Gå til innhold
Arkivverket

Paul Thrane Knap 1827-1886


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg håper på hjelp til å finne hvilken Knap-familie dette er og hvordan Thrane er med.

 

Her er dåpen i Tune Kirke 31.aug.1827 lenke. Faren er fullmektig ved Borregaard, Søren Hartvig Knap og moren er Sophie Margrethe Weber. Blandt fadderne ser jeg fru Thrane Borregaard (kanskje adr. Borregaard). Paul kalles senere værkseier.

 

Paul gifter seg 13.okt.1875 i Fredrikshald med Magdalene Margrete Huzelsieder f. 1844 (?) og mulig datter av Johan Hutzelsieder (FS). Deres sønn Paul Paulsen Knap 1876-, infanterikaptein gifter seg i 1912 i Stavanger med Hanna Eulalia Clementine Thiis.

 

Det var en toller Søren Knap som gifter seg 3.jun.1749 i Kragerø og jeg finner også en Søren Hartvich Knap som gifter seg 15.des.1772 i Tangen, Drammen samt Søren Knap som gifter seg 29.nov.1799 i Kragerø. Det ser ut til at flere av disse var tollere, se klipp fra Tollere 1563-1886:

 

"Knap, H., født 1788. Undertollbetjent i Christiania i 1838.

 

Knap, Jens Martin, født 1789. Konstituert undertollbetjent i Kragerø 1. mai 1811, var tollkassererfullmektig i Fredrikshald i 1823, senere tollskriver sammesteds. Død 27. jan. 1836 i Fredrikshald.

 

Knap, Rasmus Rasmusen. Fullmektig hos faren, R. S. K., i 15 år. Tollskriver 1789, konsumpsjonsinspektør i Fredrikshald i april, utnevnt 23. mai 1790, samtidig tollinspektør 1. mars 1797. Død 13. mars 1820, 65 år og 32 dager gammel.

 

Knap, Rasmus Sørensen, født 24. juni 1717 i Ebeltoft. Ingeniør. Konsumpsjonsfullmektig i Tønsberg, senere toll- og konsumpsjonsforpakter sammesteds til 1770. Toller i Mandal 8. okt. 1770, Fredrikshald 27. juli 1775 til død 23. april 1790.

 

Knap, Søren Sørensen, født 13. feb. 1707 i Danmark. Fra sitt 16. år i det kongelige Sølvkammer i 19 år. Toller i Kragerø 13. juli 1742, bekreftet 4. april 1747. Død i embedet 11. jan. 1765.

 

Knap, Søren Hertvig, født 1786. Undertollbetjent i Fredrikshald i 1811, ansatt 1804."

 

Hvem er faren (og moren) til Paul Thrane Knaps far, hvilken Thrane er involvert ? Jeg er selvsagt også interessert i mere opplysninger om Sophie Margrethe Weber (Pauls mor) og Magdalene Margrete Hutzelsieder (Pauls hustru).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Grete.

 

Sistnevnte gjelder er nok bestemor til Søren Hartvig Knap gift med Rasmus Sørensen Knap 1717-1790. Johanne Cathrine Hørbye ble født i 1720 og døde i 1808. Jeg ser nå at far til Søren Hartvig var gift 2 ganger, men kjenner ikke hustru nr. 1 - moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arveskiftet i 1820 etter Rasmus H. Knap finnes både i skifteforhandlingsprotokollen og skifteprotokollen.

 

10 barn var arvinger, 5 fra 1. ekteskap og 5 fra 2. ekteskap (datteren fra 1. ekteskap, Johanne Catrine må være død).

Jeg kan ikke se at navnet til første ektefelle er nevnt, men skiftet bør nok finleses.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden by, Skifteforhandlingsprotokoll 1a (Jd 0001.a), 1812-1826, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden by, Skifteprotokoll 4b (Jc 0004.B ), 1804-1823, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet Søren Hartvig døpt, men da broren Hans Laurentius ble døpt 27. sept. 1793 kommer det fram at moren het Severine Blom.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 2 (1792-1812), Fødte og døpte 1793, side 46-47.

Tusen takk. Da faller mye på plass. Jeg hadde andre grener av familien på forhånd og har fra tid til annen lett etter sammenhengen med Paul Thrane Knap uten å finne ut av det.

 

Severin - første barn i 2. ekteskap er selvfølgelig oppkalling av hustruen i 1. ekteskap. Blom er også "slekt" ved at mor til hustru nr. 2 heter Karen Blom -1831 og faren er Bo Nilssøn Harris 1743-1825. De bodde i Larvik. Jeg har ikke funnet forbindelsen mellom de to Blom, men jeg tipper at Hercander Larsson Blom -1797 far til Severine Blom 1754-ca 1799 er bror til Karen Blom.

 

Paul Thrane Knaps mor Sophie Margrethe Weber 1790-1830 viser seg å være datter av Georg Friedrich Nicolay Weber -1818 og Anne Margrethe Palm 1762-1843.

 

Da gjenstår det vel bare å finne noe om Paul Thrane Knaps hustru, Magdalene Margrete Hutzelsieder 1844-. Navnet er sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flaks må en ha. Jeg fant ikke noe i Larvik og gikk på nærområdet. I Sandefjord fant jeg dåpen til Magdalene Margrethe Hutzelsieder, se lenke. Datter av skipper Johan Harto Apollo Hutzelsieder og Jacobine Elisabeth.

 

Via ft1865 fant jeg broren Johan Eilert som døpes i Fredrikshald 10.mar.1850, se lenke og morens etternavn er Petersen (eller Pelensin ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo legge til at en av Magdalene Margrethe Hutzelsieders faddere var Jomfrue Lovise Sophie Augusta Hutzelsieder.

Jomfrue Lene Augusta Hutzelsieder er fadder for broren, Johan Eilert, og det er vel helst snakk samme person.

 

Jeg tror det skal stå Petersen, jfr. med ministerialboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Severin - første barn i 2. ekteskap er selvfølgelig oppkalling av hustruen i 1. ekteskap. Blom er også "slekt" ved at mor til hustru nr. 2 heter Karen Blom -1831 og faren er Bo Nilssøn Harris 1743-1825. De bodde i Larvik. Jeg har ikke funnet forbindelsen mellom de to Blom, men jeg tipper at Hercander Larsson Blom -1797 far til Severine Blom 1754-ca 1799 er bror til Karen Blom.

Skiftet etter Karen Østrup ble åpnet 12. jan. 1781.

 

Avdødes ektefelle var Alexander Larssen Blom med tre døtre og fire sønner, deriblant Karen og Severine.

 

Severine Alexandersdatter Blom var dermed Johanne Margrete Harris' moster.

 

Skifteregister for Larvik 1672-1812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Grete.

 

Her er for øvrig begravelsen til Alexander Larssen Blom lenke 77 år gammel. Hvor Hercander kom fra vet jeg ikke, men det florerer på nettet og er nok helt feil.

 

Her er skiftet etter Alexanders mor Karen Pedersdatter Lodberg lenke i 1768 hvor mye av slekten vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.