hafslo prestegård.

Hennes far Peder Hanning var prost og sogneprest i Sogndal.

Hilsen Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med Ørbech-namnet i Årdal. Eg har registrert fleire Ørbeck/Ørbech knytta til Løkken-verket i Meldal tidleg på 1700-talet. Kan det vere noko samband mellom slektene? Vi veit frå før om andre slektssamanhengar mellom dei to verks-bygdene...

Eg tenkjer m.a. på proviantskrivar Christian Ørbeck (f. 1689) som i 1741 vart skulda for underslag. I ettertid vart han reinvaska (det var direktøren som var skurken), men han fikk ikkje att jobben. Han vart buande på Svorkmo og døyde der i 1762. Han var gift med Ellen Christine Tanning. I tillegg er ein Hans Hansson Ørbeck konfirmert på Svorkmo i 1737, 17 år gamal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ann-Mary, Berit, Elsa-Karin og Håvard for raske reaksjoner med gode tips. Her er mine kommentarer:

Den Margrete Andersdtr Ørbech som Ann-Mary har funnet på nettet, er nok en slags konstruksjon. Jeg har til gode å se at kona til Helge Olsen Hæreid er omtalt med slektsnavnet Ørbech i noen av originalkildene, men i den nyeste bygdeboka (1985) har Dagfinn Krossen plassert Ørbech i parentes etter navnet hennes. Dette er nok en hypotese fra Krossen side, - men altså ikke en urimelig antakelse.

Berit og Elsa-Karin trekker fram presten Jens Hansen Ørbech som ganske riktig var bror av madammene Maren og Elen i Årdal. Det er ikke kjent at han hadde noen datter som het Margrete. Disse søsknene hadde imidlertid flere brødre, bl.a. en bror som het Otto. Nå ser jeg at han faktisk hadde en datter som het Margrete. Om henne skriver Lars Øyane i bygdeboka for Luster (bd. III, 1987) flg.:

1.  
    Margretha Ottosdotter Ørbech, truleg f. på Ringebu kring 1698, flytte nok med mori til Tønsberg, men vart sidan gift og busette seg på Sørlandet utan at me no har fleire opplysningar om lagnaden hennar.

Hvis det er korrekt at hun var født i 1698, så var hun ikke mer enn 14 år i 1712 (da den ettersøkte Margrete Ørbech var fadder i Årdal), men hun kan kanskje ha vært et par år eldre og vært brukt som fadder for direktører og gjestgivere i 1712-1716. Dette er faktisk en brukbar hypotese. Det var ikke uvanlig at døtrene i de kondisjonerte kretser hadde lange besøk hos slektninger på denne tiden.

Til slutt om proviantskriver Christian Ørbech. Selv om navnet her er skrevet "Christen", regner jeg med at det er han vi finner på Per Nermos nettside her. Han var ganske riktig i slekt med Ørbech-ene i Indre Sogn. Hans far, Hans Hansen Ørbech (f. ca.1644), var bror av Maren og Elen Ørbech som bodde i Årdal. I skiftet etter Maren står bare flg.: "Sr. Christen Ørbech (...) angivet i Trundhiems Stift boende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut

Til orientering.

Den linken som Ann-Mary la ut syner oss ei avskrift av Årdal BB bind 3 1985! Gjort av Nail Hofland USA. Ser at Oddvar Natvik på fylkesarkivet i S&Fj. har lagt inn diverse kommentarar, sinaste 2010.

Mvh. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken som Ann-Mary la ut syner oss ei avskrift av Årdal BB bind 3 1985! Gjort av Nail Hofland USA. Ser at Oddvar Natvik på fylkesarkivet i S&Fj. har lagt inn diverse kommentarar, sinaste 2010.

Har du en lenke til den kommentaren, Terje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet ut at Margrete Ottesdatter Ørbech, datter av Otto Hansen Ørbech (1659-1705) som var sogneprest i Ringebu, var født på Ringebu 23. januar 1696. Dette viser den eldste kirkeboka for Ringebu (nederst i venstre kolonne på høyre side). Faren hennes døde i 1704. Enken, Maren Nikolaisdatter Orloff (ca.1662-1749), satt da igjen med mer enn 10 barn. En datter var gift i Tønsberg og resten av familien flyttet også dit. Maren giftet seg ikke på nytt.

For mange av de barna Otto etterlot seg, er skjebnen ikke så godt kjent. Det synes likevel naturlig at enken fikk hjelp av den nærmeste familie til å ta seg av barna. Det er ikke urimelig å anta at ett eller flere av dem tilbragte deler av oppveksten i Årdal der de to tantene Elen og Maren Hansdatter Ørbech bodde. Elen var i 50 års-alderen da Otto døde og alle hennes barn var voksne da. Maren var litt yngre og hadde ikke egne barn. Jeg vil tro dette er forklaringen på at det i kirkeboka for Årdal finnes en Margrete Ørbech som fadder flere ganger i tidsrommet 1712-1716. Margrete var som sagt født i januar 1696 og var mer enn gammel nok til å være fadder i 1712. Etter at hun var fadder i april 1716, finner vi ikke lenger noen Margrete Ørbech i kirkebøkene for Årdal. Da kan hun ha reist tilbake til familien i Tønsberg. En Margrete Ørbech ble for øvrig begravet på Nøtterøy i juni 1767. Alderen ble oppgitt til 70 år.

Det skal også nevnes en Dorotea Ørbech er fadder en rekke ganger i Årdal i perioden 1725-1727. Otto Hansen Ørbech etterlot seg også en datter med dette navnet.

Hvis denne hypotesen holder, må Margrete Andersdatter definitivt ha vært en annen enn Margrete Ottesdatter Ørbech. Margrete Andersdatter er såvidt vites, ikke noe sted nevnt med Ørbech med etternavn, men må likevel ha hatt en tilknytning til Ørbech-ene i Årdal, - kanskje spesielt til mad. Maren Ørbech som i en periode drev gjestgiverstedet på Årdalstangen etter at mannen hennes døde i 1704. Kanskje Maren av en eller annen grunn hadde tatt seg av denne Magrete. Hun kan f.eks. ha vært en uektefødt datter i familien eller kanskje en særlig betrodd tjenestejente ved gjestgiveriet? Foreløpig er dette ikke mulig å si noe mer sikkert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut!

Jeg fant dette i boka RINGEBU av Ivar Kleiven der han skriver litt om prestene våre.

Sitat:

"I 1682 ble Otto Ørbek kapelan i Ringebu under sogneprest Jørgen Bjørn,men etter en tid ble de to uenige om hvordan arbeidet skulle fordeles.

Bjørn var da blitt så gammel,at det meste falt på kapelanen.

Hr.Otto Ørbek ble i 1695 sogneprest i Ringebu etter Jørgen Bjørn,men hadde kallet bare i 10 år,da han døde etter en ulykke.

Han kom kjørende fra kirken i Venabygden(som er en del av Ringebu)etter veien og skulle være en"råskinn" til å kjøre.Veien lå inntil en skigard,og en skigardsstaur stod

på skrå ut og tok tak i presten,det ble en bråstopp slik at hesten måtte stoppe.

Presten fikk da så store skader at han ble sengeliggende en tid,han spyttet blod og døde etter en tid bare,47 år gammel.Det var i 1705 og enka Karn Orlof,satt igjen med 13 barn.

Ørbek ligger gravlagt under korgulvet i hovedkirken med denne innskriften under kistelokket:

"Hr.Otto Ørbek hviler sødt i denne fjælehytte,som livslys i Bergen fik og dåb til salig nytte.

Ved Guds forsjun han kaldet blev til prest i Ringeboe,blev gift og avlet 14 børn med sin hustru.

Omtrent i tre og tjuge år sit kald forrettet trolig,hans år var fyrgetjuge og syf,gik så til himmelbolig."

Sammen med fauten Cort Coldevin og skrivar`n Tomas Randulf har Ørbek gitt en sølvask til alterbrødet ved hovedkirka og likeså har han kostet ei restaurering av altertavle"

Sitat slutt.

Ettersom jeg fant dette,så kunne jeg dele dette med deg/dere.

mvh.Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når me ser på navneoppkalling av ungane til Helge og Margrethe så er fyrste ungen deira døypt Anne, då må ein tru at dette er etter mormor.

Dei andre, Ole og Rannveig er mest oppkalt etter farfar Ole Olsen Asperheim og farmor Rannveig Olsd. Lysne.

Mvh. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Oddleiv for bidrag om Otto Ørbech. Det var interessant lesning!

Takk også til Terje for refleksjon omkring Margrete Andersdatters mor. Farens navn og et mulig navn på moren kan en vakker dag vise seg å være nøkkelen vi er på jakt etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna(Hans,Christine,Maren og Christoffer)til Elen Hansdatter Ørbeck og Anders Sørensen Heiberg brukte navnet Ørbeck, men de er alle født rundt 1680. Hvis Margrete Andersdatter også skulle være en søster kan hun ikke være født i 1695 da Anders Sørensen døde i 1688. Elen Hansdatter hadde også en søster Anna Magdalena som var f. i 1646, men jeg vet ikke hvem hun var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider