Gå til innhold
Arkivverket

Prestesøner frå Jølster

Anne Kirsti Solheimsnes
 Del

Recommended Posts

Eg prøver å lage ei oversikt over etterkommarane til dei to sønene til presten

Crispinius Johannesson.

Anders Krispinusson f.1570(Presteson)g.m Johane frå Sandal.

Johannes Anderson Ålhus g.m Magnhilde frå ?

Magdalena Andersdotter Dvergsdal g.m?

Peder Anderson f.1602 g.m Brite Eilivsdotter frå Grimeland. Budde på Grimeland i Førde.

Krispinius Anderson Befring gift med Gjertrud.

Elias Anderson Hegrenes g.m ?

Nils Anderson Nedrebø g.m Brite Jacobsdotter Ålhus ( Prestedotter)

Lars Anderson Espehaug g.m Johanna Gunnardotter (Kan det vere ein son)

Tollef Krispinusson (Presteson ) g.m Synneve frå ?

Born. Finns det fleire?

Krispinus Tollefson g m Magli Sakariasdotter Huus

Born av Krispines og Magli:

Torleiv Krispinusson Sunde f.1636 g.m ?

Hans Krispinusson Sandnes g.m 1 Gunnhilde Knutsdotter 2 Johane Jensdotter Nedrebø

Simon Krispineson Nedrebø g.m Susanne Jensdotter Nedrebø

Kari Krispinusdotter Lergrovsbakke g.m Peder Nilson Lergrovsbakke

Ågote Krispinusdotter Gjesdal ?

Brite Krispinusdotter ?

Marete Krispinusdotter g.m Johans Knutson Myklebust

Synneve Krispinesdotter g.m Knut Nilson Førde i Gloppen/Myklebust

Mari Krispinesdotter g.m Lars Jenson Nedrebø

(Det finns ein Hans Krispinusson på Berg han er fødd i ca 1660, er han frå denne familien?

Er det noken som veit noke meir om denne familien?

Mva

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lensmannsboka http://digitalarkivet.no/sab/bergensposten/lensmann.htm

S. 108

7 Anno 1561 Kom S Her Chrispins Oc vaar Prest I siue Aar oc Døde I Sandal dagen Effter Ny Aar 68 Hans Quinde Het Hustru Karj de haffue tuo Sønne till sammen, Toleff Chrispisøn I Sandenes, oc Andris Chrispinssøn paa Nerrbø

Anno 1636 den 2 Augusti døde sallige Toleff Chrispinssøn Sandnes om Afften der solen vaar høyiste i Fielden vaff den skadelig stensott- Oc vaar Hand 72 aar gammel da hand døde

Anno 1645 den 28 Juny døde S synøffu toleff quinde Paa Sandenes

Anno 1677 den 19 Aprilis - Klocken fem om Morgen døde min gode venne sallige Chrispinis I Sandenes LensMand for Jølster - Oc bliff begraffuit den 24 Apr der hand haffuit Læffuit, 5 oc 60 Aar NB.

S. 109

NB Anno 1685 den 12 Julius døde Sallig Maglina I sannes sallig Chrispinis quinde

8 Effter ham 1572 Kom Her Peder Nielsøn Oc fick hans Quinde igen, Kari toleffdatter oc hand vaar Prest Her I 4 thi Aar - Oc haffde disse Børn - sønne

1 Andris Pedersøn vaar Klocker I Norfior I glopen - 2 Niels Pedersøn vaar studenter oc døde i sandal - 3 - Jacop Pedersøn Berg Klocker paa Jølster 4 - Mickel Pedersøn Bergen paa Nøsdall 5 - Hans Pedersøn sarem - 6 - Oluff Pedersøn, vaar Klocker i Indvigen I Norefior i stryn - Døttere I Mari Pedersdatte Berg - 2 - Anne Peder datte sarem - 3- Lisebeteh Peder datte ØtrØrdal

S. 125

Anno 1643 Den 4 Martj bliff min Best Fader sallige Andris Chrispinissøn Nerrbø begraffuit I Allus Kiercke For Hans Egen stol oc Ligeprædige samme dage det vaa den 23 Dauez Paslm oc vaar 9 oc 70 Aar gammel

Anno 1656 Christi Hemmelfer dag bliff min BestModer sallige Johane Nerbø begraffuit i Allus Kiercken Hos sin Kierre Mand Andris Chrispinsøn der Hun Haffde Liiffuit 6 Oc Ottetid Aar

Anno 1669 den 13 Februarj Døde min sallige Fader Niels Andrissøn Nerrbø Oc bliff begraffue I Allus Kiercke den 18 dito Oc vaar Hans Ligpridicke Text aff den 123 Daued pasalm der Hand haffue Leffuit 69 Aar

Oc den 11 Maju Døde min sallige Moder Briete Jackop Datter Nerrbø Oc Ligebegr.. Hos min Kiere Fader der hun Haffue Læffuit 5 oc 60 Aar

S. 133

Her Finnis Min Allder som fyllger - Jenns Niessøn Nærrebø

Anno 1627 Den 19 Aprilis Om Afften bleff ieg føde paa Nærrebø - Oc vaar mine gudfader - min bestefader Andris Nerebø - Bendek Biørseter - Tolff Ørbø - oc Chrispinis Berffring - gudeMøder - mine bestemoder Susane i sandal - Rannide Alluus Mari Berg min Modersøste oc Aase Biørsette -

Anno 1648 den 11 junius vaar ieg troloffue met min Kiere quind Briet Larsdatte Løsetter aff H: Simen Mickelsøn sogen Præsten paa Jølster

Anno 1649 den 23 September stode mit Brylløp Paa Nerrbø met min Kiere quinde Briete Larsisdatte Løesetter gud giffue Lycke Oc Velsignelse

Anno 1653 den 30 Martius vaar ieg tagen till Laff Rettes Mand aff Jenns Massøn Oc Mennige Aallmuede - Oc Peder Andrisøn Grimeland I Førde sckiebred min Fader Broder

S. 134

Anno 1677 den 28 Aprilis blleff Jeg tagen till Lensemand aff Christen Berttelsøn oc Mennige Mand oc skiete I giesdallen

<Anno 1704 den 10 Juliul døde Min Salige fader Jens Nielsen Nærrebø blef Jordet den 20 Juli udi Alhus Kierke og Herre Rasmus giorde lig Preken Ofre Ham hederligen og uel hans Alder 77 Aar 2 Manede 3 uher og 5 dage gud glede Hans Siel

1706 den 26 Augusti døde min Salige Moder Britte Larsdatter Nærebø og blef Jorede den 31 dito i allhus Kiercke I sin Alders 77 Aar 3 manede gud glede Hendes Siel>

S. 155

Anno 1678 den 2 Julius Døde sallige gunilde Knudsdatter Hans Chrispinissøn quinde I Ørdalle - Oc den 6 dito bleff begraffuen I Helgems Kiercken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert stort sett de samme barna som deg ( mangler et par). Som kilde i slektsprogrammet har jeg i tillegg til Lensmannsboka en Artikkel om lensmannsboka i Jølster Forfatter: C.S. Schulstad Publikasjon: NSHT XIII s 396

Lenke til kommentar
Del på andre sider