Gå til innhold
Arkivverket

Ole Haagensen, Moss... og deromkring

Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Rundt 1801 var det flere Ole Haagensen'er i Østfold/Akershus, men den jeg prøver å oppspore, er denne:

FT 1801, Moss: Ole Haagensen, husbonde, 44 år, 1. ekteskap, arbeider ved sagbrukene.

Birthe Erichsdatter, kone, 52 år, 1. ekteskap. Barn: Erich (13) og Anne (10).

Birthe (eller Berthe) dør 24.1. 1802 i Moss: Ole Haagensens kone Berthe Erichsdatter, Moss, 56 år.

Ole Haagensen gifter seg igjen i Moss med Anne Maria Andersdatter Grimsrød 5.11. 1803. De får 5 barn sammen.

Anne Maria dør (av tæring) i april 1815. Oppgitt alder er 44 år.

Ole Haagensen gifter seg for 3. gang 26.4. 1816:

Enkemand Ole Haagensen i Moss, 44 år (som er det samme som i 1801 !!) og pigen Elisabeth Magrethe Christiansdatter, 34 år. De får ett barn sammen, Hans Christian 14.5. 1817. : Foreldre: Ole Haagen (!) saugmester og Magrete Christiansdatter.

Ole Haagensen dør i Moss 14.5. 1834: Ole Haagensen, 66 år.

Vi ser at det er ganske store avvik i alder som er oppgitt.

Det jeg gjerne vil ha hjelp til er: Hvor ble Ole Haagensen og Birthe Erichsdatter født/døpt ? (Det ser ikke ut til at det var Moss) Hvor giftet de seg ? Hvor ble barna Erich og Anne født ?

Jeg håper noen av forumets flinke problemløsere har noen tips.

Mvh Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevreka !

Det spørs om det ikke er dette paret som blir trolovet 14.7., viet 29.10 1791 i Eidsberg:

Ungkarl Ole Haackensen og Piigen Birthe Erichsdatter.

Det er imidlertid et stedsnavn jeg ikke klarer å tyde: Hva står det etter Præstegaarden fød i ..... ?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-144

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061019040411.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.