Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker oppslag i Feiring Bygdebok (Akershus)

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Biblioteket jeg bruker har uheldigvis utlån til andre bygdebøkene for Feiring (Akershus). Hvis noen har disse bøkene i sin eie ville jeg sette veldig pris på å få vite om det der finnes opplysninger om følgende personer:

Christopher Håkensen Stenberg, død før 1777. Gårdbruker på Stenberg i Feiring. Gift med Gudbjørg Hansdatter (f.ca. 1706,begr. Feiring 26 oktober 1788). Står også foreldrene nevnt?

Deres sønn var Hans Christophersen Stenberg, f. Feiring ca. 1749, d. Ullensaker 25 desember 1803. Han ble gårdbruker på Ljøgot i Ullensaker. Står det noe om ham i bygdeboka for Feiring? Det øvrige om ham er kjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Hågensen Melby, d. 1766. Br. av Stenberg 1711-1766

g.1.g.m. Kari Isaksdtr. d. 1732

g.2.g.m. Eli Mortensdtr. d. 1746

g.3.g.m. Gudbjørg Hansdtr., f. 1706 d. 1788

Kristoffer var sønn av Hågen Olsen Melby og Boel Persdtr.

MVH

Sindre Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i første ekteskap:

- Berte, f. ca. 1709-1710, d. før 1732

Barn i andre ekteskap:

-Kari, f. 1734.

Barn i tredje ekteskap:

-Anne

-Hans, f. 1755 g.m. Katrine Andersdtr. Langseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hågen Olsen, husmann på Melby 1605-1614 og sønn av Ola. Ola var bruker av Melby 1593-1614.

Hågen og Boel hadde barne: Jakob, Mikkel, Kristoffer og Ola.

Etter at Hågen døde, giftet Boel seg med Ola Hansen Brustad i Hurdal (også kjent som Brustadkongen, som jeg forøvrig er i slekt med).

MVH

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om de tre foregående innleggene er basert på opplysninger fra bygdebøkene for Feiring eller om de er basert på primærkilder, men trådstarter skal være klar over at gårds- og slektshistorien i disse bøkene dessverre skjemmes av mange feil, gjetninger og gale slutninger. Opplysninger derfra må derfor tas med adskillige klyper salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forklarte jeg vel i mitt innlegg igår hvorfor man skal være forsiktig med å bruke gårds- og slektshistorien i bygdebøkene fra Feiring som kilde til egen slektsgranskning. Jeg har funnet massevis av feil, lettvintheter og konstruerte slektssammenhenger i disse bøkene. Forfatterinnen har nok benyttet et begrenset kildetilfang, og da er dessverre resultatet blitt deretter. Når slektsoppsettene i tillegg er ført på en svært rotete og vanskelig tilgjengelig måte, er det fort gjort å gå surr i slektsforholdene.

Jeg presiserer at jeg ikke påstår at det du har funnet om slekten fra Stenberg, er feil - det kan jo hende at akkurat dette er korrekt. Men opplysningene må altså kontrolleres nøye. Jeg skal se i mine notater om jeg har noe om disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore. Hvis det er slik at du har funnet massevis av feil (for å sitere ditt ordbruk)i bygdebøkene for Feiring, går jeg ut i fra du kan konkretisere dette. Da ville jeg bli veldig takknemmelig dersom du kunne se etter i dine papirer om det er feil det jeg skriver om Hans Christopheren f. ca. 1749, at han kom fra Stenberg i Feiring, var sønn av Christopher Håkensen Stenberg osv.

Hans Christophersen Stenberg, f. Feiring ca. 1749, d. Ullensaker 25 desember 1803.

Gift Eidsvoll ca. 1777 med Cathrine Andersdatter Langset, f. Eidsvoll ca. 1757, d. Ullensaker 26 mars 1809.

Datter av Anders Olsen Dohr (ca.1720+1784), gårdbruker på Langset i Eidsvoll og hustru Anne Marie Henriksdatter Piro (1730+1764).

Hans Christophersen ble gårdbruker på Ljøgot i Ullensaker.

Hans Christophersen var smed av yrke og overtok i 1771 farsgården Stenberg i Feiring, Eidsvoll. I 1798 solgte han imidlertid gården og kjøpte av generalløytnant von Krog gården Søstun-Rud i Hurdal for 799 riksdaler. Han lånte i denne forbindelse 148 riksdaler av Gullik Rustad mot pant i gården. Bare 3 år senere solgte han også denne gården for 890 riksdaler. Hans kjøpte i 1803 gården Ljøgot i Ullensaker, men døde alt samme året, 50 år gammel.

Ellers er det vel ikke til å unngå at det skjer feil i bygdebøkene all den tid disse tar for seg et veld av slekter og personer som skal plasseres. Alle har vi vel opplevd å finne feil som synes å være helt på jordet! Men du skremmer jo litt når du ordlegger deg så voldsomt som du gjør. Men har du belegg for det, så er det naturligvis svært kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore. Hvis det er slik at du har funnet massevis av feil (for å sitere ditt ordbruk) i bygdebøkene for Feiring, går jeg ut i fra du kan konkretisere dette.

Jeg kan selvfølgelig ikke konkretisere dette; det ville føre altfor langt, og jeg har heller ikke systematisert feilene jeg har funnet. Min karakteristikk av bøkene er basert på erfaring med bruk av og oppslag i bøkene siden de utkom på åttitallet.

Ellers er det vel ikke til å unngå at det skjer feil i bygdebøkene all den tid disse tar for seg et veld av slekter og personer som skal plasseres. Alle har vi vel opplevd å finne feil som synes å være helt på jordet! Men du skremmer jo litt når du ordlegger deg så voldsomt som du gjør. Men har du belegg for det, så er det naturligvis svært kjedelig.

Jada, feil forekommer i alle bygdebøker. Det må man ha forståelse for, men man må ha det i bakhodet når man søker og benytter opplysninger i dem til sin egen slektsleting. Når det gjelder de tre bindene med gårds- og slektshistorie for Feiring, synes jeg imidlertid at feilene og unøyaktighetene blir for mange. Når Eidsvoll kommune først tok seg råd til å lønne en bygdebokforfatter og utgi et bygdebokverk for Feiring, er det synd at man ikke benyttet seg av kompetente folk til å foreta kildeinnsamlingen og til å skrive gårds- og slektshistorien på en mer profesjonell måte. Kall det gjerne å skremme, men når du etterlyser opplysninger nettopp fra disse bygdebøkene, syntes jeg det var betimelig å gi en aldri så liten advarsel.

Når det gjelder slekten fra Stenberg, har jeg ikke jobbet spesielt med den (- S'en i navnet mitt står riktignok for Stenberg, men jeg har ikke navnet fra denne gården), og jeg har heller ikke jobbet med Ullensaker. Jeg ser jeg har notert meg Kristoffer Haagensen Stenbergs tre ekteskap og barn, og at mye er i samsvar med det Sindre Eriksen har hentet fra bygdeboken, men jeg kan ikke se at jeg har notater som kan gi svar på dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ville jeg sette veldig pris på å få vite om det der finnes opplysninger om følgende personer:

Christopher Håkensen Stenberg, død før 1777. Gårdbruker på Stenberg i Feiring. Gift med Gudbjørg Hansdatter (f.ca. 1706,begr. Feiring 26 oktober 1788). Står også foreldrene nevnt?

Den 30.juli 1748 ble det skiftet på gården Våler i Eidsvoll etter den avdøde enkemannen Hans Olsen - se fol.355b ff i Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 (Hb 0006), 1744-1751.

Han og hans tidligere avdøde kone etterlot seg to sønner og fire døtre:

- Ole Hansen, 34 år, gift og boende på Opperud i Hurdal

- Gulbrand Hansen, 30 år, soldat ved Major Riibes kompani

- Gudbjørg Hansdatter, gift med Kristoffer Haagensen Stenberg i Feiring

- Marte Hansdatter, gift med Henrik Gudmundsen Vaaler

- Mari Hansdatter, gift med Lars Olsen østre Holtet i Eidsvoll

- Berte Hansdatter, gift med Lars Paulsen nedre Holtet i Eidsvoll

Ifølge Feirings historie (bd.III, s.344) og Eidsvoll bygds historie (bind III, s.253) het Hans Olsen Vaalers kone Mari Amundsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i Feirings historie, bd.III, for å se hvilke opplysninger som gis om Kristoffer Haagensen Stenberg og hans foreldre.

Under omtalen av gården Stenberg på s.343 opplyses det at det ble skiftet i 1766 etter Kristoffer som da var død.

Det opplyses også at hans eldste barn, en datter Berte, var født ca 1709-10 (i hans første ekteskap med Kari Isaksdatter (Sætre)). Hans yngste barn var sønnen Hans, og han oppgis født i 1755 (i Kristoffers tredje ekteskap med Gudbjørg Hansdatter). Dette fremgår også av Sindre Eriksens annet innlegg her ovenfor.

Ut fra dette kan vi anta at Kristoffer sannsynligvis var født i 1680-årene.

(Lagt til 18.januar: Jeg vet ikke hvor bygdeboken har opplysningen om datteren Berte og hennes fødselsår fra. Hun nevnes ikke i skiftet etter Kristoffers første kone og må følgelig være død før 1732. Jeg har en mistanke om at opplysningen er feil og at dersom det overhodet har vært en datter i dette ekteskapet, så har hun vært født senere enn 1710. Isåfall kan Kristoffers sannsynlige fødselsår kanskje forskyves til ut på 1700-tallet.)

Bygdeboken opplyser videre at Kristoffer var sønn av Haagen Olsen Melby og Boel Pedersdatter. Under omtalen av gården Melby på s.207 opplyses det at denne Haagen ble kalt husmann i perioden 1605-1614, og at han i 1614 overtok 26 lispund tunge i Melby etter sin far. Samme år fikk Haagen en mulkt på 13 daler for som gift mann å ha hatt "løsleiermål" med en pike Kari Amundsdatter.

Ut fra disse opplysningene må vi anta at Haagen Olsen Melby var født ca 1580.

Med mindre Haagen Olsen Melby var en særdeles livsfrisk gubbe som fikk barn i en alder av drøyt 100 år, kan vi nok konkludere med at bygdebokens opplysninger om Kristoffer Haagensen Stenbergs foreldre er gale og at vi har knepet bygdeboken i enda en lettvinn gjetting.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i skifter på Stenberg for å se om det der gis opplysninger om Kristoffer Haagensens slekt.

Det ble skiftet etter hans første kone Kari Isaksdatter den 6.november 1732 - se fol.234b ff her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 4 (Hb 0004), 1730-1735. Paret hadde ingen barn ilive, så arvinger var enkemannen og Karis hel- og halvsøsken. Det gis ingen opplysninger som kaster lys over Kristoffers herkomst eller slekt.

Videre ble det skiftet etter Kristoffers annen kone Eli Mortensdatter den 22.april 1746 - se fol.141b ff her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 6 (Hb 0006), 1744-1751. Eli og Kristoffer hadde én datter, Kari Kristoffersdatter, 12 år gammel, og det var faren som ble oppnevnt som verge for henne. Det er verdt å merke seg at det i boet var et sølvbeger med bokstavene M.O.S. og J[?].M.S. - og samme Sølv bæger forærede Faderen dette sit barn forlods af Stærboet, og icke begierede noget vederlaug Derimod. Man kan tenke seg at begeret hadde tilhørt avdøde Elis far Morten, og at han hadde hatt et patronym som begynte på O, herav M.O.S. Initialene J.M.S. kan ha vært en bror av Eli med et navn som begynte på I eller J. - de to siste bokstavene står isåfall for MortenSen. Utover dette gir ikke skiftet noen slektsopplysninger (- hvis da ikke Gudmund Kristoffersen Flesvik som var skyldig boet 10 riksdaler, var en slektning av Kristoffer).

Den 16.april 1766 ble det så skiftet etter avdøde Kristoffer Haagensen paa Pladsen Stenberg under Dragun qvarteret Melby - se fol.401a ff her: Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 9 (Hb 0009), 1763-1773. Kristoffer etterlot seg enken Gudbjørg Hansdatter, datteren Kari Kristoffersdatter som var gift med Kristoffer Jakobsen Erpestad i Holter anneks (i Nannestad), og endelig sønnen Hans Kristoffersen, 11 år gammel, fra ekteskapet med Gudbjørg. Som verge og formynder for den umyndige sønnen hans ble oppnevnt hans Sødskende baren Christopher Olsen Braadshoug af Feiringens Annex. Utover dette kan jeg ikke se at skiftet gir noen flere slektsopplysninger (- men jeg tar et lite forbehold grunnet en rask gjennomlesning av litt tettpakkede sider og krevende skrift).

Det kan følgelig være en idé å undersøke slektsforholdene til Kristoffer Olsen Brosshaug for å se om de kan føre oss nærmere Kristoffer Haagensen Stenbergs opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Tore for at du tok deg tid til å grave litt mer i denne materien. Jeg skjønner det her ligger en del fallgruber og vil nå følge ditt råd om å se om det er mulig å finne foreldrene til Kristoffer Olsen Brosshaug - som ifølge skiftet etter faren ble oppnevnt som verge og var Kristoffers fetter.

Dersom det er korrekt at Hågen Olsen Melby var husmann på Melby 1605-14, ser jeg klart problemet med at han skulle være far til Kristoffer Hågensen Stenberg som må ha vært født i tidsrommet 1680-1700.

Du skal ha mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg [...] vil nå følge ditt råd om å se om det er mulig å finne foreldrene til Kristoffer Olsen Brosshaug - som ifølge skiftet etter faren ble oppnevnt som verge og var Kristoffers fetter.

Jeg har noen tanker om hvem denne Kristoffer Olsen Brosshaug kan være, men jeg må få lov til å komme tilbake til dette ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter skiftet etter Kristoffer Haagensen Stenberg i 1766 dithen at det er sønnen Hans Kristoffersen og dennes formynder Kristoffer Olsen Brosshaug som er søskenbarn (- og altså ikke den avdøde Kristoffer Haagensen og Kristoffer Olsen som har dette slektskapsforholdet). Vi vet at den umyndige Hans Kristoffersens mor var fra Eidsvoll, og det er derfor kanskje mest nærliggende å tro at det var gjennom sin far at Hans var beslektet med sin formynder, med andre ord at Kristoffer Haagensen Stenberg var en bror av Kristoffer Olsen Brosshaugs far eller mor.

Under omtalen av Brosshaug i Feirings historie, bd.III, s.238-285, finner jeg ikke umiddelbart noen Kristoffer Olsen som kan passe. Derimot finner jeg på s.275 at det i årene 1737-1754 var en bruker Ole Haagensen på en av gårdpartene av Brosshaug. Denne Ole var gift med Eli Kristine Halvorsdatter (oppgitt født 1713 på en annen av Brosshaugs gårdparter). Bygdeboken opplyser at Ole Haagensen Brosshaug og hans kone Eli Kristine hadde barna Peder, Mari og Haagen. En sønn Kristoffer er altså ikke nevnt - uten at det behøver å bety at de ikke hadde flere barn enn de tre nevnte, deriblant kanskje en Kristoffer Olsen.

Hvis det forholder seg slik, ville altså Hans Kristoffersens far Kristoffer Haagensen Stenberg kunne ha vært en bror av Kristoffer Olsens (mulige) far Ole Haagensen Brosshaug - og søskenbarnforholdet mellom myndling og formynder ville ha vært på plass.

Jeg presiserer så sterkt jeg kan at dette er en gjetning med flere udokumenterte forutsetninger, men jeg mener det likevel er verdt å gå videre med den. Jeg har sett i skifter på Brosshaug utover 1700-tallet, men det ser ikke ut til at det har vært noe offentlig skifte etter Ole Haagensen eller Eli Kirstine som kunne ha bekreftet eller avkreftet at de hadde en sønn Kristoffer Olsen. Dermed må andre kilder tas i bruk.

Hvem er så Hans Kristoffersens og Kristoffer Olsens felles - og svært hypotetiske! - farfar Haagen? Bygdeboken opplyser at det i 1723 er nevnt en bruker ved dette navnet på den samme gårdparten som Ole Haagensen senere brukte. Det sies ingenting om denne Haagens familiefohold, og jeg kan heller ikke finne noe skifte etter denne Haagen Brosshaug.

Kanskje har denne gjettingen noe for seg - eller kanskje var Kristoffer Olsen Brosshaug opprinnelig fra en helt annen gård, og hans søskenbarnforhold til Hans Kristoffersen gikk kanskje gjennom helt andre personer. Det er uansett et godt stykke igjen før vi kan gi noe sikkert svar på trådstarters spørsmål om hvem som var Kristoffer Haagensen Stenbergs foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tore.

Sandelig har du brukt mye tid på mine vegne for å løse denne gåten. Jeg dro opp til lesesalen på Statsarkivet for å se hva bygdeboka hadde om Brosshaug og likt med deg kom jeg til kort, i det jeg ikke fant noen Kristoffer som passet inn som sønn på gården, men så også på side 275 at det der sto omtalt en Ole Haagensen, men ingen Kristoffer som sønn. Dermed blir det foreløpig å konkludere at Kristoffer Haagensens far er ukjent. Du skal imidlertid ha stor takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sliter litt med å identifisere denne Kristoffer Olsen Brosshaug. Jeg finner ham ikke i folketellingen 1801, jeg finner ingen god kandidat i ekstraskatten 1762/1763, og jeg finner ham heller ikke som far, ektemann, fadder eller avdød i de dataregistrerte kirkebøkene for Hurdal/Feiring. Jeg har ikke lyst til å gi opp helt ennå - kanskje er navnet hans skrevet feil i skiftet i 1766?

Lenke til kommentar
Del på andre sider