Gå til innhold
Arkivverket

..Paret har 5 uægte barn, hvorav 4.....

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Det opplyses i presten Walnums skriv fra 1890-årene at

omstreifer blikkenslager Ole Kristoffersen Eg fra Stange/ Vardal (1857-1927, Modum) som frem til rundt 1892 streifet med

Maren Kirstine Olsdatter Alting (1867-1938, Kristiansand) fra Holden skulle ha 5 barn født utenfor ekteskap. 4 av barna er etter hvert nokså godt dokumentert, med god hjelp her på Digitalerkivet;

Ovidia Konstance gift Landgraff (1885-1930, Arendal),

Ludvig Kristoffer, gitt bort i august 1892, senere kalt Thompson etter pleieforeldrene (1886-1976, N.Y.)

Lovisa Kastora gift/skilt Baalsrud (1888-1942, Asker)

Hulda Karoline (1892-1906, Gjerpen, født jan 1892 i Sandøkedal / Telemark etter at faren Ole Kristoffersen Eg hadde forlatt moren for den mye yngre Aleksandra Fredrikke Lindberg 1873-1939, Modum. Farens første barn med Alexandra, Ole Magnus, er f. des. 1892). Hulda d døde ukonfirmert hos pleieforeldre som "min kjære pleiedatter", rørende å se den benevnelsen i dødsannonsen!

Hvem er det 5. barnet som nevnes i Walnums skriv?

Det trenger ikke ha eksistert et 5. barn. Det kan være et barn en av foreldrene hadde med en annen. Det kan også være et barn som er født og døde ganske spedt. Eller det kan være kommentaren om at moren kom med "4-5 barn" til Sandøkedal i 1892, i forbindelse med at hun ga fra seg Ludvig Kristoffer, som er opphavet til 5-tallet. Det som er sikkert, er at det kunne passe med et barn f. i Hordaland +/- 1890, død før tellingen i Hamre i 1891.

Jeg finner i en artikkel i Aftenposten som omhandler en drukningsulykke at omstreifer Ole Kristoffersen Eg iler til og redder en engelsk tjener fra drukningsdøden i Odde ved Hardanger i august 1887, meddelt av lensmann Aga i Ullensvang.

Jeg finner at foreldrene oppholder seg i Hordalandsområdet i årene rundt 1890: Lovisa Kastora er f. i Hamre i des. 1888 og døpes i Samnanger i 1889.

I 1891 finnes denn lille familien i Hamre, med 3 barn, slik:

http://digitalarkive...&merk=1378#ovre

Kommentar: De var ikke gift, han var heller ikke døpt "Magnus".

Jeg lurer på om det kan være født et barn rundt 1890 pluss minus, som er gravlagt i Hordaland et sted, døpt eller udøpt. Eller kan det være tale om en dødfødsel? Her er jeg glad om det kan komme med noen bidrag, med forslag eller best av alt med løsning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

deres første barn Ole Magnus f. des. 1892), døde ukonfirmert hos pleieforeldre som "min kjære pleiedatter",

Så rart at gutten Ole Magnus er omtalt som pleiedatter, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Hulda som døde som pleiedatter. Setningen er vrient formulert av meg.:

Hulda Karoline (1892-1906, Gjerpen, født jan 1892 i Sandøkedal / Telemark etter at faren Ole Kristoffersen Eg hadde forlatt moren for den mye yngre Aleksandra Fredrikke Lindberg 1873-1939, Modum; deres første barn Ole Magnus f. des. 1892), døde ukonfirmert hos pleieforeldre som "min kjære pleiedatter", rørende å se den benevnelsen i dødsannonsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider