Gå til innhold
Arkivverket

Støyva slekta på Breim og Gjerde slekta i Lindås/Radøy

janrune bs
 Del

Recommended Posts

Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg har nettopp begynnt og bli nysjerrig hvem mine forgjengere er, og hvem jeg kan være i slekt med nå.

Min bestefar het Magnus støyva (død i 1976) og hannes kone som var min beste mor het Maria Gjerde (død i 1992), som opprinnelig var fra Fedje, men bodde her på Byrkjelo. Eller rettere sagt støyva.

Noen her inne som eventuelt vet hva forgjengerene deres var, eller eventuelt etterkommere?

Er svært nysjerrig, og har akkurat begynnt og søke litt opp i slekten min, men så langt har det vært dårlig ressultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Støyva var født 6. juni 1916 i Breim som sønn av Nils Bentsen Støyva, født 1876, og kone Johanne Knutsdatter, født 1870. Magnus Støyva døde 31. desember 1986.

Jeg finner ikke Maria Gjerde blant de døpte i Fedje i 1912. Hun skal ifølge gravsteinen være født 9. mars 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lygra sokn (eit nabosokn til Fedje i Lindås prestegjeld) finn eg Marie Odina fødd på Gjærde f. 9. mars 1912. Foreldra hennar er Kornelius Olsen Gjærde f. 1877 og Anna Kristine Johannesen f. 1884.

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Lygra i Lindås, Ministerialbok nr. E 2 (1897-1912), Fødte og døpte 1912, side 52.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4515&idx_id=4515&uid=ny&idx_side=-51

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060620040052.jpg

Eg reknar med at det må være di bestemor.

Garden Gjærde i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036704002143/

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops skrev feil, var 1986 jeg mente. Og stemmer nok at det var på nyttårsaften det skjedde ja.

Tusen takk får gode svar. Noen som har enda flere opplysninger??

Isåfall, så hadde det vært kjempe gøy og fått vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanRune: No har du opplysningar om fødestaden til bestefar og bestemor di, og kven foreldra deira var.

Du har også opplysningar om far til bestemor di i 1910, der fødselsstad, fødselsdato og foreldrene hans er oppført.

Det neste eg ville ha leita etter, var giftemålet mellom Kornelius Olsen og Anna Kristine Johannesen. Mest truleg finn du det i kyrkjebøkene for Lindås/Lygra. Sidan bestemor di var fødd i 1912, og far hennar var ugift i 1910, så burde du finne giftemålet deira i åra 1910-1912.

Ved registreringa av giftemålet vil du finne opplysningar om fødestad for Anna Kristine, og kven far hennar var. Ut frå desse opplysningane vil du kunne finne dåpen hennar, der begge foreldra vil stå oppført.

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerde i Lygra hører i dag til Radøy. Bygdebokserie for Radøy er under utgivelse.

I Soga om Gloppen og Breim, bind V, er det opplysninger om Magnus Nilsen Støyva og hans familie, og en del av hans forfedre, på side 271.

post-286-0-31390300-1326529404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider