Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter Ole Kristian Johansen f. 1870 på Kampen

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Ole Kristian Johansen, f, 18.11.1870 nr 77 på Kampen. Foreldre er JohanHenrik Olsen, fra Nesodden og Ingeborg Knudsdatter, fra Østre Aker, gift 1895, nr 44.

Stenhugger Ole Kristian Johansen gifter seg med Jensine Pedersdatter i Østre Aker i1895. Hun er fødti Nittedal 5.2.1873. De får fire barn (så langt jeg har funnet), PaulGerhard, f. 1894 på Rikshospitalet, Ingrid Johanne f. 1898, døpt i Nitteldal,Dagmar, f. 27.11.1900, døpt i Nittedal og Ragnhild Elida, f. 29.4.1902, døpt iNittedal. Selv om Dagmar blir døpt i Nittedal bor familien i Østre Aker under FT1900. De bruker også faddere fra Tokerud iØstre Aker. Ved FT står Kristian med "mellombels bustad" Askim. Det står også at han er født i Frogn men det stemmer ikke.

Jensine får tuberkulose og dør 13.1.1911 nr 2, på Akers sykeshus. Paul finner jeg i 1910 på Nesodden, (hansfarfar kom fra Nesodden) og Dagmar og Ingrid befinner i Rakkestad som pleiebarn. Det gjør nok Ragnhild også, men jeg finner henne ikke.

Ved Jensines død oppgis sønnen Paul, som pårørende. I dødsfallsprotokollen er det en merknad om at skifteretten har tilskrevet lensmannen i Aker den11.3.1911 etter opplysninger, og den 18.3.1911 svarer lensmannen tilbake atavdøde etterlater ektefelle stenhugger Ole K. Johansen. Døtrene ble fulgt til sykehuset for å ta farvel med moren, det er usikkert om de traff faren der.

Døtrene så ikke faren igjen etter morens død. Jeg har gåttgjennom FT 1910 men finner ham ikke. Jeg kan heller ikke finne ham død i ØstreAker, men jeg har ikke gjennomgått alle bydeler i Kristiania. I følge familien ble det snakket om at han kanskje reiste til Rjukan, men ingen vet sikkert.

De ønsker imidlertid å finne ut hva som skjedde med ham og til det trenger vi hjelp!

Takk til alle som har mulighet til å bidra!

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp feil kirkebok for vielsen i 1895?

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 11 (1895-1917), Ekteviede 1895, side 143.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7671&idx_id=7671&uid=ny&idx_side=-135

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060301020712.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Løfter denne opp igjen med en liten ny opplysning:

Kristian var visstnok med å arbeide på Vigelands "Monolitten".

Fra Wikipedia:

"Steinen til Monolittenvar på plass på bestemmelsesstedet i februar 1927 etter en svært krevendetransport fra steinbruddet ved Halden, og den 15. august 1928 ble den hevet i vertikal stilling.Uthoggingen foregikk fra 1929 til 1943, og mesteparten av tiden var 3 stenhuggereengasjert i dette arbeidet."

Altså har vi et spenn på 14 år hvor Kristian kan ha bodd i Oslo. Hvilke år kan det dreie seg om? Og går det an å spore ham evt videre?

I adressebok for 1940 finner jeg en Kristian Johansen, steinarbeider, Kirkegrd g. 21. Er det Kirkegaardsgangen eller Kirkegaardsgaten? Tipper egentlig på den siste som da tilhører Petrus.

Alle tips for hvordan det kan jobbes videre tas imot med stor takk!

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I adressebok for 1940 finner jeg en Kristian Johansen, steinarbeider, Kirkegrd g. 21. Er det Kirkegaardsgangen eller Kirkegaardsgaten? Tipper egentlig på den siste som da tilhører Petrus.

Det er Kirkegårdsgata (slik skrives gatenavnet i adresseboka for 1940).

Hvis du krysskontrollerer med å slå opp på gatenavnet først, så finner du også Kr. Johansen bosatt i andre etasje i nummer 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Uansett så var nok dette et blindspor. Slo opp gatenavnet først som foreslått og da fant jeg at denne Kirkegårdsgata-Kristian antagelig bodde sammen med sin bror og mor som var enkefrue. Og hun het ikke Ingeborg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå Aftenposten-tråden:

Hei!

Leter etter informasjon om disse to dødsfallene på Rjukan:

Kristian Johansen, begravet Rjukan, Tinn, 4.3.1937

Kristian Johansen, begravet på Rjukan, Tinn, 22.2.1951

Jeg kan ikke finne oppslag i kirkeboka, jeg leter så nær i tid at de stengt pga personvern. Jeg fant disse to på DIS gravminner, men det står ingenting om fødselsdato. Den ene kan være født i Nittedal, og det er nok ikke min. Jeg vet bare ikke hvem er hvem.

Er det noen som vet om Rjukan Arbeiderblad har arkiv med dødsannonser, og - grunnen til at jeg la den inn her er at den Kristian jeg leter etter hadde familie i Kristiania. Kanskje det hadde blitt satt inn dødsannonse i en Osloavis. For jeg trenger navnene i dødsannonsen..

Er det mulig for noen å gjøre et forsøk?

Leter også etter denne mannen, Kristian i en annen tråd her som står litt fast..

Stor takksamhet!

E-post, hvis det er å foretrekke; annegroek at gmail.com

Mvh Anne

Eg finn diverre ikkje nokon av desse i Aftenpostenarkivet. Men i Nasjonalbiblioteket fann eg følgjande:

Bøker - Vang, Vestre Slidre - Øystre Slidre

redaktør: Svein Knut Granum ; redaksjonsskretær: Johan Bratvold

---

...Olav Egge (Eggebakken og her) 1923-95 - g 1945 m Eva Johansen, Rjukan 1915-2001 - dotter til Kristian Johansen og Kamilla Andersen. Barn: 1) Marit 1945: Geir Ove 65, Else Randi 67. 2) Christian 1947. 3) Erling 1952 gm Marit Syversen: Ann Kristin 79, Gry Karin 82. Eigar frå 1997: Christian Egge 1947 - g 1972 m Bjørg Bergseng, S. Land 1946 - dot ter til Ole Bergseng...

av: Bratvold, Johan

Ei mogelegheit er å ta kontakt med nokon av dei som er nemnt her. Om dei er etterkommarar til "feil" Kristian kan dei likevel vite noko om namnebroren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Torbjørn!

Jeg søkte etter vielse mellom Kristian Johansen og Kamilla Andersen på Rjukan, men ikke treff ennå. Skal se litt nærmere på det. Denne karen er vanskelig - hvis han dukker opp blir det nok by accidentwink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke riktig Kristian, men du har vært til stor hjelp. Nå kan jeg stryke denne Kristian gift med Kamilla, han het Kristian Fredrik Aleksander. Det er vel elimineringsmetoden som må brukes her.. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider