Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Margrethe Post (? -12.5.1809 Mandal)

haugland
 Del

Recommended Posts

I ”Adolph Tidemand, hans Liv og hans Værker, et Bidrag til den norske Kunsts Historie” af L Dietrichson, Professor, står det:

” Peter Arboe Tidemand, Toldinspektøren i Mandal, var født

1754 og døde 1805. Han var gift med en Datter af Kammer-

raad Post, Johanne Margrethe. Dette Ægtepar havde kun

en Søn, vor Malers Fader, Christen Tidemand, som var

født i Mandal den 24de Januar 1779.”

Hvem var denne Kammerråd Post ? Kjenner noen til dette ?

Mvh

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrine ! Takk for dette, men jeg kjenner godt til disse opplysningene. Det kan ikke være denne Johanne Margrethe som er nevnt hos Nermo (har kikket endel på dette tidligere), men det er jo intr at det finnes en med samme navnet blant Post fam, kan jo være at det er en nær slektning som har kalt opp en datter, den Johanne M som er nevnt her døde jo en god stund før den Johanne Marghrethe som jeg søker opphavet til !

Mvh

Jan-Erling

Ser at jeg la på en -e- for mye i ditt navn, beklager !

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden Jan-Erling.

Beklager at jeg ikke oppdaget alderen til Johanne Margrethe Post.

I.flg. FS, så gifter Peter Tidemand og Johanne Margaretha Posth seg i København, år 1777.

Jeg legger ved lenke til 1801 tellingen i Mandal, der Tollinspektør Tidemand og Post befinner seg.

Mandens brodersønn, Johan Christian Tidemand er født i Sør-Odal, aug 1792, sønn til Lieut. Tidemann.

Ja, dette var ikke mye til hjelp, Jan-Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ”Adolph Tidemand, hans Liv og hans Værker, et Bidrag til den norske Kunsts Historie” af L Dietrichson, Professor, står det:

” Peter Arboe Tidemand, Toldinspektøren i Mandal, var født

1754 og døde 1805. Han var gift med en Datter af Kammer-

raad Post, Johanne Margrethe. Dette Ægtepar havde kun

en Søn, vor Malers Fader, Christen Tidemand, som var

født i Mandal den 24de Januar 1779.”

Hvem var denne Kammerråd Post ? Kjenner noen til dette ?

Mvh

Jan-Erling

Hei Jan-Erling :rolleyes:

Jeg fant ihvertfall at Jens Poulsen Post ble gift med Hedwig Sophia Kiær i Hof og Slotskirken, Sokkelund, København 23.april 1751 (Hof og Slot, Sokkelund, København 1686-1828, Opslag 111)

Hedwig Sophia Kiær ble døpt samme sted 14.desember 1730 (Hof og Slot, Sokkelund, København 1686-1828, Opslag 24) - Datter av Marschall Kiær.

Vet ikke om dette kan bringe deg noe videre?

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Erling :rolleyes:

Jeg fant ihvertfall at Jens Poulsen Post ble gift med Hedwig Sophia Kiær i Hof og Slotskirken, Sokkelund, København 23.april 1751 (Hof og Slot, Sokkelund, København 1686-1828, Opslag 111)

Hedwig Sophia Kiær ble døpt samme sted 14.desember 1730 (Hof og Slot, Sokkelund, København 1686-1828, Opslag 24) - Datter av Marschall Kiær.

Vet ikke om dette kan bringe deg noe videre?

Mvh og *Smil* fra Rigmor

P.S. Glemte å skrive at Johanne Margrethe Post ble døpt samme sted 26.mai 1752 (Hof og Slot, Sokkelund, København 1686-1828, Opslag 79)

Hun giftet seg i Christiansborg Slotskirke 26.april 1777 med Peter Tidemand(Hof og Slot, Sokkelund, København 1686-1828, Opslag 144)

*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrin og Rigmor !

Takk for innspill, har vært vekk fra PC'en en stund og leste dette først nu! Får ta en kikk for å se om dette kan bringe meg videre !

Mvh Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider