Gå til innhold
Arkivverket

Navnet Asmund

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker sammen med en mulig slektning i USA å finne ut hvor det er blitt av Asmund Halverson, som reiste over til USA med faren Thore ("Thori") Halverson i 1881. Reisemålet ifølge emigrantprotokollen er Stoughton, Wisconsin, hvor mange fra Vinje slo seg ned. Thore Halverson ser ut til å ha giftet seg med min tippoldefars søster Hæge Eivindsdatter (1856-1939) og fikk flere barn med henne (kan komme tilbake til dette senere), men sønnen fra første ekteskap ser ut til å være "forduftet".

Spørsmålet fra min mulige slektning i USA er om hva Asmund kunne ha funnet på å kalle seg i USA i tilfelle han mente Asmund ble for fremmed og vanskelig? Forslag til amerikanisering av navnet? Noen erfaring her? Det kan jo ev. hjelpe til med å finne Asmund.

Fødselen hans er registrert i Telemark fylke, Grungedal i Vinje, Klokkerbok nr. III 1 (1850-1893), Fødte og døpte 1874-1877, side 10: Asmund Thoresen, nr. 3, 1875, f. 4. februar 1875, døpt 28. februar 1875. Om han gikk under navnet Thoresen, Halverson eller for eksempel en variant av Kaldraastøl er usikkert.

Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker sammen med en mulig slektning i USA å finne ut hvor det er blitt av Asmund Halverson, som reiste over til USA med faren Thore ("Thori") Halverson i 1881. Reisemålet ifølge emigrantprotokollen er Stoughton, Wisconsin, hvor mange fra Vinje slo seg ned. Thore Halverson ser ut til å ha giftet seg med min tippoldefars søster Hæge Eivindsdatter (1856-1939) og fikk flere barn med henne (kan komme tilbake til dette senere), men sønnen fra første ekteskap ser ut til å være "forduftet".

Spørsmålet fra min mulige slektning i USA er om hva Asmund kunne ha funnet på å kalle seg i USA i tilfelle han mente Asmund ble for fremmed og vanskelig? Forslag til amerikanisering av navnet? Noen erfaring her? Det kan jo ev. hjelpe til med å finne Asmund.

Fødselen hans er registrert i Telemark fylke, Grungedal i Vinje, Klokkerbok nr. III 1 (1850-1893), Fødte og døpte 1874-1877, side 10: Asmund Thoresen, nr. 3, 1875, f. 4. februar 1875, døpt 28. februar 1875. Om han gikk under navnet Thoresen, Halverson eller for eksempel en variant av Kaldraastøl er usikkert.

Dag T. Hoelseth

Osmond som første forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare ikke lett å finne...

Hvis de ankom i 1881, så er neste føderale telling i 1900. Asmund kan ha dødd i denne perioden.

Har ikke funnet han i 1900 tellinge og heller ikke i WWI reg. cards. Har bare lett i Wiconsin. Har ikke sjekket de statlige tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Hanne Line. Jeg får jobbe videre med det sammen med min mulige Amerika-slektning. Asmund er på hennes side, og ikke min, men det hadde vært spennende å finne ut av det likevel. Kan selvsagt ikke utelukke at han gikk bort tidlig, det kan jo ha skjedd under overfarten for den saks skyld. Min mulige slektning sier at familien alltid hadde trodd at Asmund døde i Norge, så emigrantprotokollregistreringen kom svært overraskende på henne. Så Asmund kan ha gått bort tidlig, men i USA i stedet for i Norge.

Nå er det mange forekomster av Asmund/Osmund Halverson (har ikke sjekket ut varianter av Thoresen ennå) - det er en Osmund Halverson i Minnesota f. ca. 1878 som går igjen i en haug med folketellinger. Når det etter hvert ble mangel på jord i Wisconsin, og Asmund ikke hadde noen gård i Dane county, WI å overta med det første, er det jo ikke utenkelig at han dro vestover. Men det var det med de 3 årene, da...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider