Gå til innhold
Arkivverket

[Stokke, Vestfold] Hvor var Mathea Christine Christensdatter fra?

Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Anders Nilsen (f. 1749 og d. 1821) er nevnt av Lorens Berg i "Stokke - En Bygdebok", side 533 under Vestre Kverne. Han var i følge denne gift med en Maren Kristine Kristensdatter. Trolovelsen fant jeg her (MINI3, 1773-1803, side 127). Familien er også beskrevet i folktelligen for 1801 under Vestre Kverne. Der er hun 50 år gammel, noe som skulle tilsi at hun var født rundt 1751. Hun dør dessuten 4 Februar 1831 (MINI 6, 1826-1843, side 324, nr. 18). Da er hun 80 år gammel. Dette stemmer også med fødselsår rundt 1751. Men jeg kan ikke finne ut hvor Maren Kristine (eller Mathea Christine som hun kalles i kirkeboken) kom fra. Jeg har lett i kirkeboken for Stokke +-4 år rundt 1751. Har jeg oversett henne eller kom hun utenbygds fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst på høyre side finnes ei Matthia Christine f.27-7-1751 Sandar med foreldre Christen Pedersen og Kari Mattisd.

Foruten at Matea Kristine Kristensdatter fra Sand i Sandar passer med hensyn til navn (Matea var nokså uvanlig) og alder, kan følgende anføres:

Da Kristen Andersen (1777-1809) på Vestre Kverne, sønn av Anders Nilsen og Matea Kristine Kristensdatter, i 1806 giftet seg med Engel Dortea Engebretsdatter (f. 1782), heter det at paret var beslektet i tredje ledd. Dette betyr normalt at de hadde (minst) ett felles oldeforeldrepar.

Engel Dortea Engebretsdatter var dattersønns datter av Matias Pettersen Berg (ca. 1696-1746) og Mari Hansdatter Vogn (ca. 1702-1742) på Sand i Sandar. Dette paret var også morfar og mormor til Matea Kristine Kristensdatter, født 1751 på Sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge! Carsten's kandidat passer jo både med hensyn til navn og alder, og tillegget til Kristian gir meg noe og jobbe videre med for og verifisere forholdet. Kanskje det finnes ett skifte som kan bekrefte at Mathea Christine var fra Sandar? Ett lite glimt innom FamilySearch gir også bare én passende kandidat i hele fylket; og det er nettopp den kandidaten Carsten lenket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha søkt videre på forumet ser jeg at Mathea Christine Christensdatter er nevnt i tema nr. #5270 (Wogn-Vogn), i Torkil Liers oppsummering av slekten i innlegg #8. Der er samme konklusjonen trukket; nemlig at Mathea var født på Sand i Sandar og død på Vestre Kverne i Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider