Gå til innhold
Arkivverket

Søker etter Jon Toresen og Ingebor Lødensdatter fra Sør-Trøndelag

Anne M. Andreassen
 Del

Recommended Posts

Jeg har leita etter Jon (Joen) Toresen og Ingebor Lødensdatter i kirkebøker, folketellinger og dis/gravminner uten å finne ut hvor de kom fra og når de døde.

De fikk en sønn, Peder/Peter/Petter Johnsen, f. 26.08.1828, født i Børsa, far: Joen Toresen Huusdal og mor: Ingebor Lødensdatter. Peder Johnsen Berg ble konfirmert i Hemne 29.10.1842 og når han giftet seg, 09.07.1856, bor han også på Berg gård og far står også oppført med bosted Berg.

Jeg finner en Ingebor Lødensdatter som døde i Hemne i des. 1847, 72 år gammel, dvs at hun var født ca 1775 og antakelig ikke den jeg leiter etter.

Jeg ville tro at den første sønnen ville få navnet Tore, så jeg søkte på det og fant en Tore Johnsen, født i Børsa 1823, far: Jon Toresen Husdal og mor: Ingebor Klemetsdatter. Sønn nummer to fikk navnet Klemet, f. i 1826, og ved hans dåp var en av fadderne den samme som for Peder Johnsen. Denne familien måtte også ha flyttet til Hemne, for sønnen Tore er konfirmert i Hemne.

Jeg tenkte at Jon Toresen kunne ha giftet seg igjen og fått Peder i 1828, men jeg finner ikke ut når og hvor Ingebor Klemetsdatter døde, finner heller ikke noe inngått ekteskap mellom Jon Toresen og Ingebor Lødensdatter.

Så jeg trenger hjelp til å komme videre for å finne ut mer om Jon Toresen og Ingebor Lødensdatter.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16184&idx_id=16184&uid=ny&idx_side=-53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter hun Ingeborg Lødensdatter eller Ingeborg Klemetsdatter?

Her døpes datter Randi Jonsdatter i 1831 - Jon Toresen Huusdal og Ingeborg Klemetsdatter:

Sør-Trøndelag fylke, Børsa i Børsa, Klokkerbok nr. 665C01 (1817-1837), Fødte og døpte 1830-1831, side 61.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16184&idx_id=16184&uid=ny&idx_side=-61

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070906630169.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om derre er dine folk:

Tore Jonsen

Norway Baptisms, 1634-1927 birth: 27 Sep 1823

christening: 02 Nov 1823 BORSA,​ SOR TRONDELAG,​ NORWAY

residence: 1823 Borsa,​ Sor-​Trondelag,​ Norway

parents: Jon Toresen,​ Ingebor Clemmetsdr

Klemmet Jonsen

Norway Baptisms, 1634-1927 birth: 19 Jul 1822

christening: 28 Jul 1822 SKAUN,​ SOR TRONDELAG,​ NORWAY

residence: 1822 Orkedal,​ Sor-​Trondelag,​ Norway

parents: Jon Toresen,​ Ingebor Clemmetsdr

John Johnsen

Norway Baptisms, 1634-1927 birth: 31 Mar 1834

christening: 25 May 1834 BORSA,​ SOR TRONDELAG,​ NORWAY

residence: 1834 Borsa,​ Sor-​Trondelag,​ Norway

parents: John Toresen,​ Ingeborg Klemetsdr

Randi Johnsdatter

Norway Baptisms, 1634-1927 birth: 21 Nov 1830

christening: 20 Feb 1831 BORSA,​ SOR TRONDELAG,​ NORWAY

residence: 1830 Borsa,​ Sor-​Trondelag,​ Norway

parents: John Thoresen,​ Ingeborg Klemetsdr

Da ser det ut som moren er den samme i 1831 som i 1822. Kan "Lødensdatter" være feilskrevet ved Peders dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapet:

Jon Toresen

Norway Marriages, 1660-1926 birth: 1785

marriage: 12 Jul 1822 Skaun,​ Sor Trondelag,​ Norway

spouse: Ingebor Clemmetsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Thorsen

Norway Baptisms, 1634-1927 christening: 19 Oct 1788 Orkland,​ Sør-​Trøndelag,​ Norway

residence: Orkdal,​ Sør-​Trøndelag,​ Norway

parents: Thor Storset

Er dette fødselen til din Jon? Ser at både han og bruden er på Storset ved ekteskapet.

Familien i 1801

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f1801&gardpostnr=48156&merk=48156#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for svarene, men Ingebor Lødensdatter er fortsatt et mysterium. Jeg hadde funnet Jon Toresen som giftet seg med Ingebor Klemetsdatter og deres barn, men om det er samme Jon Toresen som fikk barn med Ingebor Lødensdatter, vet jeg ikke. Det er veldig svak skrift i kirkeboka, men det kan se ut som Jon Toresen og Ingebor Lødensdatter var gift, ellers ville det vel stått pige foran navnet hennes. Det står samme navn på mor når Peder Johnsen ble konfirmert. Hvis det er feil navn på mor, er vel det vanskelig å oppklare i ettertid, i alle fall så lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Lødensdatter er en feilskriving, og at det skulle være Klemetsdatter, i og med at Jon og Ingeborg Klemetsdatter får barn sammen senere også. Står det at Peder var uekte født? Har du funnet dødsfallet til Jon, jf at Ingeborg gifter seg igjen i 1850?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke funnet ut når Jon Toresen døde eller hvor. Jeg finner en John Thoresen som døde i Hemne 18.10.1856, Øiegaard (?), men der tror jeg det står ungkar, og da er det feil.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2372&idx_id=2372&uid=ny&idx_side=-231

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050608031454.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne!

Jon Toresen Storset, f. 1788 i Skaun, g. 1822 med Ingeborg Klemmetsdatter Husbybrekken, f. 1801 fra Buvika overtok Husdalstrøa på Geitastrand rundt 1826.

De fikk 4 barn:

1. Klemmet, f. 1822 i Skaun, død som spebarn.,

2. Tore, f. 1823, g.m. Kari Larsdatter Isdalsløkken,

3. Klemmet, f. 1826, g.I med Anne Pedersdatter Dyndal, g. II med Anne Olsdatter.

4. Petter, f. 1828

Jon Toresen døde i 1837, og familien kom til slekt på Almlia på Geitastranda. Klemmet overtok senere denne garden. Senere kjøpte han en part av garden Tungen. Han flyttet på sine eldre dager til en markagard, Brølia hvor han bodde som eneboer til han ble syk. Klemmet Brølien var svært musikalsk, han spilte klarinett.

Dette er fra Geitastrandboka, side 181. -Jeg er vokst opp ca 2 km. fra Husdalstrøa, kjenner disse folkene, har bygdebøkene og kan hjelpe deg videre om du ønsker. Den eneste som mine kilder ikke har noe om, er Petter, men han har jo du funnet sjøl!

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen John Tore!

Tusen takk for opplysningene. Da kan vi kanskje gå ut fra at det er skrevet feil navn på mor når sønnen Peder ble skrevet inn i kirkeboka, også ved hans konfirmasjon.

Jeg hadde funnet mange opplysninger om denne familien, men ble forvirret av Ingebor Lødensdatter.

Ser at ved folketellinga 1801 bodde Thore Pedersen på Storsæt med sin familie, bl.a. sønnen Jon som da var 13 år. Dette kan jo være samme Jon Toresen.

Peder/Petter var min oldefar. Han giftet seg med Beret Andersdatter Berg 09.07.1856, i Hemne, og ble boende der. Han døde 28.06.1911. De fikk 6 barn (det er i hvert fall det jeg funnet), bl.a. min morfar som endte opp på Ulefoss, Telemark.

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de ikke ei datter Randi også? Se innlegg 2

-Randi er ikke nevnt i bygdeboka, men det er riktig. Hun døde 1 år gammel.

-Jeg tror nok det er skrevet inn feil i kirkeboka, det står intet om uekte barn. Riktig mor er ført for de andre av barna, også for Randi født 1831 som Grethe påpeker. Slike feil gjentas ofte når folk får attester siden kirkeboka nyttes som kilde av presten.

-Ellers er dette ei spennende slekt som også jeg møter. Jon Toresen stammer fra Hammer i Buvika, og dette Klemmetfolket føres langt tilbage i tid med opprinnelse på Hølonda.

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mit forslag:

Kjente data:

Ingeborg Lødensdatter fkr 1775 med far Løden ca 30-40 år eldre

DVS Løden fkr 1735 - 1745

og Ingeborg med en eldste sønn

Peder oppkalt etter en beste far fkr 1710

0000000000000000000000000000000000

Løden er et mye brukt navn i Rennebu.

I mit slektsregister finder jeg:

http://leskjerv.seria.no/aner/0003/3573.htm

Løden Eriksen Øver-Hol f 1734

g m Gjertrud Pedersdatter Skamfer f 1740 med far

Peder f 1711 og

med barn f 1770. 1772, 1777 og 1282.

Åpen plass finnes til Ingeborg f 1775 med sønn psder

som får en Peder til bestefar

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at denne slekta er medtatt i Rebu II side 181

LED IV nr 6 Randi f 1775 d 1838 Ugift

Fødselår 1775 er altså opptatt og gir ikke plass for vår Ingeborg

såfremt de ikke er tvillinger eller at Ingeborg er f 1774 eller 1776

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Jeg har sett på mulige Ingeborg Lødensdøtre, men finner ingen. Løden er også brukt bl.a i Skaun og i Buvika.

Geitastrandboka forteller intet om Ingeborg Clemetdatters skjebne, bare at sønnene kom til farens halvsøster,Marit Jonsdatter Storset g.m. Pål Olsen Myrin som i 1813 hadde kjøpt halve Almlia. De var barnløse, og slik fikk Klemmet garden etter Pål.

Imidlertid finner jeg Ingeborg igjen da hun 9.1.1850 gifter seg igjen med en enkemann på Nerviksøra http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=Vi16381840&gardpostnr=372&personpostnr=2229&merk=2229#ovre

En kjenning av Leiv er en av troloverene, Mikkel Stenersen Skjerve fra Rennebu!

Ingeborg døde 8 år senere http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=66&filnamn=Gr16381840&gardpostnr=1461&personpostnr=1464&merk=1464#ovre

Siden hverken klokkerboka eller ministerialboka har bemerkning om uekte barn for Petter, er nok feilskriving av prest/klokker grunnen til dine problemmer,Anne!

Ingeborg Clemetsdatter var nok også Petters mor.

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da takker jeg for alle svarene jeg har fått.

Jeg får slå meg til ro med at det nok var skrevet feil navn inn i kirkeboka, og at Ingebor Klemetsdatter også var mor til Peder.

Mvh Anne :)

PS John Tore - hvis du har flere opplysninger om slekta, er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da takker jeg for alle svarene jeg har fått.

Jeg får slå meg til ro med at det nok var skrevet feil navn inn i kirkeboka, og at Ingebor Klemetsdatter også var mor til Peder.

Mvh Anne :)

PS John Tore - hvis du har flere opplysninger om slekta, er jeg interessert.

Hei Anne!

-Jon Toresen Storset, f. 1788 var sønn av Tore Pedersen Hammer,(1759-1823) g.1787 enke Anne Jonsdatter Storset,(1752-1832) fra Krokstad Oppigard i Skaun.

Ingeborg Klemmetsdatter Husebybrekken,f. 1801 var datter av Klemmet Haftorsen Belsås,(1759-1810), g.1781 Ragnild Ulvesdatter Hammer, (1758-1804)

Med dette som utgangspunkt har du masse trivelig arbeid foran deg! Du møter store, gamle slekter som kan føres tilbake til ca.1600-tallet, og som er bra dokumentert i bygdebøkene. -Du møter din forfar, Peder Clemetsen Grøtan d.y., 1642-1712 fra Hølonda som var bror av Peder d.e. f. 1635 og Clemet f.1737 som begge er mine 5-tippoldeforeldre. I arbeidet med å finne ut av denne slektsgreina har jeg nyttet bygdebøkene fra Hølonda, Melhus, Skaun, Børsa og Buvika. Per O Rød har skrevet de 4 første, dessuten Geitastrandboka, mens Jon O Snøfugl har skrevet de to Buvikbøkene. Per O Rød er kjent som en meget flink bygdebokforfatter, og Snøfugl er flink til å dokumentere opplysningene i bøkene sine, men er arbeidsomme grunnet manglende register.

Jeg vet mye om disse slektene, men har også uavklarte spørsmål som er på vent. Var jeg deg ville jeg fjernlåne Buvikbøkene (2 stk) og Skaunabøkene (2 stk) til å begynne med. Geitastrandboka er også interessant hvis du ønsker flere opplysniger om Petters søsken og deres etterslekt.

Jeg står gjerne til disposisjon, du kan evt. sende meg en PM om det er noe du ønsker.

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider