Gå til innhold
Arkivverket

Johan Mathias Andersson f. 1819, Sverige

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter her med en nøtt, som jeg heller ikke vet om jeg kan få hjelp til i dette forumet. Men jeg prøver!

Jeg leter etter foreldrene til Johan Mathias Andersson f.16. januar 1819. Jeg vet ikke hvor i Sverige han blir født, men ser at hans barn bor i Bohuslän, Tossene som voksne.

Familiehistoren forteller at han var etterkommer etter en mann i kong Karl Johans hær?

Er det noen som vet noe om hvordan hæren hans levde etter at de kom til Sverige?

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første kona hans er Maria Elisabeth Johnsdotter, f. 1813. Hun dør 6. mai 1851 i Bohuslän, Stranderäng.

Med henne hadde han barna:

Johan Severin f. 08.01.1843, Bohuslän, Myren under Stranderäng, død 09.05.1845 samme sted.

Beata, f. 24.03.1845, død 02.08.1846, samme sted som Johan.

Sara Beata, f. 26.05.1847 samme sted.

Elfrida Carolina, f. 23.02.1850 samme sted,

Augusta Bernhardina, f. 17.10.1853, samme sted.

Han giftet seg igjen med Johanna Olsdotterf. 12.04.1823, Tanum, Tågerød, død 28.04.1863, Tossene, Rørby Sørgården. De giftet seg i Tossene 19.07.1861 og fikk disse barna:

Martin Julius, f. 09.09.1859, døde 21.4.1862 i Rørby, Tossene

Mathilda Charlotta, f. 31.12.1861 i Rørby, Tossene, død på Tjøme, Norge, 02.02.1942.

Men hvem kan foreldrene til Johan Mathias være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Familysearch har jeg funnet en Johannes Andersson f. 16/1 1819 - døpt 24/1 Bro krk., Gødteborg og Bohuslen. Foreldre Anders Pehrsson og Barbro Martensdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alt som er funnet på FS må sjekkes mot kirkebøker.

Vielsen til Johannes M. og Maria Elisabeth i 1844 http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=19570973&lds=4&region=17&regionfriendly=Sweden&frompage=99

Det er vedlikeholdsarbeid på FS akkurat nå så jeg må vente litt med å lete videre. Du vil kanskje heller ikke se noe her akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig person som Berit fant i innlegg 4.

I husforhør 1821-29 s 3, 1830-33 s 66, 1833-41 s 101 og 1842-48 s 107 finner jeg familien. Finner de på plassen Ferlöv:

Torpare Anders Pehrsson f 4/9-1770

Barbro Mårtensdotter 23/9-1780

Barna:

Pehr eller Petter (begge navnene brukes) 16/10-1812

Mathias 1819

Andrias 4/5-1826. Han er død i samme husforhør han er innført, dvs før 1829.

Først bor de på plassen Ferlöv, så flytter de en gang i beg av 1830 tallet til Grinkärr u/ Östra Skärstad. Der dør Anders Pehrsson den 6/2-37. Sønnen Mathias, (noen ganger kalles han mathias, andre ganger for Johannes og så for Johannes Mathias) flytter til Tossene i 1835 og kommer hjem igjen i 36.

Barbro Mårtensdotter dør på samme plass den 2/1-1843.

Johannes Mathias flytter til plassen Stranderäng i 1842. Han gifter seg så den 31/8-1844 med Elisabeth Jonsdotter og de to bosetter seg da på Stranderäng.

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser da ut som om der ikke finnes noen forbindelse til franske aner dersom dette er riktig.

Kan det være en sammenblanding av personer her?

Det er spesielt det 2. ekteskapet jeg er interessert i her.

Enkemann Johan Mathias Andersson gifter seg 19.07.1861 med pige Johanna Olsdotter.

I følge mine opplysninger har paret 3 barn, 2 av dem født før ekteskapet, og datteren Jacobina er født i Tossene, Rørby 22.04.1847 mens Mathias er gift i sitt første ekteskap. Jacobina gifter seg med skomaker Karl August Hansson i 1871, Tossene. Når jacobina blir født er mor innført som festekvinne.

Mathias og Johannas sønn, Martin Julius er født 1859, også i Tossene.

Så gifter altså foreldrene seg, og får datteren Charlotte Mathilda Mathiasdatter i desember 1861.

Allerede i 1863 dør Johanna Olsdotter i Rørby, Tossene.

Datteren Elfrida Carolina fra første ekteskap fikk også en sønn som flyttet etter til Tjøme og giftet seg der med sin kusine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ja, ut fra det du sier så er jeg enig at det kan være en sammenblanding av personer her.

Når jeg leter så forstår jeg at du har de opplysninger du har fra husforhørene/sockenlengdene og noe fra kirkebøker kanskje. Jeg har lett og lett og kom ikke lenger enn det du allerede sitter på. Foreløpig stopper jeg i sockenlengden 1850-1861. For sockenlengden 1840-1850 så har jeg ikke funnet han enda. Det jeg finner bekrefter det du sier, men ikke noe mer. Derfor antar jeg at du har din info fra samme steder.

Det var en brann den 12/1-98 på prestegården, Tossene. Mye materiale gikk tapt i brannen. Derfor kan det også være vanskelig å gjenfinne alt i det materialet som i dag er tilgjengelig. Det er store huller i tilgjengelige kilder.

Har du info om disse fra sockenlengden 1840-1850? Kanskje du kan legge ut kilder på det du allerede vet. Bør jo ikke lete etter det du allerede har. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd om vi ikke skulle komme lenger denne gangen heller.

Jeg har lagt ut det jeg har, og er litt rådvill nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner du har lagt ut det du har. Jeg tenkte mer på hvor det var funnet og på hvilken side i den aktuelle boken, om du har det. Skjønner godt du er rådvill nå. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal se for å finne mer. Det er huller i materialet, og det er nok i de hullene en del er å finne.

Nå kanskje jeg spør om noe jeg burde huske, fort og galt heter det jo. Men, vet du om når/hvor de døde ? Boupptekninger kan være noe å se på, kanskje. Men, om det bringer så mye mer nytt, det er jo noe helt annet.

Kanskje noen har noen gode ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Anne Lene!

jeg fikk mdet materialet jeg har for mange år siden fra en interessert i Sverige, så jeg kan ikke si hvilken siden i bøkene det var han fant opplysningene i.

Mathias sin første kone, Maria Elisabeth Johnsdotter døde 6. mail 1851 i Stranderäng.

Mathias sin andre kone (min ane), Johanna Olsdatter, døde 28.04.1864 i Tossene, Rørby Sørgården.

Mathias selv døde som enkemann 22. november 1889 i Bjällane i Tossene.

Kan dette være til noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ja da skjønner jeg jo at du ikke har noe side osv å henvise til. Men, de har nok sin info fra der jeg har min og det virker som vi stopper opp på samme sted.

Da fant jeg i allefall bouptekningen etter Mathias Andersson. Den bringer deg ikke noe nærmere de svar du søker. Jeg håpet det skulle komme frem hvor han ble født, men det gjør det ikke. Uansett regner jeg med at det kanskje er moro å ha det. I bouptekningen fremkommer jo alt han eier og skylder den dag han dør, samt navnet på arvingene kommer frem.

Jeg gjengir her bare litt av bouptekningen. Det er fra: Tunge, Stångenäs, Sörbygden och Sotenäs häradsrätt FIIa:39, 1889-1890 bild 584.

Fra vårtinget 1890 bouptekning nr 33:

"År 1890 den 26 februari ____________ på begeran i arfvingers närvaro bouptekning hos Johan M. Mathiasson i Lindal efter afvlidna förra detta hem.egaren Mattias Andersson från Bjellanda som afled på lindal den 22 nov 1889 i en ålder af 82 år. Hvars arfvingar äro fyra söner nemligen: Emanuel, Johan Alfrid, Johan Magrit, Otto Herman, alla myndiga och närvarande."

Så kommer en detaljert opplisting av hva han eide og skyldte. Som oppsummering:

Tilgånger kroner 1514,59

Skulder kroner 547,94

= Sum behålning kr 966,62 ( som sikkert var å fordele blandt arvingene)

Skulle du ha interesse av hele boupteknigen, så send meg en mail du: alenehagen@hotmail.com så sender jeg den til deg.

Jeg får ikke sjekket om han er født i Tossene , da det ikke er tilgjengelig. Sikkert blandt det materialet som har gått tapt desverre. Så trolig blir det vanskelig å komme lenger bakover.

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart med den bouptekningen.

Ingen av navnene på sønnene hans er kjent for meg.

Ifølge det jeg har var det kun døtre som vokste opp.

Og hvor er "min" ane, Mathilda Charlotta Mathiasdotter f. 31.12.1861?

Skjønner ikke hvor disse sønnene kommer i fra, og hvorfor ikke døttrene er oppgitt?

Om Johannas foreldre har jeg:

far: torpare Olof Andersomn f. 1777

mor: Anna Olsdotter f. 1788.

Har ikke mer om dem foreløpig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok en mistanke om at du ikke skulle bli så mye klokere av dette, men så endte du jo opp med enda flere spørsmål og uklarheter. Merkelig det der noen ganger.

Jeg ser jeg kan gå fremover med familien, tydeligvis. Så jeg kan følge de fremover i tid og se hva som skjer, så får vi kanskje noen svar. Jeg har ikke forsøkt det tidligere, for jeg trodde du hadde mye. Men, så ender dette opp i tåka jo. Jeg går videre på dette senere i dag jeg, i håp om at det kan kastes noe lys over saken.

Jeg kan også gå videre på Johanna, finne søsken osv. Men, venter litt med det. Tar det ene først så vi ikke roter det til.

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du noen søsken av Johan Mathias eller Johanna?

Kanskje det kan hjelpe?

Det jeg har videre:

Charlotta Mathildas søster, Jacobina, gifter 18.08.1871 seg med skomaker karl August Hansson.

De får 3 barn:

Johan Herman 1872

Laura Justina 1874. Hun gifter seg med soldat Johan Albin Carlsson/Kjäll i 1898 i Tossene. De fikk barna Johan Laurentius 1896 og Berta Evelina 1899.

Av Johan Mathias sit første ekteskap har jeg:

datteren Elfrida Carolina f. 1850. Hun gifter seg med Robert Julius Aasberg f. 18.07.1848 i Bohuslän.

Barn:

stenhugger Nathaniel Aasberg 1882 - 1967. Han giftet 30.11.1913 seg i Oslo med sin kusine (Charlotte Mathildas datter) Therese Marie Trondsen.

Dro etter Thereses dødsfall tilbake til Sverige og giftet seg igjen der. Døre i 1967 i Partille.

Robert og Elfrida fikk også datteren Mathilda Charlotta f. 03.01.1877 i Brastad, Bohuslän. Huin fikk en sønn Karl Wallentin 16.01.1895.

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt og kommer ikke noe lenger enn hva du allerede vet.

I husforhøret 1861-1869 har Mathias og Johanna 4 barn, som du jo vet. Det er Jacobina 1847, Joseph 1851, Martin Julius 1859 og Mathilda Charlotta 1861. Barna Joseph og Jacobina omtales som hhv st.son og st.dotter, oägta. Så da spørs det om det er deres felles barn før ekteskapet eller om kun en av dem er foreldre.

Så er det navnene på sønnene i boupptekningen da. Ingen forklaring på det.

Desverre skal det nok mye til å kunne få frem et klart og sikkert svar på dette tror jeg.

Heller ingen steder det fremkommer hvor Mathias er født.

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle se hva jeg kunne finne om Johanna Olsdotter. Jamen stoppet det fort der også i allefall i første omgang.

Hun ble født 12/4-1823 og døpt den 15/4 av foreldrene: torpare Oluf Andersson og hustru Anna Olsdotter u/ Tågerø i Tanum.

Derfra går jeg til husforhøret 1821-1825 og finner dem på side 227 Tågerud Hed.:

Olof Andersson f 1777

hustru Anna Olsdotter 1788

Barna:

Anders 7/4-1818

Olaus 1820

Anna Cathrina 18/6-16

Johanna 12/4-23

Familien flytter i 1824 til et eller annet sted i Bullaren. Jeg legger ved et bilde, kanskje noen kan komme med en ide om hvor de flyttet.

post-445-0-81237700-1327233968_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo unektelig svenskt ut det også......

Kanskje Johanna hadde kontakt med noen av sine søsken som voksen.

Kanskje noen av dem eller dere sektefeller var faddere til barna ?

Nei, det er fortsatt en nøtt, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nøtter er det alltid nok av, og det er jo litt moro og da. I allefall om man til slutt finner en løsning.

Det var til Naverstad de flyttet til i 1824. Skal lete der etterhvert. Men, ville nå legge det ut her i tilfelle det er fler som vil lete.

Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Forsøker å ta opp igjen denne tråden, jeg!

Spesielt er det interessant å finne ut om fmilien i innlegg nr, 13 er den samme som jeg etterlyser.

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, har jag förstått detta rätt:

Det är gifte 2 du är mest intresserad av - barnen Martin Julius f 1859 död 1862 och Mathilda Charlotta f 1861 d 1942 i Norge.

# 13 Bou - Mattias Andersson d 1889 22/11 82 år gammal och går jag till Bjällanda i hfl Tossene AI:6 (1881-1890) Bild 28 / sid 43 (AID: v1215.b28.s43, NAD: SE/GLA/13568)

så stämmer åldern - denna Mattias A är f 1807 3/12.

Din Johan Mattias A ska ju vara född 1819 så det kan inte vara samma personer.

Jag ska försöka följa JMA från Mathilda Charlottas födelse och se vad som händer och när han dör. Han har tydligen gift om sig 1864 efter Johannas död:

Tossene AI:5 (1861-1869) Bild 45 / sid 75 (AID: v1214.b45.s75, NAD: SE/GLA/13568)

Men det gör jag inte förrän senare i eftermiddag eller kväll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen, har tyvärr inte funnit någon ledtråd som för det närmare en lösning, bara några småsaker:

Johanna Olsdr dog 1862 28/4 Rörby 38år 4mån 24 dagar - sonen Martin Julius en vecka innan den 21/4

Tossene C:2 (1860-1897) Bild 281 / sid 4

I Tossene hfl AI:5 sid 75 står ju att JMA den "28/1 64 uttagit bevis för ingående af äktenskap med M C Olsdr u. Immestad i Bradstad Sn".

Hittar inget i vigselboken Brastad. Det finns en änka Mariana Christina Olsdr f 1816 i Kville men ingen uppgift om att hon skulle ha gift om sig. Brastad AI:5 (1861-1866) Bild 73 / sid 132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förresten, när inflyttade Matilda Charlotta f 1861 till Norge och varifrån?

Kan fadern JMA ha flyttat till Norge? Sista spåret jag sett är i att han var med på förhör 1866 i Tossene AI:5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.