Gå til innhold
Arkivverket

Christian Nilsen HOLST 1700-tallet

Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Christian Nilsen HOLST skal vaere gift med Ingeborg Marie Christiansdtr. Krog? Han var klokker i Sund HO ved Bergen i 1700-tallet.

Jeg finner i Sund HO klokker Christian Nilsen Holst gift 1730 med pike Kirsten Nilsdtr. (digitised kirkebok). De hadde ei jente i 1730 og en gutt i 1732.

Er det sant at Christian var gift med Ingeborg Marie, dtr. av Christian Olsen Krog (1665-1726) som bodde i Ibestad Troms? Fra hans skifte i 1726 hadde han 3 smaa døtre (ikke nevnt) (Tromsø prosti 1697-1761 s. 80b)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I innlegg 1420 av Lars Øyane omtales noe av samme slektskretsen, så det kan være greit å lese.

Se ellers "NHL tingbok 1733 fol 6b : Vidne Vibeche Axels Daatter nest forige Vidnes Huustrue og Søster til *Christens Holstes første S/a/l/ige Kone"

mvh, Jostein Bøærnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit og Jostein. Begge svar er hjelpsom.

Hvordan finner jeg Øyanes #1420? Jeg ser ingen nummer paa disse debatt spørsmaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Christen Holst var gift minst tre gonger. I samband med den såkalla ”forhøyelsesskatten” i 1767 vart det notert at enkja etter klokkaren som etterfølgde Holst ”Cathrine Hagenæs, [...] er fattig og nyder Naadens Aaret efter sin Mand. Den forrige Enke Maria Holst er udi Huuset og har ingen Indkomme.

Den tredje kona til Christen heitte altså Maria. Om ho er identisk med Ingeborg Marie Krog, veit eg ikkje.

Halvor Skurtveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Christen Holst var gift minst tre gonger. I samband med den såkalla ”forhøyelsesskatten” i 1767 vart det notert at enkja etter klokkaren som etterfølgde Holst ”Cathrine Hagenæs, [...] er fattig og nyder Naadens Aaret efter sin Mand. Den forrige Enke Maria Holst er udi Huuset og har ingen Indkomme.

Den tredje kona til Christen heitte altså Maria. Om ho er identisk med Ingeborg Marie Krog, veit eg ikkje.

Halvor Skurtveit

Takk! Dette er meget vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider