Gå til innhold
Arkivverket

Karikaturtegner Einarsen/Einarson

Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Hei Kjell Lauritzen - Fikk se at du har et innlegg i Carla J Tweetons søk,Er det du som er

avbildet på din intro? Mener bestemt å kjenne igjenn denne karikaturstilen.Jeg mener dette

må være tegnet av Einarsen/Einarson,som reiste rundt i hele Norges land med sin campingbil

og tegnet karikaturer av store og små.Er det noen i forumet som kjenner til denne tegnerens

familie/bakgrund.Husker han godt fra min egen barndom i Fredrikstad,han med fullskjegg og i det

hele tatt en fargerik person.Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo !

Ja, det er meg, portrettert som 9-åring på Handelsstevnet i Skien i 1953. Hele seansen tok 2-3 minutter og kostet kr. 5,- , så vidt jeg husker.

Odd Einarson (1910 - 1991): Han kjørte land og strand rundt med alpelue og frodig fullskjegg i sitt rullende atelier "Ruslebo", slo seg til på messer o.l. og laget karikaturtegninger av folk. I perioden 1947 til 1985 skal han ha laget over en halv million portretter av skandinaver under signaturen "Einarson".

Kjell. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar fra dere begge.Han var etter hva jeg forstår en vel utdannet person

født i Bergen 1910,som tok landeveien fatt,og tegnet din karikatur for en femmer.

Takk for opplysninger. Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Firda Folkeblad, Florø, 29. januar og 1. februar 1962

Lær å le av dem selv. Karikaturtegner Einarson blir i Florø noen dager.

Tegninger à kr. 3,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.