Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bruun.

David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei Leif

Jeg kan også for ordens skyld fortelle deg at din antakelse når det gjelder Jacob og Jørgen død 1757 er rett.
Det er Jacob som dør i 1757, da Jacob Hansen Neuman og Magdalene Cathrine Adler for en ny sønn Jacob som er født ca. 1762.

Finner ikke fødselen, men har gått over mine dokumenter over familien Neuman.

Jacob Neuman født 1762 var gårdbruker og eide gården Westbye i Eiker.
Han giftet seg med Kristine Lohrman i Eiker 1799 og i 1801 døpt 6 januar 1802 fikk de sitt første barn oppkalt etter hans mor.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8488&idx_id=8488&uid=ny&idx_side=-176
Magdalene Cathrine født

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8488&idx_id=8488&uid=ny&idx_side=-134
Bryllupet mellom Jacob Neuman og Kristine Lohrman.

Skrev vist at Jacob Hansen Neuman fikk 14 barn. Han fikk 16 barn med sine 2 koner tilsammen.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også for ordens skyld fortelle deg at din antakelse når det gjelder Jacob og Jørgen død 1757 er rett.

Det er Jacob som dør i 1757, da Jacob Hansen Neuman og Magdalene Cathrine Adler for en ny sønn Jacob som er født ca. 1762.

Takk for at du bekrefter dette.  Vi snakker altså  (for senere lesere) om at kb i Eiker har Jørgen (Jacobsen) Neumann død 14.jan.1757, men navnet er trolig feilskrevet og skal være Jacob f. 14.sep.1753.

Jacob konfirmert 16 år gml. i 1779 (mao. født c1763) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8487&idx_id=8487&uid=ny&idx_side=-275. Anne Cathrine Neumann på samme side - 15 år er vel søsteren.

Ulrich Frideric Neuman konfirmert i 1781 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8488&idx_id=8488&uid=ny&idx_side=-303

Dorothea Neuman 15 år i 1782 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8488&idx_id=8488&uid=ny&idx_side=-314

Kjenner du foreldrene til Kristine Lohrmann? (En av de mange feldberedere i Bragernes?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Lohrmann og Bodil Hein.

Bodil Hein bor hjemme hos Jacob Neuman og Kristine Lohrmann i 1801 -tellingen, da er hun enke. Han døde vissnok i Svelvik i 1781.

Noe mer om paret vet jeg dessverre ikke.

Wenche 

Alle barnen du nevner ovenfor er søsken.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boel Hansdatter Hein f. 1734 -etter 1781 datter av Hans Jacobsen Hein 1700-1751 og Bodel Christensdatter Karen Jensdatter Gram gift 6.aug.1756 med borger, tiendebetjent Christen Tostensen Lohrmann 1729-1781. Han sønn av borger, feldbereder Tosten Pedersen (Lohrmann) 1691-før 1741 og Karen Christensdatter -etter 1761.  Bodel Christensdatter var Hans Jacobsen Heins første hustru død før 1734.

Christine Christensdatter Lohrmann er f. c1774.

Disse håndverksslektene i Bragernes er sammengiftet flere ganger.

Helle Hansdatter Hein f. 1737 og Boel er søstre.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vist at Jacob Hansen Neuman fikk 14 barn. Han fikk 16 barn med sine 2 koner tilsammen.

Hei Wenche,

Kan du liste opp disse? På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kone 1) Anne Cathrine Arboe

1. Hans Jacobsen Neuman døpt 10 aug 1745 i Strømsø

2. Peter Arboe Jacobsen Neuman døpt 20 mars 1747 i Strømsø

3. Jacob Jacobsen Neuman døpt 3 juni 1749 på Eiker

4. Mads Jacobsen Neuman døpt 1 februar 1751 på Eiker

5. Jørgen Jacobsen Neuman døpt 14 august 1752 på Eiker

6. Jacob Jacobsen Neuman født 14 september 1753 på Eiker

Med kone 2)  Magdalene Cathrine Edler

7. Ulrik Fredrik Jacobsen Neuman født 10 august 1757 på Eiker.

8. Frantz Edler Jacobsen Neuman født 15 mai 1759 på Eiker

9. Anne Cathrine Jacobsdatter Neuman født 1761. Død og begravet 16 oktober 1761 på Eiker. Se side 85 over Haug i Eiker. 

10. Jacob Jacobsen Neuman født 11 august 1762.

11. Anne Cathrine Jacobsdatter Neuman født 6 mars 1764.

12. Ulrich Fredrich Jacobsen Neuman døpt 30 september 1765 på Eiker

13. Dorothea Edler Jacobsdatter Neuman døpt 19 februar 1767 på Eiker.

14. Peder Arboe Jacobsen Neuman døpt 17 oktober 1768 på Eiker

15. Michael Jacobsen Neuman døpt 5 mars 1770 på Eiker. Død 7 uker gammel og begravet 19 april 1770  på Eiker

16. Elisabeth Sophia Jacobsdatter Neuman døpt 11 mars 1772 på Eiker. 

Wenche

Hvorfor Anne Cathrine født 1761 er begravet på Haug i Eiker gjorde meg litt usikker på om det var hans datter.

Men hun var den 1 piken etter 8 gutter, og det var jo slett ikke uvanlig at de oppkalte første datteren etter kone nummer 1, når hun døde

Så jeg vil nok tro at hun er hans datter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Wenche.

Jeg manglet 4-5 av disse. 

Anne Cathrine Arboe har en interessant aneliste:

Foreldre - kjøpmann Peter Petersen Arboe og Anne Cathrine Madsdatter Wiel

Farssidens besteforeldre - Peter Ole Poulsøn von Arrebou og Susanne Clausdatter Røyem  (hennes foreldre stiftsamtmann i Kr.sand, Claus Nielsen Røyem og Else Marie Bryggerman (Brüghmann) Dop).  Sistnevnte kan føres flere generasjoner videre bakover.

Morssidens besteforeldre - Mads Jensen Wiel og Anne Cathrine Clausdatter Becker.  Deres foreldre hhv.

toller, rådmann Jens Madsen Wiel og Anna Nielsdatter Hermann og Claus Becker og Sibylla Wern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Stemmer det at ovennevnte Susanne Clausdatter Røyem, etter at at hun hadde blitt enke etter Peter Ole Poulsøn von Arrebou, giftet seg påny

med ovennevnte Mads Jenssøn Wiel, som altså var enkem. etter Anne Cathrine Clausd. Becker (og far til Anne Cathrine, g.m. sønnen til Susanne og Peter Ole) ?

Er det forøvrig fastslått at Mads Jenssøn Wiel var gift bare to ganger, mao. at Anne Cathrine Clausdatter Becker levde helt til 1701

og var mor til minst 9 (?) barn f. i tidsrommet ca. 1675 - ca. 1698 (?), og at Mads ble gift påny ca. 1701 med Suzanna Clausdatter Røyem (enke etter Peter Ole von Arrebou) ?

Jeg har nemlig 'et sted' sett oppført et ekteskap (uidentifisert hustru) innimellom de to ovennevnte, med 8 av de 9 omtalte barna.

Det er ting som taler i begge retninger her, bl.a. skal det blant de 8 barna finnes en Sibylla (død 1704), som da kan være oppkalt etter første hustrus mor.

(Susanne har forøvrig også en d. Anne Sibylla).

Det virker videre litt pussig om datteren Anne Cathrine (1696-1746) skulle være oppkalt etter sin mor Anne Cathrine Clausdatter Becker dersom denne ennå levde.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du tar opp dette, Per.  Det er godt å ha våkne "følgere".

Jeg har notert at Mads og Susanne ble gift 3. nov.1702 i Strømsø iflg. boken "Slekten Wiel på Strømsø og Fredrikshald, men har ikke sjekket andre kilder.  Jeg er også litt forundret over at de 2 barna Maren og Iver er født først i 1708 og 1711.  Else Marie har jeg ikke fødselsdata om, men kan være født før dem. 

I Mads sitt ekteskap med Anne Cathrine er det et stort gap mellom barna Anne født i 1685 og Anne Cathrine f. 1696 som kan tyde på at din teori om en annen hustru i mellom de to andre. For øvrig så er jeg bare kjent med 6 barn i første ekteskap (Anne Dorothea 1675, Truels c1680, Sibilla Marie c1680, Anne 1685, Anne Cathrine 1696, og Mads 1698).

"Eneveldets menn i Norge" er min kilde til at Anne Cathrine Clausdatter er død i aug. 1702, noe som jeg dessverre heller ikke har dobbeltsjekket.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg på FS
enda en sønn til Jacob Neumann- til sammen 17 barn.

Abraham /Neumann/
Pedigree Resource File

birth: 23 July 1760 Hassel jernverk, Øvre Eiker, Buskerud, Norway
christening: 30 July 1760 Eker kirke, Øvre Eiker, Buskerud, Norway
death: 4 December 1834 Botne, Holmestrand, Vestfold, Norway
marriage: 1780;02 APR 1806 København, Copenhagen, Sjælland, Denmark;Helliggeists kirke, Strøget, Copenhagen, Sjælland, Denmark
father: Jakob /Hansen Neumann/
mother: Magdalene Cathrine /Edler/
spouse: Anne Cecilie

Han skal ha vært gift 2 ganger. 1) gang med Anne Cecilie Engstrøm 2) gang Helene Marie Hansen

Han fikk en datter Anne Helene født 30 september 1807 i Eiker. Faddere er: Fredrikke Neuman(konen til Frantz Henrich Edler Neuman) Hans 2 brødre Frantz Edler og Jacob Neuman
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8489&idx_id=8489&uid=ny&idx_side=-99

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8489&idx_id=8489&uid=ny&idx_side=-109

Hvorfor skriver presten Ungkarl foran Abraham Jacobsen Neuman

når datteren han får utenfor ekteskap blir født.

Datteren Birgitte Christine.

Når han da var gift med Anne Helene Hansen.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5915&idx_id=5915&uid=ny&idx_side=-345

Her dør Abraham Neumann på Walberg i Botne (Holmestrand) 1843. De henviser ved hans dødsfall til side 388 hans bror Peter Arboe Neuman som dør 1846
De bodde begge på Walberg.

Wenche

På side 395 er konen til Peder Arboe Jacobsen Neuman død  - Anette Cathrine født Schjorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8487&idx_id=8487&uid=ny&idx_side=-238

Nå sier jeg foreløpig siste barn til Jacob Hansen Neuman.

De dukker opp en etter en.

Christian født -tror det står 15 mai 1777

døpt 24 juni. Se venstre side. Her kan det være flere mellom 1772-1777. Vanskelig å lese de årene.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Maren Wright Bruun (f. 1782) døde er vel ikke fastslått, men mens hun ennå var gift (med skispkaptein Søren Lyche Smith) skal hun

i 1809 (i mannens yrkesmessige fravær) ha avlet en datter (Caroline Mathilde, døpt i Larvik 9/7-1809) m. 'Leut. Rórdam [Jacob Rørdam] af Artilleriet'.

Maren ble skilt fra Søren i 1812, og Søren giftet seg som Leif skriver påny (i Eiker) i 1816,

men først rakk han også et barn u.e. (Hans Frederik, f. i Larvik 28/3-1814, mor: Marthe Marie Hansdatter).

.

Iflg. Ovenstad så giftet Jacob Rørdam (senere stabskaptein) seg med Christine Wright Larsen.  hun var datter av styrmann Lars Wright og Johanne Christine Kielmann og var enke etter fogd Gustav Sahlquist.  Se http://sandefjord1801.wikispaces.com/128+KIRSTEN+WRIGHT+LARSEN

Christine og Gustavs barnebarn var den kjente Roald Amundsen.

Det finnes også en Kristine Wright Larsen som var 11 år i 1801 i Sandefjord,  Er dette samme person?

Det som "uroer" meg er at Ovenstad skriver om Rørdam "Søkte i 1810 om tillatelse til å gifte seg med enken etter forvalter Larsen. Blev gift med Kirstine Wright Larsen."  Kan Christine/Kirsten ha vært gift med en Larsen før Gustav Sahlquist (og senere Rørdam)?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Den Christine Wright Larsen som i 1826 ble g.m. jurist (senere fogd) Gustav Sahlquist (og med ham fikk datteren Hanna (Roald Amundsens mor) i Fredrikstad i 1837)

var 20 år i 1810, og kan vel neppe være enke etter 'forvalter Larsen' på dette tidspunktet. (Hun var altså datter av styrmann Lars Wright og Johanne Christine Kielmann).

Det ser for meg ut til 'enken (Christine Wright Larsen) etter forvalter Larsen' som Løytnant af Artilleriet (1809),

senere Stabskaptein, Jacob Rørdam i 1810 (iflg. Ovenstad) søkte om å få ekte må være en annen enn den som var g.m. fogd Sahlquist.

Kan du gjengi Ovenstad's nøyaktige ordlyd, Leif ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mange takk, Leif !

Det fremgår ikke hos Ovenstad når ltn. Jacob Rørdam (ca. 1780 - 1852) skal ha giftet seg med Christine Wright Larsen,

og strengt tatt heller ikke om CWL er identisk med 'enken etter forvalter Larsen' som han i 1810 søkte om tillatelse til å gifte seg med.

En (annen ?) Christine Wright Larsen (ca. 1790 - før 1865 ?) ble enke etter fogd Gustav Sahlquist (ca. 1798 Stavanger - før 1865 ?) en gang etter 1837.

Disse ble gift i Christiania i 1826.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen ganger at Ovenstad har tatt feil. 

Fra Tollere gjennom 300 år: Rørdam, Jacob, født 1770. Kaptein. Overtollbetjent i Vallø 11. jan. 1826. Død 10. juni 1852.

Sem og Slagen Bygdebok:    Kaptein Jacob Rørdam, 1824-, overtollbetjent. D. 1852, 73 år. http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/kulturhistorie2_2/samferdsel.html

Jeg tror nok helst på alder i sistnevnte.

Gustav Sahlquist begr. i Glemmen i 1839 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=375&idx_id=375&uid=ny&idx_side=-166

Som en ser så er det fullt mulig at Gustav Sahlquists enke Kirsten Wright blir gift etter 1839 med Rørdam.

Gustav Sahlquist og Kirstens datter Anne Marie ble gift med Rasmus Christian Apenes i Fredrikstad i 1850. 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne jo også gå den direkte vej:

Få klik på FamilySearch viser til en vielse d. 4 november 1811 i Brunlanes.

Kirkebogen fortæller at Jacob Rørdam blev gift med Jomfru Kirsten Wrigt Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Kirsten var datter af Lars Wright, ville hun vel bare hedde Kirsten Wright........... eller Kirsten Larsdatter Wright.

Lars Wrights datter var bare 5 år i 1801. Hun blev næppe gift i 1811.

Forvalter Larsen og Anna Christine Kielman i Larvik fik en datter døbt Kirsten Wrigt d. 10 august 1790.

Her giver det vel mere mening at hedde Kirsten Wrigt Larsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Vi må vel inntil videre kunne fastslå at det er snakk om to ulike Christine (Kirsten) her,

og av ovenstående ser det ut til at det kan forholde seg som følger :

Hr. Rasmus Jenssøn Kielman (1723-1733) til Nøtterø fikk i sitt 2. ekteskap m. Johanna Catarina Hansdatter (c1747-et.1801) døtrene

a )  Anna Christine Eeg Kielman (f. 1769) (oppk. et. 1. hustru), g.m. forvalter Larsen i Larvik

b )  Johanna Christine Kielman (f. 1771), g.m. styrmann Lars Wright, i 1801 bosatt på Gaasserud i Annexet Styrwold i Laurdahl (Lardal).

Johanna Catarina Hansdatter giftet seg om igjen m. skipper i Sandefj. Ole Christian Mørck, og har i 1801 Anne Christine (a) sin datter Christine Wright Larsen (11 år) i sitt hus.

(a)'s datter Christine Wright Larsen (døpt i Larvik 10 Aug 1790) gifter seg i Brunlanes 4 Nov 1811 med kapt. Jacob Rørdam (c1780-1852)
      (Rørdam giftet seg altså i så fall ikke med 'enken etter forvalter Larsen', som Ovenstad skriver, men forvalter Larsens datter !)

(b)'s datter Christine Larsdatter Wright (f. ca. 1796) (5 år i 1801) gifter seg i Christiania Domkirke 28 Apr 1826 med fogd Gustav Sahlquist (c1798-1839).

Jeg understreker at ovenstående er hypoteser, basert på det som er framkommet i de siste innleggene over.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider