Gå til innhold
Arkivverket

Mordet paa Røros

Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

I Digitalarkivets bokhylle på førstesida (norske urmakere)finner jeg dette, en urmaker Langeland på Røros har en gang gjort et dagboknotat om "Mordet paa Røros", hvilket mord er det her snakk om?

post-185-0-70110300-1327328732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noe mord på Røros på 1800-tallet, men rørosingen Jens Larsen Halden, født 13.november 1821 (- se nr.8 blant Fødte Mandkjøn på fol.47b her: Røros, Ministerialbok nr. 681A07 (1817-1828), Fødte og døpte), ble den 4.juni 1850 halshugget på Sluppen i Trondheim - se nr.43 på fol.257b-258a her: Strinda (Lade), Ministerialbok nr. 606A06 (1848-1856), Døde og begravede 1850 - for mordet på en annen rørosing, Peder Jensen Gullikstad, forøvet i Trondheim ett år tidligere, den 25.juni 1849 - se nr.25 på fol.254b-255a her: Strinda (Lade), Ministerialbok nr. 606A06 (1848-1856), Døde og begravede 1849.

På s.269-274 i Torgrim Sørnes' bok "Ondskap" kan man kan lese mer om mordet og de impliserte. Boken tar for seg de henrettede i Norge 1815-1876.

Jeg vet at lokalradioen på Røros, Nea Radio, har en programserie kalt "Fortellinger fra historien" med historiker Tor Anders Bekken Martinsen. Kanskje en henvendelse dit vil gi andre opplysninger om et eventuelt mord på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noe mord på Røros på 1800-tallet, men rørosingen Jens Larsen Halden, født 13.november 1821 (- se nr.8 blant Fødte Mandkjøn på fol.47b her: Røros, Ministerialbok nr. 681A07 (1817-1828), Fødte og døpte), ble den 4.juni 1850 halshugget på Sluppen i Trondheim - se nr.43 på fol.257b-258a her: Strinda (Lade), Ministerialbok nr. 606A06 (1848-1856), Døde og begravede 1850 - for mordet på en annen rørosing, Peder Jensen Gullikstad, forøvet i Trondheim ett år tidligere, den 25.juni 1849 - se nr.25 på fol.254b-255a her: Strinda (Lade), Ministerialbok nr. 606A06 (1848-1856), Døde og begravede 1849.

På s.269-274 i Torgrim Sørnes' bok "Ondskap" kan man kan lese mer om mordet og de impliserte. Boken tar for seg de henrettede i Norge 1815-1876.

Jeg vet at lokalradioen på Røros, Nea Radio, har en programserie kalt "Fortellinger fra historien" med historiker Tor Anders Bekken Martinsen. Kanskje en henvendelse dit vil gi andre opplysninger om et eventuelt mord på Røros.

Takk for innspill Tore, godt mulig at det har noe med det du beskriver å gjøre?

Det var bare at jeg snublet borti dette i det scannede materialet i Bokhylla, og kan liksom ikke huske å ha lest om noe mord på Røros jeg heller, og var også usikker på om det er ei virkelig hending som er beskrevet?

Rart at det sto slik ang. dagboknotatet, at det var skjedd noe på Røros, for det ser jo ut som udåden er skjedd i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den henrettede drapsmannen Jens Larsen Halden ble ikke akkurat født med sølvskje i munnen. Ved konfirmasjonen skrev presten om ham: meget ussel i bogst.Kundskab - forsømt, Faderen død, Moderen og mange Børn i Betler Stand, maae ved Grube Arbeide underholde den hele Familie - se nr.23 her: Røros, Ministerialbok nr. 681A08 (1829-1844), Konfirmerte 1838, side 359.

PS. Når du svarer på et innlegg, behøver du ikke gjenta hele det foregående innlegget - det tar bare unødvendig plass. Trykk på den mørkeblå knappen merket Svar istedenfor den lysere svarknappen ved siden av multisitat-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den henrettede drapsmannen Jens Larsen Halden ble ikke akkurat født med sølvskje i munnen. Ved konfirmasjonen skrev presten om ham: meget ussel i bogst.Kundskab - forsømt , Faderen død, Moderen og mange Børn i Betler Stand, maae ved Grube Arbeide underholde den hele Familie - se nr.23 her: Røros, Ministerialbok nr. 681A08 (1829-1844), Konfirmerte 1838, side 359.

PS. Når du svarer på et innlegg, behøver du ikke gjenta hele det foregående innlegget - det tar bare unødvendig plass. Trykk på den mørkeblå knappen merket Svar istedenfor den lysere svarknappen ved siden av multisitat-knappen.

Det skal jeg prøve å huske Tore, da gikk det også et år før jeg fikk det med teskje, lærer stadig noe nytt :)

Men da er det vel antagelig denne saken du beskriver det siktes til i dagboknotatet til urmakeren?

Sikkert en sak som vakte oppsikt den gangen?

Det skal jeg prøve å huske Tore, da gikk det også et år før jeg fikk det med teskje, lærer stadig noe nytt :)

Men da er det vel antagelig denne saken du beskriver det siktes til i dagboknotatet til urmakeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, prøvde hintet ditt Tore, men da kom det to innlegg, så det var visst noe jeg ikke fikk til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg på om jeg fant en annen blå knapp ja, og prøver den og ser hva som skjer!

Prøvde å google dette mordet, men fann "itte uttu" det, så derfor prøvde jeg forumet, og da er det vel samme sak Tore har funnet?

Tusen takk Til Tore :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg på om jeg fant en annen blå knapp ja, og prøver den og ser hva som skjer!

Se det - da gikk det bedre!

Hvis du finner noe mer ut av dette angivelige mordet, f.eks. etter en henvendelse til lokalhistorikeren jeg nevnte i mitt første innlegg, hadde det vært fint om du la det ut her.

Kanskje forumets Røros-ekspert Astrid Ryen kjenner til et mord på Bergstaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du kom på banen Astrid, og da er vel saken oppklart :)

Håper slektskapet er såpass gammelt at det gikk bra selv om det ble omtalt her?

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se lenkene til både drapsmanns og offers dødsfall/begravelser i kirkeboken for Strinda (- og forøvrig også til drapsmannens dåp på Røros) i mitt første innlegg.

Men kjenner du til om det ble begått et mord på Røros engang på 1800-tallet (jfr. dagboknotatet det vises til i denne trådens første innlegg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mordet skjedde ikke på Røros, men i Strinda. Jeg har sett det i kirkeboka der, minnes å ha sett det i KB for Strinda.

Tror jeg tok med dette i innlegg 3 jeg også, men det er altså Strinda og ikke Trondheim på den tiden.

Men skjedde udåden med overlegg eller ved uaktsomhet da tro?

Henger meg på Tore`s spørsmål i 14, rart det sto slik i denne scannede boka?

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke den gang ble uaktsomt drap straffet med lovens strengeste straff, så mordet ble nok av retten bedømt å være gjort med overlegg eller endog med forsett, ja. Et uaktsomt drap ville da heller ikke ha blitt omtalt som et mord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Tore, jeg vet ikke om noe mord på Røros på 1800-tallet,men jeg jeg skal melde fra så snart jeg kommer over noe i kirkeboka eller ellers.

Jeg svarte nå på ditt innlegg #14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å finne ut noe om mannen bak dagboksopptegnelsene som det refereres til i faksimilen i innlegg 1 og som skal ha skrevet om dette "Mordet paa Røros". Denne Erik Langeland skal ha vært bosatt i Ålen (i Holtaalens prestegjeld - i dagens Holtålen kommune i Gauldalen, Røros' nabokommune i nord). Han skal ha laget ur og en god kikkert, og han skal være død omkring 1870.

Dessverre er hele folketellingen 1865 for Holtaalen prestegjeld gått tapt, så der er det ingen hjelp å få. Det er en gård Langland i Ålen, og klokkemakeren Bør (Børre) Hansen Langeland (1732-1821) er en kjent størrelse i Ålen. I perioden 1761 til 1800 skrev også han dagbøker, og hans notater skal bl.a. ha blitt benyttet av Johan Falkberget.

Kan det ha vært en sammenblanding her, slik at dette "Mordet på Røros" er blitt omtalt i klokkemakeren Bør Langelands dagbøker - og at det omtalte mordet på Røros fant sted en gang på slutten av 1700-tallet?

Er det noen som kan gjøre et oppslag i bygdeboken for Ålen og se om det gis noen opplysninger om en Erik Langeland der? Det skulle ha vært interessant å få vite om han (- dersom det faktisk har bodd og virket en Erik Langeland i Ålen) kan ha oppholdt seg i Trondheim rundt 1850 (tidspunktet for mordet på Peder Gullikstad) - eller om han kanskje har bodd på Røros.

Jeg har sett fort gjennom kirkebøkene for Ålen og Holtålen, men ikke funnet en Erik Langeland død der mellom 1865 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er hele folketellingen 1865 for Holtaalen prestegjeld gått tapt, så der er det ingen hjelp å få. Det er en gård Langland i Ålen, og klokkemakeren Bør (Børre) Hansen Langeland (1732-1821) er en kjent størrelse i Ålen. I perioden 1761 til 1800 skrev også han dagbøker, og hans notater skal bl.a. ha blitt benyttet av Johan Falkberget.

Kan det ha vært en sammenblanding her, slik at dette "Mordet på Røros" er blitt omtalt i klokkemakeren Bør Langelands dagbøker - og at det omtalte mordet på Røros fant sted en gang på slutten av 1700-tallet?

Jeg har sett fort gjennom kirkebøkene for Ålen og Holtålen, men ikke funnet en Erik Langeland død der mellom 1865 og 1875.

Dette skal en kanskje ikke se helt bort fra, at det kan være en eldre sak som er dagbok-notert, for det står vel ingenting om at det er noe som er skjedd på 1800-tallet, så muligheten du nevner er kanskje til stede?

Er jo litt rart at det skal være denne udåden på Strinda som notert også, når det så tydelig står "Mordet paa Røros"?

Og hva er "Dagsposten"?

Er det ei lokalavis fra 1800-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med hele siden fra denne urmaker-oversikten, det er vel såpass gammelt så en kommer vel ikke borti nålevende personer, som jeg hadde i bakhodet ved første innlegg (1)?

(Også kan det kanskje være mer av interesse der? :))

Det står om Erik Langeland at hans sønn Børre også var urmaker, jeg finner en Børre Langeland i FT 1900 for Ålen, og jeg finner dåpen til denne personen i KB Ålen 1844, men jeg tror det er en helt annen person, for foreldrene stemte ikke etter det jeg kan skjønne?

Vet ikke hvor gammel denne urmaker-boka er?

Det står at Erik Langeland`s sønn Børre også var urmaker, så da tyder det vel på at sønnen ikke er i live på bok-tidspunktet?

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=urmaker&sideid=10&storleik=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal en kanskje ikke se helt bort fra, at det kan være en eldre sak som er dagbok-notert, for det står vel ingenting om at det er noe som er skjedd på 1800-tallet, så muligheten du nevner er kanskje til stede?

Jo, men man skulle jo tro at dagboknotater viste til samtidige, selvopplevede begivenheter. Det er derfor jeg synes det er litt viktig å finne ut litt mer om denne dagbokforfatteren.

Og hva er "Dagsposten"?

Er det ei lokalavis fra 1800-tallet?

Dagsposten var en dagsavis som kom ut i Trondheim fra 1877 til 1945, og den var faktisk Trondheims største avis i det meste av denne perioden. I 1940 profilerte den seg som "Organ for Nasjonal Samling", og opplagstall og annonsemengde gikk drastisk ned. Avisens siste utgave utkom den 8.mai 1945.

Jeg har sett i bygdebok for Ålen, og jeg finner ingen klokkemaker Erik Langeland nevnt der.

Takk skal du ha! Det styrker min mistanke om at denne ur- eller klokkemakeren Erik Langeland kanskje er blitt forvekslet med sambygdingen Bør Langeland.

Du har ikke i ditt arbeide med Røros-kilder sett noe om et mord på Røros på sent 1700-tall, heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen om Dagsposten Tore, og da tyder det på at det må være et gammelt dagbok-notat avisa har tatt inn?

Kanskje det likevel er urmakeren som da døpes her, nr. 12?

Men også litt rart at det skal stå så tydelig Erik?

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070910620119.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsbarn nr.12 i din lenke heter Børge Ingebriktsen Langeland, født 30.mars 1844 utenfor ekteskap. Moren var pige Kari Larsdatter Dybdal, og faren var ungkar Ingebrikt Børgesen Langeland.

Da har vi enda en hypotese: Kan Erik Langeland i urmakeroversikten ha fått tildelt et galt fornavn? Kan denne dagsbokskrivende urmakerens riktige navn ha vært Ingebrikt Langeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider