Karin Røstvær Skrevet Januar 24, 2012 Del Skrevet Januar 24, 2012 Min morfar Alf Tollefsen Født 1883, emigrerte fra Bergen til USA i 1905. Kom tilbake til Bergen i 1908. Men reiste tilbake til USA ca.1917.Han var optiker. Prøver å finne ut hvor han bodde i USA og om han fikk ny familie der borte.Vet også at hans bror Johan Tollevsen og svigerinne Henriette bodde en stund i USA i Philadelfia i 1906. Kanskje bodde min morfar der også. Men jeg kan ikke finne ham. Er der noen som kan hjelpe meg? Det kan være litt forvirrende for noen ganger står det Tollefsen og noen ganger Tollevsen. Hilsen karin Røstvær Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Moen Oslo Skrevet Januar 24, 2012 Del Skrevet Januar 24, 2012 Er dette din Alf i 1910? http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1301&kenr=086&bnr=0022&lnr=01 PS Du vil få bedre respons om du legger inn fullt navn som visningsnavn, og ikke bare som signatur! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 24, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 24, 2012 Er dette din Alf i 1910? http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1301&kenr=086&bnr=0022&lnr=01 PS Du vil få bedre respons om du legger inn fullt navn som visningsnavn, og ikke bare som signatur! Takk for svaret. Jeg er ny og litt usikker på hvordan dette fungerer. Skal legge inn fullt navn. ja, det er min Alf. Karin Røstvær Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Moen Oslo Skrevet Januar 24, 2012 Del Skrevet Januar 24, 2012 Finner ham emigr. her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=53610&merk=53610#ovre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Januar 24, 2012 Del Skrevet Januar 24, 2012 Det er vel han jeg finner i 1920 bosatt på et pensjonat i Hoboken City, Hudson, New Jersey. Han er ugift og skal ha immigrert i 1915. Yrket er "Instrumentmaker - Optical Co." Har ikke kunnet finne noe om han senere. Mvh. Arne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanne Line Osberg Eide Skrevet Januar 25, 2012 Del Skrevet Januar 25, 2012 ? UK Incoming Passenger Lists, 1878-1960 about Alf Tollevsen Name: Alf Tollevsen Birth Date: abt 1884 Age: 24 Port of departure: New York, New York, United States Arrival Date: 12 Jun 1908 Port of arrival: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Ship Name: Celtic Search Ship Database: View the 'Celtic' in the 'Passenger Ships and Images' database Shipping Line: White Star Line Official Number: 113476 Har billett fram til Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Januar 25, 2012 Del Skrevet Januar 25, 2012 Ser at broren Johan var en tur over i 1915. Mulig at han jobbet seg over. Ser at han er ført som optiker - var ikke han blokkmaker? (Merk at manifestet går over to sider) http://www.ellisisland.org/search/passRecord.asp?pID=103096040012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanne Line Osberg Eide Skrevet Januar 25, 2012 Del Skrevet Januar 25, 2012 I 1905 er det oppgitt at han skal til en tante i Hoboken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Januar 25, 2012 Del Skrevet Januar 25, 2012 Du kan jo rette en forespørsel til SAB om hva som står i dødsfallsmeldingen for denne Ingeborg Marie - om navnet stemmer da. Det burde gi svar på om Alf levde da. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=bedo1912&gardpostnr=33454&merk=33454#ovre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 25, 2012 tusen takk til alle dere som har svart meg.Skal sjekke videre på det dere har svart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Januar 25, 2012 Del Skrevet Januar 25, 2012 Dødsfallsmeldingen etter faren har du vel kanskje sett på før: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27859/59/?size=full&mode=0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 25, 2012 ja, Ingeborg Marie er moren hans.Hun døde i 1936. I skifte etter henne står det at Alf bor i USA, ikke hvor i USA. Så da vet jeg ihvertfall at han levde i 1936 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 25, 2012 Du har rett .Johan var blokkmaker og Alf var optiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 25, 2012 Dødsfallsmeldingen etter faren har du vel kanskje sett på før: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27859/59/?size=full&mode=0 ja,det har jeg sett før, men takk for svaret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Januar 25, 2012 Del Skrevet Januar 25, 2012 Muligens tanta og onkelen her: World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Name: Olaf Cherstn Trommestad City: Brooklyn County: Kings State: New York Birth Date: 18 May 1888 Race: White Occupation: Steamship Captain Employer: Anton Pedersen Employed where: Christiania, Norway Wife: Clara Trommestad FHL Roll Number: 1754308 DraftBoard: 41 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Januar 25, 2012 Del Skrevet Januar 25, 2012 Ser ut som denne Olaf Kr. Trommestad reiser fra Bergen i 1914 for å ta hyre som styrmann, men er fra Arendal. Bergen 2111 1914 Juli 24 Olaf Kr Trommestad m ug Styrmand 1888 26 Hisø pr Arendal Hisø pr Arendal Amk New Orleans Lous Rederiet Som forhyret 1ste styrmand Til D/S Stjerne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 26, 2012 ? UK Incoming Passenger Lists, 1878-1960 about Alf Tollevsen Name: Alf Tollevsen Birth Date: abt 1884 Age: 24 Port of departure: New York, New York, United States Arrival Date: 12 Jun 1908 Port of arrival: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Ship Name: Celtic Search Ship Database: View the 'Celtic' in the 'Passenger Ships and Images' database Shipping Line: White Star Line Official Number: 113476 Har billett fram til Bergen. Takk for hjelpen Det er vel han jeg finner i 1920 bosatt på et pensjonat i Hoboken City, Hudson, New Jersey. Han er ugift og skal ha immigrert i 1915. Yrket er "Instrumentmaker - Optical Co." Har ikke kunnet finne noe om han senere. Mvh. Arne. Ja, det er sikkert ham. Vet nå at han forsatt bodde i USA i 1936 da moren hans døde. Jeg må derfor bare lete videre. Takk for hjelpen. Muligens tanta og onkelen her: World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Name: Olaf Cherstn Trommestad City: Brooklyn County: Kings State: New York Birth Date: 18 May 1888 Race: White Occupation: Steamship Captain Employer: Anton Pedersen Employed where: Christiania, Norway Wife: Clara Trommestad FHL Roll Number: 1754308 DraftBoard: 41 Hei Er ikke sikker på om dette er tanten og onkelen hans. Ser at Trommestad er født i 1888 , mens min morfar Alf er født i 1883. Alf kom over første gang i 1905. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Januar 26, 2012 Del Skrevet Januar 26, 2012 OK, men har du noen idé om hvem denne tanten som heter Trommestad kan være ? Hadde hans far en søster som ble gift Trommestad ? Dette kan være nyttig å vite i søket etter Alf. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 26, 2012 OK, men har du noen idé om hvem denne tanten som heter Trommestad kan være ? Hadde hans far en søster som ble gift Trommestad ? Dette kan være nyttig å vite i søket etter Alf. Hei Har undersøkt og funnet ut at faren hadde en søster som het Rebekke Ser at konen til Trommestad heter Clara .Men lurer på om det er tanten til ham som står under ham i passasjerlisten fra st.Paul 1905.Syntes det ser ut som om han har det navnet.Er litt vanskelig å tyde. Karin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Solås Skrevet Januar 26, 2012 Del Skrevet Januar 26, 2012 Rolf Aas Fromholz (skal nok være Fromholtz) er navnet på han som er ført under Alf i manifestet. Tantens etternavn skal sikkert være det samme. Er vel denne karen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01301&gardpostnr=13885&personpostnr=64865&merk=64865#ovre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 26, 2012 Rolf Aas Fromholz (skal nok være Fromholtz) er navnet på han som er ført under Alf i manifestet. Tantens etternavn skal sikkert være det samme. Er vel denne karen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01301&gardpostnr=13885&personpostnr=64865&merk=64865#ovre Takk, tror du har rett. Altså, så er det kanskje ikke Alf sin tante de var hos , men denne Rolf.Ja,ja ,så må jeg lete videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Januar 27, 2012 Del Skrevet Januar 27, 2012 Det er vel denne Rolf som ankommer New York i 1921. Han er født i Bergen, Norge, og skal til cousin Paul Fromholtz, Hoboken, New Jersey. Han har altså vært hjemme i Norge. Hvis Alf også returnerte etter 1920, blir det census for 1930 hvor han ev. kan finnes. FamilySearch.org: Given Name: Rolf Surname: Fromholtz Last Place of Residence: Bergen, Norway Date of Arrival: 28 Jun 1921 Age at Arrival: 39y Ethnicity: Norwegian, Scandinavian Port of Departure: Bergen Port of Arrival: New York Gender: Male Marital Status: S US Citizen: Ship of Travel: Stavangerfjord Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Januar 28, 2012 Del Skrevet Januar 28, 2012 Name:Rolf Aas Fromholz Gender:Male Baptism/Christening Date:16 Jul 1882 Baptism/Christening Place:Bergen, Bergen, Norway Birth Date:Birth Place: Death Date: Name Note:Race: Father's Name:Theodor August Fromholz Father's Birthplace:Father's Age: Mother's Name:Henriette Amalie Aas https://familysearch...M9.1.1/N4LQ-1ZN Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karin Røstvær Skrevet Januar 28, 2012 Forfatter Del Skrevet Januar 28, 2012 Name:Rolf Aas Fromholz Gender:Male Baptism/Christening Date:16 Jul 1882 Baptism/Christening Place:Bergen, Bergen, Norway Birth Date:Birth Place: Death Date: Name Note:Race: Father's Name:Theodor August Fromholz Father's Birthplace:Father's Age: Mother's Name:Henriette Amalie Aas https://familysearch...M9.1.1/N4LQ-1ZN takk. Det kan jo være at min morfar Alf reiste sammen med Rolf til USA. Det vet jeg ikke noe om. En av medlemmene skrev at Alf bodde i 1920 i Hoboken Ciry, Hudson, New Jersy. Fra da av er det vanskelig å finne Alf. Men som jeg har skrevet før ,så vet jeg at han bodde i USA i 1936, i følge skifte etter moren hans. Er takknemlig for all hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Østbye Skrevet Januar 28, 2012 Del Skrevet Januar 28, 2012 Ref. innlegg 5, her er han Hoboken i census for 1920. Han bor på hybel, og det bor en norsk kollega av ham i samme huset, han heter Leif Ellingsen. 1920 United States Federal Census Name: Alf Vollensen [Alf Tolleuren] [Alf Colleran] Age: 36 Birth Year: abt 1884 Birthplace: Norway Home in 1920: Hoboken Ward 5, Hudson, New Jersey Race: White Gender: Male Immigration Year: 1915 Relation to Head of House: Roomer Marital Status: Single Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Able to Read: Yes Able to Write: Yes Occupation: Instrument maker at Optical Company Household Members: Name Age Anna Tonourman 41 James Whitracker 73 Herry Pippin 50 Alf Vollensen 36 Helen Mcknight 29 Leif Ellingsen 21 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå