Gå til innhold
Arkivverket

Olaf Jakobsen f. 02.10.1877 sin far?

Tone Lise Gundersen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsetter min jakt på mine forfedre. Min oldefar Olaf Jakobsen var "uekte" barn f. 02.10.1877 av Kjerstine Pedersdtr.(står også oppført som kirsten Pedersen) f. 10.05.1854. Olaf er født på Frei (Fredøy) i Møre og Romsdal. Kjerstine giftet seg senere med Morten Johannesen Sørvik f. 1848 og bosatte seg på Bremsnes, Averøy. (dato for giftermålet var 24.11.1901)

Har funnet konfirmasjonen til Olaf Jakobsen. (På Bremsnes) Der står far oppført "sømand Oluf Jakobsen af Christiansund". Der stopper alle spor. Kan noen hjelpe meg videre, eller gi meg tips til hvordan jeg kommer videre. Det er denne Oluf Jakobsen jeg er interessert i. Mulig at foreldrene hans heter Dorta (ev.Dortea) og Hans Jakobsen.

På forhånd takk :-)

Med hilsen

Tone Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsetter min jakt på mine forfedre. Min oldefar Olaf Jakobsen var "uekte" barn f. 02.10.1877 av Kjerstine Pedersdtr.(står også oppført som kirsten Pedersen) f. 10.05.1854. Olaf er født på Frei (Fredøy) i Møre og Romsdal. Kjerstine giftet seg senere med Morten Johannesen Sørvik f. 1848 og bosatte seg på Bremsnes, Averøy. (dato for giftermålet var 24.11.1901)

Har funnet konfirmasjonen til Olaf Jakobsen. (På Bremsnes) Der står far oppført "sømand Oluf Jakobsen af Christiansund". Der stopper alle spor. Kan noen hjelpe meg videre, eller gi meg tips til hvordan jeg kommer videre. Det er denne Oluf Jakobsen jeg er interessert i. Mulig at foreldrene hans heter Dorta (ev.Dortea) og Hans Jakobsen.

På forhånd takk :-)

Med hilsen

Tone Lise

Hei !

Er det denne som du mener på ?

F. T. Christianssund 1865.

Oluf Jacobs 21 år.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f61503&gardpostnr=470&personpostnr=5066&merk=5066#ovre

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne har jeg og funnet. Men det må jo være noe galt med alderen her. Moren er 34 år og sønnen 21 år. Derfor er det litt vanskelig å finne ut når han er født. Og kirkebøkene fra dette området er av skikkelig dårlig kvalitet. Jeg tror muligens at Oluf Jacobsen har omkommet siden han ikke er med i tellinger senere.

Mvh Tone Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Ja, kirkebökene for "Kristiansund" blev jo brannskadet, og er ikke lettleste. Kandidaten til "MAGNE" i FT 1865 "Christiansund", er som jeg ser det den eneste mulige, men alderen til "Oluf" 21 år er jeg litt tvilsom til, da begge foreldrene er så unge, og att småsöskena "Ana" og "Dorte" er så mye ungre. Men "Hans Jacobs." kan definitivt blitt far til "Oluf" ved 17 års alder.

Kan det väre att "Oluf" skal väre 11 år i FT 1865 "Christiansund"???.

Her er ett barn "???? Julius" födt årsskifte 1854/55 i "Kristiansund" n. sist, foreldre er matros "Hans Julius Jacobsen Stubsjö??" og "Dorthea Knudsdtr." : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6413&idx_id=6413&uid=ny&idx_side=-156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg jammen. Det passer jo med alderen. Synd med bøkene som er brannskadet :-( Tror ikke dere at han har omkommet siden han ikke er med i tellingene senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som står forlovererklæringen:

Hans Julius Jacobsen:

Far: Jacob Jensen (noe utydelig), født 1827 hersteds , konfirmert her i 1842.

Dordi Eidsøren:

Far: Knud Nilsen, født Tingvold 5/9-1831, konfirmert der 1846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er imponert over hvor flinke dere er til å tyde skriften i disse gamle bøkene. :-)

Fikk meg en liten overraskelse når jeg ser at min oldefar bodde hos farens familie i 1885. Her ser det ut til at Oluf (faren) er død, og at sønnen hans bor hos besteforeldrene.

Men det må likevel ha vært god kontakt med moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-) Dette er virkelig et gjennombrudd. Vet det er flere i min familie som har prøvd å finne ut av dette, men kommet til kort. Nå skal jeg formidle gode nyheter til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider