Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Aron Holm Sverige


Bjarne Straith
 Del

Recommended Posts

Den Aron Holm (min oldefar) jeg er ute etter skal angivelig være født i 1840, var gift 2 ganger og haddde tilsammen 9 barn.

Han var bosatt i Sverige nærmer bestemt Alvsborg len Laxarby på et torp som hette Båtvik.

Har funnet fram til alle hans etterkommere men hans foreldre og evt. hvor han opprinnelig kom fra vet jeg ingenting om. I et innlegg i svensk anbytarforum har det blitt referert flere husforhør hvor hans famile(kone og barn) blir omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan du legge en lenke til den debatten på anbytarforum ? Sa de noe om hvilke husforhør f.eks ?

 

Kjenner du navnet på konene og barna ?

 

Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du har jo fått en del info i den debatten.

 

Familien er jo slik:

 

Feltjägare, torpare Aron Holm f 20/5-40 Steneby. Afsked som soldat i 1885.

gift i 1863

med Lena Svensdotter f 2/2-38 Laxarby - død 31/5-80

Barn:

Carl Johan 26/3-64 Tisselskog

Edvin 17/5-66 ds

Alfred 12/8-69 ds. Til Amerika 11/4-91

Anna 17/10-72 ds. Til Nord Amerika 10/5-89

Anders August 3/10-75 Steneby. Til Norge 17/2-1900

Alexander 12/12-78 ds. Fått håndtverksbetyg til Norge 13/4-1901 men det står ikke noe om at han har flyttet. (men det kan han jo ha gjort). Den 18/11-1917 flytter han til Sarpsborg, Norge.

 

så gifter Aron seg igjen den 31/12-80

med Stina Lisa Andersdotter Skarp f 9/10-50 Laxarby. Død 16/5-1920

Flg barn med henne:

Gustaf 29/5-81 Laxarby. Til Amerika 2/10-1905. Så kommer han nok tilbake. Den 3/2-1906 reiser han igjen til Amerika.

Kristina 22/12-82 ds. til Kristiania, norge 29/8-1911

Albertina 21/6-84 ds

Hildegard 2/9-86 ds. Død 19/7-1903

Herman Teodor 29/7-88 ds. Død 29/8-1900

Nils Petrus 21/4-90 ds. Til Amerika 4/12-1909

Rikard Julius 1/6-93 ds. Til Iowa Amerika 11/11-1911

Alfhild Cecilia 1/3-96

 

Familien (m. 1 kone) bodde først på Skåpenes, kasen i Laxarby. I 1884 flyttet fam (m. 2 kone) til Båtvik u/Hedane, laxarby. I 1910 flytter de til plassen Trånga u/ Skåpenäs.

 

Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de opplysningene som allerede er oppgitt, så blir altså ARON født 20.mai 1840 i Steneby i Älfsborg.

 

Det er jo match her med en ARON (Nilson) som blir født i Steneby 20.mai 1840 døpt på samme sted (Steneby) dagen etter (21.mai). Hans foreldre er NILS BRYNGELSON og CAJSA OLOFSDOTTER.

 

NILS BRYNGELSON og CAJSA OLOFSDOTTER hadde også sønnene: Johannes (f.11.juni 1843) og Brynte (f.18.nov.1846)

 

NILS BRYNGELSON og CAJSA OLOFSDOTTER inngikk ekteskap i Steneby 6.januar 1840. Brudgommens alder er anslått til 28 år. (født ca.1812) mens brudens alder er anslått til 35 år (født ca 1805).

 

Dette er opplysninger, hentet på FamSearch, som må kontrolleres med primærkilde (antakelig kirkebok)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet på FS:

 

Det døde en Olaf Englund i Kipling,Ontario.Foreldre Nils Bringelsen og Caisa Olsen.Født 1855 i Sverige,død 1930 i Ontario.

 

Olaf Englund

birth:25 Apr 1855Swedendeath:25 Jan 1930Kipling,​ Nipissing,​ Ontario,​ Canadaparents:Nils Bringelson,​ Kajsa Olson

 

 

Name:Olaf Englund

 

Event:Death

 

Event Date:25 Jan 1930

 

Event Place:Kipling, Nipissing, Ontario, Canada

 

Gender:Male Age:74

 

Estimated Birth Year:Father:Nils Bringelson

 

Mother:Kajsa Olson

https://familysearch...M9.1.1/JK4J-VZZ

 

[/url]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det døde en Olaf Englund i Kipling,Ontario.Foreldre Nils Bringelsen og Caisa Olsen.Født 1855 i Sverige.

https://familysearch...M9.1.1/JK4J-VZZ

ARON HOLM sin mor, ser ut til,(iflg FamSearch) å være født i 1805. Dette bør man antakelig ta med en klype salt siden Cajsa Olsdatter (moren til Aron?), - som visserlig er moren til Olaf Engelund, skulle være ca 50 år når hun føder Olaf. Kanskje aldersangivelsen ved ekteskapsinngåelsen i 1840 er ombyttet mellom brud og brudgom. - Eller kanskje det finnes 2 uavhengige ektepar med navnene Nils Bringelsen/Bryngelson og Caisa Olsen/Olsdotter. Eller kanskje det rett og slett stemmer at Caisa Olsdatter og Cajsa Olsdotter er identiske med hverandre og at hun virkelig er født omkring 1805.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her var det flere interssante Opplysninger.

Det ser ut som dere har funnet fram til foreldrene til Aron. Dere er jo så flinke!

Det må ha vært et hardt og strevsomt liv for en familien med 14 barnå fø på.

Kristine som er min mormor flyttet til Oslo som en av dere ganske riktig har funnet ut.

Der jobbet hun som kokke før hun giftet seg og fikk 3 barn.

En ting lurer jeg fortsatt på. Hvor kommer navnet Holm inn ? Finnes det et sted i Alvsborg som heter Holm?

Tydeligvis har Aron skiftet navn fra Nielsson til Holm i og med at hans far het Niels.

Ellers hadde det vært interessant å finne ut mer om soldatlivet til Aron. Finnes det historisk arkivmateriale som belyser soldatlivet i denne del av Sveige(Dalsland) Militærruller o.l.

Hadde vært takknemlig om noen på forumet kunne gi noen opplysninger omkring dette.

 

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting lurer jeg fortsatt på. Hvor kommer navnet Holm inn ? Finnes det et sted i Alvsborg som heter Holm?

Tydeligvis har Aron skiftet navn fra Nielsson til Holm i og med at hans far het Niels.

 

Bjarne

”Holm” vil man vel finne mange steder i Sverige. – Både som slektsnavn og som stedsnavn.

 

Det kan jo tenkes at navnet ”HOLM” det henspeiler på et oppholdssted for ARON (eller hans familie) en eller annen gang mellom 1840 og 1880?

Her vet vi foreløpig lite.

Det er vel mest naturlig å tenke på ”HOLM”, annex-soknet/forsamlingen til ÖR sokn/Församling, siden han var født i STENEBY sokn, - nabosognet. (NB: Laxarby er et annet nabosokn)

 

Her er en oversikt over alle sognene i Dalsland (den nordvestre delen av Älfsborg/Västra Götaland län): http://www.bpv.se/sv_kyrkans_fors.html

Så her er det bare å ta fram atlaset studere beliggenheten, fra Vänerens kyst fra Åmål i nord til Trollhättan i sør. – Og vestover til grensen mot Norge.

 

Vi mangler Arons konfirmasjon (ca.1856), og her kan jeg faktisk tenke meg at det kan ligge vesentlige opplysninger om bosted og navn-bruk her.

 

Antakelig må man vel gå manuelt til verks til verks for å finne ut av dette, men en forespørsel på Anbytarforum kan muligens bringe Bjarne nærmere.

 

En båtreise på om sommeren på Dalslands kanal hvor man passerer noen av de omtalte stedene er verdt å anbefale!

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Aron Holm er født 20.5.1840 på gården nubberud i steneby foreldre er Nils Bryngelson og Caisa Olsdotter.jeg finner han i kirkebøkene under billingsfors 1771-1775 med navnet Aron Nilsson Holm,men kirkeoka etter stå oppført med navnet Aron Holm,hvor navnet Holm kommer fra finner jeg ikke ut av.

 

Nils Bryngelson er født i Fyllingen i Ærtemark

far: Bryngel Nilsson født 1772

mor: kerstin Jansdatter født 1779

 

Caisa Olsdotter er født i Norra Eke i steneby

far:Olof Gunnarsson født 1773

mor:Maria Hansdotter født1779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette var storveis opplysninger å få.

Nå blir det vel en tur til sommeren for å besøke de stedene mine svenske aner var bosatt og levde. Takk for alle bidrag til oppklaring av noen av familiens svenske røtter.

Det gjenstår dog å finne ut av min oldemors aner. Hun var gift med Aron Holm og etter hva jeg vet het hun Stina Lisa Andersdotter (Skarp) og skal være født 9 okt 1850.

Iflg Famsearch het hennes foreldre Anders Bengtsson Skarp og Maria Jansdotter.Det hadde vært fint om noen her på forumet kunne bekrefte dette og evt. slå opp i kirkebøkene foreldrene til Anders Bengtsson og Maria Jansdotter.

 

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Stina Lisa var f. i Laxarby 9/10 1850, døpt 11/10.

Familien bodde på Germundebyn i Laxarby.

 

Legger ved utklipp av husforhør 1851-1855, s. 52 med familien.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra fødsel/dåpsbok Edsleskog (Hesselskog):

 

født 3/2 1820, døpt samme dag

Anders

foreldre: Bengt Bengtsson og Annika Jansdtr., Myra

 

Legger ved utklipp av husforhør Edsleskog 1821-1826 s. 38 med familien.

 

 

fra fødsel/dåpsbok Laxarby:

 

født 26/8 1822,døpt 27/8

Maria

foreldre:Jan Jansson og Maria Andersdtr., Udden.

 

Vedlegg: husforhør Laxarby 1821-1827 s. 74.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Kari.

Da har jeg alle mine tipptipp oldeforeldre stort sett på plass med bosted/fødested og alt.

Er litt usikker på hvor Anders Bengtsson Skarp ble født. Greier ikke helt å tyde hans fødested. (noe med skog?) eller hva?

Antar at han også er fra Dalsland. Har også funnet ham i soldatregisteret for Varmlands regiment men der står kun hans betyg og hvor lenge han tjenestegjorde som feltjeger.

Fra 1860 til 1872 Ca 11 år oppgitt. det stemmer jo ikke helt med at han står oppført som soldat i l fortegnelsen fra Laxarby 1851 -1855 men han kan jo ha vært utskrevet til et annet regiment før den tid.

 

Bjarne

 

Uff Nei!

Her har jeg blandet sammen Aron Holm og Anders Bengtsson Skarp når det gjelder tjenestetid i det militære. Opplysn. som jeg har fra Varmlands regiment gjelder selvfølgelig

Aron (Nilsson Holm. Se mitt forrige innlegg.

 

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

I mitt innlegg 14 har jeg skrevet dåpen til Anders i Edsleskog, som også har vært kaldt Hesselskog.

Det ligger i Älvsborgs län.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 11 nevnes torpet Nubberud i Steneby, hvor Aron Holm ble født. Nubberud ligger under gården Signebyn, og er tatt med i Del 2 av bøkene om Steneby -av Steneby hembygdsförening.

 

Torpet Nubberud ble tatt opp i 1822 av andre enn familien til Aron. De kom noe senere til torpet med Arons foreldre Nils Bryngelsson født i Ärtemark 1811, og hustru Caisa Olsdotter født i Steneby 1804. Deres to sønner, Aron f. 1840 og Brynte f. 1846 ble begge fältjägare. Som vervede soldater i Sverige var det vanlig å få nye navn. Aron kalte seg Holm, Brynte tok navnet Söder.

 

Mellom årene 1865-66 bodde også sønnen Aron Nilsson Holm med sin hustru Stina Svensdotter på torpet. De fikk to sønner der, Carl Johan f. 1864 og Edvin f. 1866. Denne familien flyttet til Tisselskog 1866.

Torparhustruen Caisa Olsdotter døde 1877, hennes mann Nils i 1890. Siden dette har Nubberud vært øde, og i dag vokser det høy skog på torparplassen. Tomten til ladugården (låven) kan også synes i terrenget.

 

Jeg har ikke sjekket noen av de år som er nevnt i boken. De skiller seg ofte ut fra hf. og kb. Men Stenebybøkene er av de bedre.

 

Nubberud lå ca 300 meter sør om Kvarnängen i en skråning, like øst om Lelångenbanan http://www.lelangenbanan.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere blir det helt sikkert en Dalslandtur på meg til sommeren.

Min mormor Kristna Holm som døde i 1973 kunne sikkert ha fortalt en hel del om sine slektninger i Dalsland men jeg var vel for ung til å spørre og grave.

Uansett har dere gittt meg en masse nye opplysninger som jeg setter svært stor pris på. Takk til alle som har bidratt.

 

Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Heisan ser dette er noen år siden denne saken var åppe men har et spørsmål ang Aron Holm.

Prøver å finne ut om han har hatt en sønn som het august aronsen Holm. Ser at han har en sønn som het Anders august.

Denne personen som jeg leitet etter( gitt litt opp) har jeg veldig lite info om og om det stemmer veit eg ikke.

Info eg har er:

August aronsen Holm var i Stavanger rundt 1921/1922/1923

Fikk en sønn i 1922

Steinhogger

Født 1884.

 

Passer han inn i de infoene du har Bjarne? Så nå at du har skrevet et svar til meg på spørsmålet mitt ang sønnen til august. Men syns fødsels datoene var så stor forskjell 75 til det jeg har fått oppgitt 84.

 

PS. Dere flinke folk på denne siden må ikke prøve å leite .. Har hatt eit spørsmål ang sønnen hans før. Er bare et spørsmål til trådstarter.

 

Mvh camilla Holm lunde

Endret av camilla lunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.