Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Bruun.

David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei! Da holder jeg på med å skrive en artikkel om slekten Bruun fra Larvik på NSFs slektswiki:

http://www.genealogi...Larvik)_(slekt)

For andre Bruun/Brun slekter som jeg ikke har lykkes å finne forbindelser mellom, har jeg opprettet denne samlesiden, der hver enkelt slekt kan få sin egen oversikt: http://www.genealogi...g_Bruun-slekter

Jeg har funnet ut hvem som er foreldre til Christian Bruun (gift med to søstre Linaae)

Men kan fortsatt ikke bekrefte at Eiler Bruun (ca 1753–1808) Gift med Elisabeth Kielmann.

Var sønn av Christian Bruun sr. (1709–1796). Men jeg har allikevel valgt å ta han med i oversikten (men tydelig merket med usikkerhet. Finnes det noen som har flere spor, eller ønsker å legge til noe i slektsoversikten?

Hei Berit

Dødsdatoen var hentet fra første innlegg i denne debatten: http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

Mulig at dette er datoen for skiftet da?? Har ikke sjekket kilden selv, så takker for det!

Når det gjelder om hans fulle navn var Christian Eilert, har jeg ikke funnet noe i primærkildene om det.

(Men siden han er kalt Christian E. Chr. Bruun i det første innlegget i samme debatt som den forrige, skrev jeg Christian Eiler.)

Men siden han er senior må sønnen da kunne kalles Christian Eiler Bruun, Junior.

Det eksisterer et skifte fra Skien 23 Februar 1680 etter en Jens Bruun.

Jens Bruun Obr.Leutnant (Arvelater)

Anne Pedersdtr (Arvelaters kone)

Laurs Brun Capt.Lieutnant(Bror)

Aase Korneliusdtr Trinepol?? (Laurs Bruuns kone)

Oluf Brun Major(Major)

Peder Bruun Barn av Jens Bruun

Christian Bruun Barn av Jens Bruun

Johan Bruun Barn av Jens Bruun

Fredrich Bruun Barn av Jens Bruun

Peter Bruun Barn av Jens Bruun

Jacobus Bruun Barn av Jens Bruun

Uldrich Bruun Barn av Jens Bruun

Jorunn Sofia Bruun Barn av Jens Bruun

Johanna Bruun Barn av Jens Bruun

Margaretha Bruun Barn av Jens Bruun

Catharina Abigail Bruun Barn av Jens Bruun

Kan jo være av samme slekt, men det finnes sikkert flere Bruun-slekter i Skien..

En Casten Bruun, ble skiftet etter 24 August 1703 i Brevik:

Casten Bruun Christen Bruuns sønn (Arvelater)

Allet Biørnsdtr (Arvelaters kone) Bosatt i Brevik.

Hans Bruun Castens barn Bosatt i England

David Bruun Castens barn Er til sjøs

Anne Bruun 18 år Castens barn Bosatt i Brevik

Kirsten Bruun Castens barn Bosatt i Brevik

En Christian Bruun tok borgerskap i Skien 5 Oktober 1730. Han er er nevnt i Brandstyrskatt i 1730 (Porsgrunn)

Og nevnt som borger i Skien i 1732, 1735. Antakelig den samme: Chresten Bruun var 1/6 medeier i en familiestol i Skien kirke i 1754.

Han er nevnt med sin kone Anne Dorothea i Ekstramanntallet for Skien i 1764. Og i "10 Qvartal Gielde Strædet" Taxations-forretning over Skien-1767.

En Kristen Bruun eide ifølge "Eiendomsforhold i Gjerpen 1760" Sørbø og Søndre Stensaasen. Kan dette være samme som: Kristen Bruun, som var sorenskriver i Nedre Telemark (Gjerpen) Nevnt i en liste over sorenskrivere 1700-1771. Christen var nevnt som jordeier av Sørbø i Ekstramanntallet for Gjerpen 1762. Antakelig den samme som er nevnt i "Mandtall over Bratsberg Klevens indvaanere 1784" Han bor da på Gjerpen/Seljord? og i husnr 22, kona het Anne Dorthea Buer og han er nevnt som Sorenskriver i Seliord Prgjld. 84 år gammel.

En Skipper Christian Bruun er nevnt ved Skifte i Larvik etter sin Ste-Svigermor Mettha Friis 13/5 1768 "Min salige moder" En Christian Bruun er nevnt som borgelistene for Larvik i 1769.

En Christian Bruun Junior er nevnt i borgerlistene for Larvik i 1770.

Skifte etter Avdøde Skipskaptein Christian Bruuns enke Frideriche Strøm: 11 Oktober 1806:

Fridericha Strøm (Arvelater)

Christian Bruun Skipskaptein (Arvelaters mann)

Christian Bruun Sønn av Christian

Børre Strøm Bruun Sønn av Christian

Friderich Bruun Sønn av Christian

Johan Christian Bruun Sønn av Christian

Maren Bruun Datter av Christian (Løytnant Tordenskjolds kone)

Helvig Datter av Christian

En Kjøpmann Christian Bruun giftet seg 20 Juni 1815 i Larvik med Marie Linaae, av en eller annen grunn har jeg også notert at han giftet seg som enkemann med en Karen Linaae i 1821.

Han er nevnt i Borgerlistene for Osebakken i Porsgrunn for 1822, med sin kone Karen.

Har endel flere navn fra Porgrunn/Skiensområdet. Men tenkte at opplysningene fra Larvik var de mest relevante. Notatene ble gjort for mange år siden, så de inneholder feilkilder....

Noen Kirstinus kjenner jeg ikke til desverre.. Men det kan jo være en latinisering av Kirstin/Kirstine/Kristen/Kristian?? Står det noe mer enn bare navnet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert en Christian Bruun på Solumslekt som gifter seg med prestedattera Mette Andersdatter Baar i Solum 19. januar 1734. De får barna:

Inger Kirstine Christiansdatter Bruun

Født 1734 i Solum (Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761). Døpte side 53. 15.04.1734: Christian Bruuns og Mette Andersdatters barn kaldet Inger Kistine. Faddere: Lars Hattun, Gunder Buer, Christian Helmech, Sidzell hr: Anders Baars, Dorthe Worchum.)

Peder Christiansen Bruun

Født 1736 i Solum (Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761). Døpte side 57. 15.01.1736: Christian Bruuns og Mette Andersdatters barn kaldet Peder. Faddere: Hr: Anders Baar, Jens Kiill, Anders Baar, Anne Baar, Karen Bechers, Malene Munch.)

Anders Christiansen Bruun

Født 1738 i Solum (Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761). Døpte side 62. 02.03.1738: Christian Bruuns og Mette Andersdatters barn Anders. Faddere: Rasmus Nielsøn, Anders Baar, Anders Schaugaard, Karen Bechers, Anne Kiill.)

Alle er trolig født på Vestsida i Porsgrunn, som fram til 1764 hørte inn under Solum prestegjeld.

Etter 1738 forsvinner familien fra Grenland. Det dukker imidlertid opp en Christian Bruun igjen med hustru Maren i kirkebøkene i perioden 1759-1786, samt endelig begravelse av kaptein Christian Bruun i 1796:

Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761). Forlovede/Viede side 207. Gift 04.01.1759 ved Porsgr: Efter Kongl: allernaadigste Dispensation er uden foregaaende Trolovelse og Lysning af Prædichestolen sammenvied i Huuset Jacob Pedersøn Müller og Justine Henricsdatter Wright. Forlovere Hans Christij fra Brevig og Christian Bruun fra Laurvig.

Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 1 (Vestsida 1764-1814). Kronologisk liste side 6-7. 08.01.1765: døbt Lars Wrigts og kieriste Inger Jørgensens barn Inger. Test: Mons. Berthold Arwescoug, M. Nils Gunnersen, M. Bøye Wrigt, Madame Maren Christian Bruuns, Jomf. Malene Salfeld.

Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 1 (Vestsida 1764-1814). Kronologisk liste side 14-15. 04.01.1766: døbt Mons. Peter Wrights og Christine Bruuns barn Eilert Brun. Test: Forvalter Eilert Bruun, Mons. Bøye Wright, Mons. Christian Eilert Brun, Madame Maren Christian Bruns, Madselle Magdalene Salfeldt.

Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 1 (Vestsida 1764-1814). Kronologisk liste side 50-51. 12.05.1773: døbt M. Lars Wrights og Inger Jørgensdatters barn Jochum. Jochum Jørgensen, Skipper Christian Bruun, Styrmand Henrich Bruun, Mad. Nicol: B: Aals Amborre Jørgensdatter, Madselle Else Wright.

Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 3 (forlovelser/vielser 1764-1814) side 90-91. 01.02.1783 at copuleres 02.02.1783 i huuset: SkibsCapitain Henrich Bruun med Jomfrue Constance Rasch. Forlovere Christian Bruun Senior og Eilert Bruun.

Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 2 (Østsida 1764-1814). Kronologisk liste side 120-121. 25.01.1786: Døbt skip. Henrich Bruun og Constance Raschs barn Constance. Test: Doct. Møllers frue Eleonora Rasch, skip. Lars Iversens kone inger Wright, jomfr. Inger Manall, cancelliraad Bartholomeus Løvenskiold, Ditlef Rasch, Folkman Frich, Jacob Aall, Christian Bruun, Henrich Wright.

Kirkebok for 0805 Porsgrunn Mini 2 (Østsida 1764-1814). Kronologisk liste side 208-209. 04.03.1796: Begr. skibscapitain Christian Bruun 87 aar.

Etter min mening er det stor sannsynlighet for at den Christian Bruun som tar borgerbrev i Skien 5. oktober 1730 og gifter seg med Mette Andersdatter Baar, er den samme Christian Bruun som i 1744 blir gift med Maren Henrichsdatter Wright, og som er begravet i Porsgrunn i 1796, 87 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg hadde visst ikke lest tråden nøye nok :) Nå har jeg nettopp slått opp kirkeboka for Christiania domkirke som det er vist til av Leif Salicath i #88 og funnet sønnen Christian Mattheus født 1744, og siden det her står navn på både far og mor regner jeg hypotesen i forrige innlegg som død og begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Bruun var sønn av sogneprest Peder Jansen Bruun i Seljord.Mvh Trond Hafredal

Hei Trond, denne Christen Bruun du nevner, er det han som er nevnt som far i skiftet etter Casten Bruun i 1703?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg hadde visst ikke lest tråden nøye nok :) Nå har jeg nettopp slått opp kirkeboka for Christiania domkirke som det er vist til av Leif Salicath i #88 og funnet sønnen Christian Mattheus født 1744, og siden det her står navn på både far og mor regner jeg hypotesen i forrige innlegg som død og begravet.

Takker uansett for innspill Leif, men som du selv nevner er det svært mye likt hos begge.

- Jeg har registrert at Christian Bruun gift med Mette Baar, var undertollsbetjent.

- Men Christian Bruun sr. gift med Maren Wright, var skipskaptein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt inn en merknad på tolleren hvor jeg siterer «Tollere gjennom 300 år 1563 - 1886» (forøvrig en utmerket ressurs som jeg har benyttet meg flittig av):

Merknad: «Bruun (Brun), Christian. Adjungert visitør i Langesund i 2 år, undertollbetjent i Christiania 10. juli 1742, bekreftet 4. juli 1747. Utgått 1750.»2 Han kan ikke være identisk med skipskapteinen Christian Bruun som blir begravet på Østsida, Porsgrunn 4. mars 1796, 87 år gammel. Se opptegnelser om slekta til sistnevnte på Slektshistoriewiki.

Jeg har også lagt inn de to barna født i Christiania. Oppdateringen kommer på Solumslekt på fredag. Da håper jeg at andre som snubler over «min» Christian Bruun skal slippe å blande sammen disse to navnebrødrene.

Jeg må også nevne at jeg hadde forventninger om å finne et skifte etter presten Anders Baar eller kona Sissel Andersdatter da de geistlige protokollene ble lagt ut, men der ble jeg skuffet. Det hadde gjort mange ting enklere.

Dessuten er det fortsatt et åpent spørsmål om hvilken Christian Bruun som løser borgerbrev i Skien i 1730. Var det ikke et krav om oppnådd myndighetsalder for å få borgerbrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt inn en merknad på tolleren hvor jeg siterer «Tollere gjennom 300 år 1563 - 1886» (forøvrig en utmerket ressurs som jeg har benyttet meg flittig av):

Merknad: «Bruun (Brun), Christian. Adjungert visitør i Langesund i 2 år, undertollbetjent i Christiania 10. juli 1742, bekreftet 4. juli 1747. Utgått 1750.»2 Han kan ikke være identisk med skipskapteinen Christian Bruun som blir begravet på Østsida, Porsgrunn 4. mars 1796, 87 år gammel. Se opptegnelser om slekta til sistnevnte på Slektshistoriewiki.

Jeg har også lagt inn de to barna født i Christiania. Oppdateringen kommer på Solumslekt på fredag. Da håper jeg at andre som snubler over «min» Christian Bruun skal slippe å blande sammen disse to navnebrødrene.

Jeg må også nevne at jeg hadde forventninger om å finne et skifte etter presten Anders Baar eller kona Sissel Andersdatter da de geistlige protokollene ble lagt ut, men der ble jeg skuffet. Det hadde gjort mange ting enklere.

Dessuten er det fortsatt et åpent spørsmål om hvilken Christian Bruun som løser borgerbrev i Skien i 1730. Var det ikke et krav om oppnådd myndighetsalder for å få borgerbrev?

Så bra Leif, godt å få samarbeidet litt om dette ;) Begynte virkelig å lure selv (Er jo så lenge siden jeg leste gjennom debatten sist) Jeg har fortsatt ikke funnet helt klare opplysninger om hvem som er far til: Eilert Bruun (ca 1753–ca1808) Undertollbetjent i Tønsberg, senere tollbetjent i Stavern. Gift med Elisabeth Kielmann.

bra Ellers har jeg sett igjennom [http://picasaweb.google.com/114651696693889317875/Larvik1743Ekstraskatt?gsessionid=b4PCW8k88HblQ6mjxDGCqw#5550617989605305842 Ekstraskatten for Larvik 1743], fant der nevnt "Elert Brun, tømmerfogd." på bilde nr 36. Og på bilde nr 38: "Christian Brun, Skipper. Jeg finner også en som må være hans mor "Enkefru Anna sal. Chresten Eilert (Bruun) Men synes det står en Jens under husholdet til moren, kunne dette være en bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Ingen Jens, men derimod :

"Enchen Anna Sal: Chesten Eilertsens", som betaler kopskat for sig selv..

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Ingen Jens, men derimod :

"Enchen Anna Sal: Chesten Eilertsens", som betaler kopskat for sig selv..

Vh,

Berit Pagh.

Takker for svar Berit, jeg ser det jo nå. Mulig at far til Christian Bruun sr. (1709–1796) egentlig het Christian Eiler(tsen) Bruun (d. 1710/1712). Enken som blir nevnt tror jeg er hans mor Anne Arntsdatter (d. 1751) Det ville kanskje også forklart hvorfor eldste sønnen fikk navnet Eilert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner min 3-Tippoldefar Johan Christian Bruun (1788-1856) som døpt i Larvik, men ifølge Larviks historie bind 2 var han født i Porsgrunn og tok utdannelse i Danmark. Men finner ikke kildene for hverken fødested(dåpen er jo i Larvik!) eller når han tok utdannelse i Danmark. Jeg finner han iallfall ikke ved Folketellingen 1801, så det er mulig han oppholdt seg i Danmark. Kjenner noen til hvilken utdanning han skulle ha fått og når han var i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Christian Bruun blev døbt 25 august i 1788 og af indførslen i kirkebogen fremgår det, at han var født 8 dage før.

Jeg tror, du roligt kan regne med, at han også var født i Larvik.

Jeg husker ikke, om det har været nævnt før, men - hvilket erhverv havde Johan Christian senere i livet ?

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4f. Johan Christian Bruun (1788–1856). Kjøpmann i Larvik, senere tobakksfabrikkant.[30][31] Gift med Lovise Frederikke Fabricius (1779–1855) Datter av Sogneprest i Nedstrand Søren Christian Laursen Fabricius (1732–1788) og Anna Mathea Førde (d. 1792).[32][33][34][35]

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Bruun_%28fra_Larvik%29_%28slekt%29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Christian Bruun blev døbt 25 august i 1788 og af indførslen i kirkebogen fremgår det, at han var født 8 dage før.

Jeg tror, du roligt kan regne med, at han også var født i Larvik.

Jeg husker ikke, om det har været nævnt før, men - hvilket erhverv havde Johan Christian senere i livet ?

Vh,

Berit Pagh.

Takker for det, ja 8 dager før er ikke langt fra fødselsdatoen jeg har (tror den står på gravstenen) 16 August.

(Men ifølge kalenderen på minslekt.no/trinitatis.no er dåpsdatoen på en Mandag?) Jeg holder en finger på Larvik, så jeg tror "Larviks historie bind 2" har noen feil.. Skal sjekke om jeg finner bildet av gravsteinen..

Uansett har jeg nå klart å finne hans vielse med Lovise Frederikke Fabricius: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000802270

Her blir han kalt copist og de blir viet i hennes hjem (hos onkelen admiral Jens Schow Fabricius)

Men transkripsjonen er feil, han blir kalt Jens Christian, i tidligere versjoner kunne jeg melde fra om feil.

Men finner ikke denne funksjonen nå. Slik ser originalen ut: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070502680128.jpg&siz=full

Og takk til Ann-Mary for kommentar, veldig bra hvis Slektswiki kan bli brukt som en referanse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4f. Johan Christian Bruun (1788–1856). Kjøpmann i Larvik, senere tobakksfabrikkant.[30][31] Gift med Lovise Frederikke Fabricius (1779–1855) Datter av Sogneprest i Nedstrand Søren Christian Laursen Fabricius (1732–1788) og Anna Mathea Førde (d. 1792).[32][33][34][35]

http://www.genealogi...Larvik)_(slekt)

Anne Mathea ble døpt 2.okt.1740 i Avaldsnes og sognepresten var senere sogneprest i Heddal hvor han og hustruen døde. Han var sønn av byfogd i Larvik, Laurs Sørensen Fabricius 1695-1761 og Birgitte Marie Christiansdatter Humble 1696-1740. Litt kortere vei fra Heddal til Larvik enn fra Nedstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej David,

Du skrev:

(Men ifølge kalenderen på minslekt.no/trinitatis.no er dåpsdatoen på en Mandag?)

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du stiller spørgsmålstegn her.

Hvis det er fordi, dåben skete på en mandag, så var det jo dengang almindeligt at døbe børn en hvilken som helst dag i ugen.

Er det teksten, der volder besvær, så står der: "Són den 25 Aug: dóbt........"

Ud for pigerne starter teksten med "Daatter ..."

---

Når du i oversigten på slektswiki skriver - f. ca. - ved nogle af Johan Christians søskende, går jeg ud fra, at du ikke har set dem i kirkebogen.

Børre er født før KB begynder, men Frideric Ludvig og Helvig(kaldt Hedevig) findes indført på side 3 og 8.

Arent Bruun var fadder til Frideric Ludvig og Kirstinus Bruun var fadder til Helvig.

Vh,

berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten Brun i Kristiansand, er meget bra beskrevet i Leawy sin historie over Kristiansand. Om du er interesert, så kan du få en skannet kopi av disse bøkene å lese? 11 bøker totalt.

Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter at have ledt alle mulige tænkelige steder, tror jeg, det er lykkedes at finde Johan Christian Bruun i Danmark.

I 1801 var en Johan Christian Bruun på 13 år elev på Bernstorffsminde.

Arkivalieronline: FT 1801 - Landsogn - Svendborg - Sallinge - Brahetrolleborg - opslag 7: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger#

Dansk Demografisk database: gå ind på - udfyld selv alle felter og søg på navn - amt - år: http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm

Bernstorffsminde var provinsens første seminarium og "opdragelsesanstalt". Det sidste nok i en lidt anden betydning end vi tillægger det idag.

Bernstorffsminde: http://da.wikipedia.org/wiki/Bernstorffsminde_Efterskole

Dansk Biografisk Leksikon: Johan Ludvig Reventlow: (side 66) : http://runeberg.org/dbl/14/0066.html

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Mathea ble døpt 2.okt.1740 i Avaldsnes og sognepresten var senere sogneprest i Heddal hvor han og hustruen døde. Han var sønn av byfogd i Larvik, Laurs Sørensen Fabricius 1695-1761 og Birgitte Marie Christiansdatter Humble 1696-1740. Litt kortere vei fra Heddal til Larvik enn fra Nedstrand.

Takker for svar Leif, jeg klarer ikke å finne denne dåpsinnførselen i Avaldsnes 1740 (Trenger litt hjelp der..). Ifølge det jeg har fått opplyst tidligere så var hennes far konditor i Bergen og hennes onkel Jørgen (Eriksen?) Førde (1724-1770) var sogneprest i Nedstrand før hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej David,

Du skrev:

(Men ifølge kalenderen på minslekt.no/trinitatis.no er dåpsdatoen på en Mandag?)

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du stiller spørgsmålstegn her.

Hvis det er fordi, dåben skete på en mandag, så var det jo dengang almindeligt at døbe børn en hvilken som helst dag i ugen.

Er det teksten, der volder besvær, så står der: "Són den 25 Aug: dóbt........"

Ud for pigerne starter teksten med "Daatter ..."

---

Når du i oversigten på slektswiki skriver - f. ca. - ved nogle af Johan Christians søskende, går jeg ud fra, at du ikke har set dem i kirkebogen.

Børre er født før KB begynder, men Frideric Ludvig og Helvig(kaldt Hedevig) findes indført på side 3 og 8.

Arent Bruun var fadder til Frideric Ludvig og Kirstinus Bruun var fadder til Helvig.

Vh,

berit Pagh.

Takker for de opplysningene Berit, ja det stemmer at når jeg ikke har fødselsåret fra kirkebok så skriver jeg i mange tilfeller ca.

Jeg var ikke klar over at dåp kan foregå på hvilken som helst dag. (Men der lærte jeg noe nytt) Det som var hovedgrunnen til spørsmålet var at i kirkeboken står det "Són den 25 Aug" noe jeg ville lest som Søndag den 25 August.

Slekten Brun i Kristiansand, er meget bra beskrevet i Leawy sin historie over Kristiansand. Om du er interesert, så kan du få en skannet kopi av disse bøkene å lese? 11 bøker totalt.

Mvh. Torleif Odland

Hei Torleif, ja det ville jeg vært svært interessert i, har flere andre slekter som kommer fra Kristiansand.

Efter at have ledt alle mulige tænkelige steder, tror jeg, det er lykkedes at finde Johan Christian Bruun i Danmark.

I 1801 var en Johan Christian Bruun på 13 år elev på Bernstorffsminde.

Arkivalieronline: FT 1801 - Landsogn - Svendborg - Sallinge - Brahetrolleborg - opslag 7: http://www.sa.dk/con..._folketallinger#

Dansk Demografisk database: gå ind på - udfyld selv alle felter og søg på navn - amt - år: http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm

Bernstorffsminde var provinsens første seminarium og "opdragelsesanstalt". Det sidste nok i en lidt anden betydning end vi tillægger det idag.

Bernstorffsminde: http://da.wikipedia....inde_Efterskole

Dansk Biografisk Leksikon: Johan Ludvig Reventlow: (side 66) : http://runeberg.org/dbl/14/0066.html

Vh,

Berit Pagh.

Fantastisk! Tusen takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 forskjellige kilder til dåpen, men når jeg ettergår dem så finner jeg ikke hvor datoen kommer fra. Jeg ser ved søk at "Hagerup-familien" har 1730, men det kan vel ikke stemme når hun får barn i 1779. For øvrig er kb for Avaldsnes uvanlig vanskelig lesning i flere lengre perioder på 1730-tallet og utover.

Mine notater er at faren var Mikkel Gunnarsen Førde c1672- og Johanna Gabrielsdatter c1700-1773. De ble gift 24.jun.1728 i Avaldsnes. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8622&idx_id=8622&uid=ny&idx_side=-222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 forskjellige kilder til dåpen, men når jeg ettergår dem så finner jeg ikke hvor datoen kommer fra. Jeg ser ved søk at "Hagerup-familien" har 1730, men det kan vel ikke stemme når hun får barn i 1779. For øvrig er kb for Avaldsnes uvanlig vanskelig lesning i flere lengre perioder på 1730-tallet og utover.

Mine notater er at faren var Mikkel Gunnarsen Førde c1672- og Johanna Gabrielsdatter c1700-1773. De ble gift 24.jun.1728 i Avaldsnes. http://www.arkivverk...y&idx_side=-222

Hei Leif, skal se om jeg klarer å finne det da. Finner denne familien nevnt på flere nettsider:

*http://schuemann.info/webtrees/family.php?famid=F687&ged=SCHUEMANN

*http://www.kvalevaag.se/familytree/tot/p58ee02a5.html

(Ifølge denne siden har paret en datter Anne, som er døpt i 1740, men død samme år)

Fant dåpen i 1740 nå, men siden navnekombinasjonen Anna Mathea ikke er der og noen kilder hevder hun døde samme år.

Ville jeg tro at hun kan være en yngre? søster.. Uansett blir spennende å se om vi finner det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett henne nevnt som Anne Marthe, men det virker logisk at fødselsåret 1740 tilhører feil person.

Hei Leif, ja det er mulig. Jeg tenker at hun kan være døpt både Anne Marthe, Anne Marthea og Anne Mathea, men får jo håpe at jeg kan finne henne snart.. (Jeg hadde en debatt om hennes opphav for mange år siden her: (http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=27485&sok=f%F8rde+howden&nr=1&antinnlegg=20&startnr=&antall=&spraak=n#anker)

Ellers lurte jeg på om noen kjenner til denne:

I Genealogen nr 2 1996, side 16. Blir det vist et Volontørpass tilhørende "Fridrich Ludvig Bruun" født i Stavern, 23 år (i 1814) Har jo flere med dette navnet, men da jeg undersøkte kirkebøkene for Stavern for 1793. Fant jeg kun en Fridrich Ludvig, problemet er at han var sønn av Jens Schow Fabricius:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070502680232.jpg&siz=full

Denne sønnen var helt ukjent for meg, så det var greit å finne han.

Kandidatene jeg har er ellers disse:

Christian Eiler Bruun og Johanne Frederica Strøm:

*4d. Frideric Ludvig Bruun (f. 1785) Handelsbetjent i Tønsberg?

Eilert Bruun og Elisabeth Kielmann:

*4d. Friderich Ludvig Bruun (f. ca 1792)

Men har ikke klart å finne dem i Stavern..

Lenke til kommentar
Del på andre sider