Gå til innhold
Arkivverket

Å lese et skifte

Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Å lese et skifte er ikke bare, bare for en som ikke har gjort det før. Det er antagelig et eget oppsett for skjøter. Noen som kan si hva de ulike deler et skjøte består av? Ser at det flere steder står tre tall etter hverandre. F.eks 251 - 5 - 7. SKjønner at dette er noen deler so deles, men ikke hva disse står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig kortfattet forklaring på et skiftes inndeling:

1. Innledning (hvor, når, hvem er tilstede)

2. Eiendelene til den/de det skiftes etter (hva er det og verdivurderingen. Her kommer de tre tallene som er daler-ort-skilling)

3. Gjeld og annen skyld (til hvem og hvor mye)

4. Oppstilling som viser formue/gjeld og hvor mye som er til fordeling mellom arvingene.

5. Delingen (hvem arver og hvor mye)

6. Avslutning, herunder også ofte nevnt andre slektninger som er tilstede, formyndere til barna osv.)

Så er det stor forskjell på skiftene. Noen er temmelig omfattende, mens andre er kortfattede avhengig av verdiene som er i boet. I en del tilfeller er også dokumenter som tilhører skiftet oppbevart på arkivene i andre mapper. Det kan være brev fra slektninger som bor langt unna osv.

I de fleste av lærebøkene i Slektsforskning er skifter beskrevet og forklart. Det kan også være lurt å melde seg på kurs eller lignende for å lære litt om skifter og andre dokumenter som er "faget" tilhørende. Ellers er trening viktig. Skriv av noen skifter og se på teksten. Skriv av noen til, og du har snart en "oppskrift" på hva skiftene består av.

Håper dette var til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet på tallene står for pengeverdien på den tiden, hhv. daler/riksdaler, ort/mark og skilling. "Tomme" verdier ble gjerne skrevet ", f.eks. "-"-8 for en gjenstand verdt 8 skilling, eller "-2-" for en gjenstand verdt 2 ort/mark.

Du vil kunne få mer hjelp ved bl.a. Norsk historisk leksikon. On-line-versjonen finnes her: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Hovedside

Men det er ikke alt som står der, så privat har jeg gjennom flere år laget meg en ordliste basert på hva jeg har kommet over av ord, uttrykk, gjenstander m.v. i skifter, tingbøker eller andre sammenhenger, som jeg har lett meg frem til forklaringen på i ulike ordbøker og også fått forklaringer på i dette eller det gamle forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet på tallene står for pengeverdien på den tiden, hhv. daler/riksdaler, ort/mark og skilling. "Tomme" verdier ble gjerne skrevet ", f.eks. "-"-8 for en gjenstand verdt 8 skilling, eller "-2-" for en gjenstand verdt 2 ort/mark.

Du vil kunne få mer hjelp ved bl.a. Norsk historisk leksikon. On-line-versjonen finnes her: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Hovedside

Men det er ikke alt som står der, så privat har jeg gjennom flere år laget meg en ordliste basert på hva jeg har kommet over av ord, uttrykk, gjenstander m.v. i skifter, tingbøker eller andre sammenhenger, som jeg har lett meg frem til forklaringen på i ulike ordbøker og også fått forklaringer på i dette eller det gamle forumet.

En slik ordliste hadde vært nyttig for mange, Svein Arnolf. Den burde du dele og legge tilgjengelig ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik ordliste hadde vært nyttig for mange, Svein Arnolf. Den burde du dele og legge tilgjengelig ett eller annet sted.

Jeg skrev "privat" med hensikt: En del av materialet er beskyttet av opphavsrett, ikke minst artiklene i NHL. Men jeg har delt listen med personer som har fått slektsmateriale av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Imellom punkt 1 og 2 i lista her Rune, så står det ofte hvem som var eventuelle barns formyndere, og hvis det var en enke igjen så hadde denne som oftest en laugverge til å ta vare på arven

hennes. I enkelte skifter på 1700-tallet er formyndere for barna ført helt sist i skiftet.

Forstår ikke hva som skjedde her, når det ble ekstra linje under det jeg skrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under avsnittet om gjelda i buet kan ein ofte finne interessante opplysningar, t.d. om andre skifte som spelar inn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Rune og Svein for god forklaring ad. forståelse , oppbyggning og det og lese skifte av et skifte .

Til Svein , siden jeg samler på gamle ord og uttrykk og dens forklaringer skulle jeg gjerne hatt " kloa " i ordlista di :) vi kan jo gjøre et bytte , du får mine ordlister og jeg får din , eller ................

mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Aase du har rett i at under avsnittet om gjelden i boet kan det komme frem opplysninger om andre skifter under boets gjeld. Jeg var borti det i noen av skiftene for Skogn

da jeg skrev av.

Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre, for å bli kvitt linjene som legger seg oppå og under det jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også ofte funne tidlegare skifte omtala mot slutten av skiftet. Eg brukar å skumme etter lange samanhengande tekstavsnitt, særleg med tydelege datoar/årstal i. Det kan t.d. vere ein arving som har døydd undervegs i skifteprosessen, og då kan det kome nye slektsopplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre, for å bli kvitt linjene som legger seg oppå og under det jeg skriver?

Trykk på "rediger", merk teksten og trykk på viskelæret - så kan du lagre modifisert innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor jeg har redigering og viskelær på min pc, men noe må ha skjedd likevel siden jeg tydeligvis ikke har samme problem nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra overstrekingen forsvant!

Hvis du likevel ønsker å redigere innlegget (fjerne overstekingen) trykker du bare på teksten Rediger nede til høyre i aktuelt innlegg. Da kommer det opp ulike ikoner - de samme som du ser når du skriver. Viskelæret er nr. 2 fra venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer opp ikoner ja når jeg trykker rediger, men ingen som hjelper meg her tydeligvis. Fant jo ikonet som fjerner linjer, men da får jeg ikke sendt svar

Ja Aase du har rett i at under avsnittet om gjelden i boet kan det komme frem opplysninger om andre skifter under boets gjeld. Jeg var borti det i noen av skiftene for Skogn

da jeg skrev av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer tydelegvis litt rare ting i dag, eg har også opplevd streken, men han er her ikkje no. Men til temaet: Dersom ein berre er ute etter arvingane kan det vere freistande å berre lese innleiinga til skiftet, men eg har sett meir enn ein gong at det er hoppa over namn der. Det er lurt å kontrolere desse namna mot dei som står i utloddinga, der brukar alle å vere med.

Eg har også sett at det er oppgjeve feil arvingar. I eit skifte etter Hans Olsens kone Kari (dette er berre fingerte namn) blir det nemnt 6 born, sjølv om dei 4 fyrste er etter Hans si fyrste kone Anne. I dette buet gjekk alt til kreditorane - eg trur nok at dersom det skulle delast ut noko til borna hadde det blitt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommende torsdag, 10.mai, har Norsk Slektshistorisk Forening en temakveld om "skifter og dødsmeldinger som kilde" - se her: http://genealogi.no/...inger-som-kilde .

For de som lurer på hvordan skifter ser ut og hvilke deler det består av, og hvordan finne fram i det er det en god ide for den som kan å møte opp i Øvre Slottsgate 2B, torsdag 10. mai :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein , siden jeg samler på gamle ord og uttrykk og dens forklaringer skulle jeg gjerne hatt " kloa " i ordlista di :) vi kan jo gjøre et bytte , du får mine ordlister og jeg får din , eller ................

Send meg en e-post, så skal du få en rykende fersk utgave av ordlisten. E-postadressen finner du når du klikker deg inn på hjemmesiden min under signaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg Aase i at det er lurt å sjekke navnene på utlodning og fordeling av arven også, og da kan det dukke opp navn som ikke er nevnt i innledningen eller navn som er forandret. Når jeg har skrevet av skiftene for Skogn, Levanger, Ekne, Frosta og Åsen så har jeg i slike tilfeller sjekket med folketellinger og kirkebøker også. Også navn som ikke er nevnt i innledningen kan dukke opp når barna nevnes med sine formyndere. Også sjekk imot andre skifter på samme familie kan være riktig å gjøre. Så har jeg jeg jo oppdaget at formyndere som ikke er ført i begynnelsen kan være ført på slutten av skiftene. På de tidligste skiftene jeg skrev av var jeg ikke oppmerksom nok på dette, og skulle jeg gi ut noen av skiftene jeg har skrevet av må jeg nok ta ny gjennomgang på de eldste skiftene når det gjelder dette.

Ellers startet det med ekstra linje her denne gangen også, men så fant jeg ut at jeg kunne trykke på "editor". Da kom det bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til det originale temaet, hvordan lese skifter.....Norsk Slektshistorisk Forening holder ennå en gang kurs i gotisk skrift:

Norsk Slektshistorisk Forening tilbyr sine medlemmer kurs i gotisk skrift.

Kurset går over 3 kvelder:

Tors. 24.05., tirs. 29.05. og man. 04.06. - alle dager kl. 18.00–20.45.

Sted: Øvre Slottsg. 2B, Oslo, 1. etasje.

Kursleder Kari Thingvold.

Pris kr. 1200.

Kursboken Den glemte skriften av Knut Johannessen inngår i prisen - men har du boken fra før, trekkes kr 250,- fra kursavgiften. Ta med blyant og papir – og gjerne et et forstørrelsesglass.

Det er begrenset med plass, så vær rask med å melde deg på. Send epost til kontor@genealogi.no. Du mottar bekreftelse fra NSFs kontor når du har fått plass på kurset, og mottar samtidig betalingsinformasjon. Kurset må forhåndsbetales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider