Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraskatten 1762 Akershus, er den å finne på nett?

Anne Grethe Plaaterud
 Del

Recommended Posts

Det er kun ekstraskatten 1762 og 1763 for Eidsvoll som ligger i databasen. Eidsvoll har også skoskatten 1711.

Du kan prøve Riksarkivet, men jeg vet ikke om det blir langt å reise dit da det ikke står hvor i landet du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk!:-)

Da prøver jeg Riksarkivet. Jobber 10 minutter unna med bil. Vet at de har litt lengre åpningstid noen dager i uken. Får satse på en av de kveldene til å lete litt.

Mvh

Anne Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ekstraskatten 1762, skannet/registrert på nett? Hvis ikke, hvor kan jeg finne den?

I anledning 250-årsjubileet for ekstraskatten 1762 er den under digitalisering i Riksarkivet. Den vil bli publisert senere i 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun ekstraskatten 1762 og 1763 for Eidsvoll som ligger i databasen. Eidsvoll har også skoskatten 1711.

Du kan prøve Riksarkivet, men jeg vet ikke om det blir langt å reise dit da det ikke står hvor i landet du bor.

Berit : ...skoskatten 1711...

:-) snakker om kreativitet når det gjelder skattelegging !

Skoskatten fra lokalhistoriewiki.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen trengte penger til å føre krig, derfor alle disse "merkelige" skattene. Men vi er vel ikke helt uvante med diverse skatter/avgifter i dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen trengte penger til å føre krig, derfor alle disse "merkelige" skattene. Men vi er vel ikke helt uvante med diverse skatter/avgifter i dag heller.

Sant og visst, Berit !

Ser at Arkivverket har ute noe bakgrunnsinformasjon om skoskatten i Dagliglivets kulturminne 1711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske kreative med skattlegging i våre dager også. Hva med skatt på overtidsmat over 80 kroner? Fiffig, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.