Gå til innhold
Arkivverket

Reidar Jacobsen/Jakobsen, Røyken, døde i USA, men når?


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Reidar Jacobsen/Jakobsen, født i Røyken 1897, reiste til USA. Jeg tror at dette er han som reiser fra Kristiania i 1920, og at det er han som her ankommer Ellis Island. Jeg får opp passenger record men det riktige skipsmanifestet får jeg ikke opp. Gjør jeg noe feil? Det kommer bare svenske reist fra Gøteborg. Skulle gjerne sett de opplysningene som står i det originale. Er helt sikker på at jeg har sett det tidligere.

 

Historien sier at han druknet da en lekter gikk ned under et uvær på en av lakene. Men ingen vet når, hvilken lake eller hvilken delstat. Men hvis jeg skal tippe vil jeg ikke tro at han jobbet der veldig lenge før ulykken skjedde. Har lett etter en annen som druknet i liknende ulykke - vet noen om det finnes en nettside hvor rederi, båter og mannskapet kan ha blitt lagt ut?

 

Takk til de som har mulighet til å gjøre et forsøksmile.gif

 

Mvh

Anne Gro Ek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York Passenger Lists, 1820-1957

Name: Reidar Jacobsen

Arrival Date: 9 Nov 1920

Birth Year: abt 1897

Birth Location: Nrw

Birth Location Other: røken

Age: 23

Gender: Male

Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian

Port of Departure: Christiania

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Hellig Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som han tar seg hyre på ny båt - det står 'hired at this port' i skipslisten:

 

New York Passenger Lists, 1820-1957

Name: O Sailor Reidar Jacobsen

Arrival Date: 20 Nov 1920

Birth Year: abt 1897

Age: 23

Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian

Port of Departure: Barbados

Port of Arrival: New York, New York

Ship Name: Jethou

 

Så spørs det om det er ham som er mannskap ombord i denne norske båten:

 

Seattle Passenger and Crew Lists, 1882-1957

Name: Reidar Jacobsen

Arrival Date: 13 Mar 1930

Age: 34

Estimated Birth Year: 1896

Gender: Male

Race/Nationality: Scandinavian

Ship Name: Somerville

Port of Arrival: Tacoma, Washington

Port of Departure: Vancouver, British Columbia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvalds ankomst New York, han hadde samme reisemål som Reidar:

New York Passenger Lists, 1820-1957

Name: Thorvald Johannessen

Arrival Date: 9 Nov 1920

Birth Year: abt 1893

Birth Location: Nrw

Birth Location Other: røken

Age: 27

Gender: Male

Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian

Port of departure: Christiania

Port of arrival: New York, New York

Ship Name: Hellig Olav

 

Kansje Thorvald her i 1927 som 1. styrmann på norsk båt

New York Passenger Lists, 1820-1957

Name: Thorvald Johannessen

Arrival Date: 12 Sep 1927

Birth Year: abt 1894

Age: 33

Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian

Port of departure: Belize

Port of arrival: New York, New York

Ship Name: Steinstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til allesmile.gif Det var moro å få vite litt mer om hva som skjedde! Reidar og Thorvald må tydeligvis ha splittet opp etter at de kom til USA.

 

Så er det hvis, hvis:

Hvis det er han som tar ny hyre så er jo Barbados avreisehavn. Han har da kommet fra NY til Barbados på 11 dager. Er det praktisk mulig?

Hvis har er mannskap på Somerville i 1930 er det 10 år etter at han reiste. Jeg er usikker på om han levde så lenge. Han hadde gifteplaner og at han skulle vente så lenge tror jeg ikke.

 

Da han døde arbeidet han på en av lakene. Finnes det noen nettsider som sier noe om båter (og aller helst mannskap) som gikk på lakene?Jeg har lett men finner ikke noe særlig. Jeg har flere som arbeidet der og som jeg gjerne skulle visst mer om.

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo i New York han mønstret på S/S Jethou, - ikke i Barbados. Han skal ha mønstret på den 27. des. 1920 sammen med Thorvald. De mønsret trolig av den 14. juni 1921 i NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo i New York han mønstret på S/S Jethou, - ikke i Barbados. Han skal ha mønstret på den 27. des. 1920 sammen med Thorvald. De mønsret trolig av den 14. juni 1921 i NY.

Har nok litt tungt for meg men kanskje du kan forklare?wink.gif Jethou står bare nevnt i #6 i Kurts innlegg. Den eneste datoen som står der er 20. nov og Barbados står som "port of departure". Hvis de både gikk fra og kom til NY så ville vel ikke Barbados vært nevnt i det hele tatt? (Men jeg er ingen sjømann)

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Dette manifestet har ikke jeg sett link til her førsmile.gif

Jeg forsøker å "regne" ut om det er "min" Reidar som har vært med på disse båtene i og med at han kom til NY 9. nov. 1920, eller om Jethou-Reidar er en annen.

 

"Hellig Olav, Port of Departure: Christiania. Arrival Date: 9 Nov 1920, Port of Arrival: New York".

"Ship Name: Jethou, Port of Departure: Barbados, Arrival Date: 20 Nov 1920, Port of Arrival: New York"

"Ship of travel: Jethou, Port of departure: Rio Grand do Sul - 27. des.1920, Arrival date: 13. jun 1921, Port of arrival: New York"

Går dette opp?

Mvh Anne

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går opp :)

Reidar og Thorvald ankom New York sammen den 9. nov., og ventet nok på hyre der. SS Jethou ankom New York den 20. nov., og i perioden 20. nov. - 27. des. har karene fått hyre. Trampfarten på østkysten til Karibia og Mellom- og Sør-Amerika var populær, både blant norske redere og sjøfolk (de kalte den bl.a. 'banan-farten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge tosmile.gif Glemte å ta med Thorvald som et +. Det er nok disse to som mønstrer på 27.12.1920 i NY. Men at denne Reidar står på skipslisten da Jethou ankommer NY 20.11.1920 ??

 

HVis vi ser bort fra Reidar på Somerville i 1930, er det kun Thorvald som viser seg etter 1921. Det styrker historien om at Reidar skulle finne arbeid og så få kjæresten sin over. Regner med at man ikke var så lenge borte av gangen hvis man seilte på lakene. Det er ganske sikkert at han gjorde akkurat det da han druknet. Historien virker stort sett troverdig om sleper og lekter , uvær og kapping av trosser (bortsett fra at min morfar la til for egen regning at broren ble spist av en hai).

 

Jeg finner denne siden http://www.alcheminc.com/west.html hvor denne båten (gikk ned på lake Erie) passer inn både med type ulykke og årstall:

20 Protection: Wooden bulk freight propeller steamer of 112 ft filled with water and sank in a storm on 11/3/1923 off Cedar Point, Ohio. Six lives were lost in this wreck.

Må vel innse at jeg ikke kommer lenger - men det var fint å få vite det som dere har funnetsmile.gif Takk! Da har jeg en tidslinje som kan ha stoppet 11. mars 1923.

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar og Thorvald står ikke som mannskap på "Jethou" den 20. nov. 1920, men på et eget ark som omhandler sjømenn som mønstret av og på mens båten lå i New York. Som det fremgår av manifestet skal de ha mønstret den 27. Skipet skulle så seile videre den 28. til Bahia via Barbados.

 

Du kan jo rette en forespørsel til Statsarkivet (det blir vel i Kongsberg?) om et oppslag i sjømannsrullene. Der burde du få svar på om "Jethou" var den siste norskregistrerte båten han var på. I beste fall kan de kanskje ha registrert dødsfallet også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var sånn det var!

Godt å ha noen som skjønner atl dette - ellers kunne det blitt mye rart wink.gif

 

Takk også for tipset om å få sjekket sjømannsrullene!

 

Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cedar Point, Ohio ligger i Sandusky, og to aviser har data ute på nettet for perioden 1920 - 1930. De er 'Sandusky Register' og 'Sandusky Star Journal'. Det er sannsynlig at de hadde dekning av forliset i sine utgaver i dagene etter forliset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dere vet!

Takk for tipset - skal forsøke å lete meg fram. Men jeg skjønte at oversikten over skipsforlis på Lake Erie var delt inn i 4 og at jeg bare hadde sett på 1/4..

 

Edit: På den linken jeg fant stoppet databasene for Sandusky -avisene på 1920 og 21. Men jeg har sendt en forespørsel til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En webside med oversikt over forliste båter på lakene'ne, hadde en Epostadresse (se nederst) som jeg brukte for å få info om SS Protection, båten stod nemlig ikke på listen over forliste båter. SS Protection var som det framgår nedenfor en lekter bygget av tre, med dampmotor, 76 fot lang, 22 fot bred, dybtgående 6,4 fot. Bygget i 1888, forlenget til 112 fot i 1904. Den sank i Lake Erie, off Cedar Point, Ohio. Den var registrert på Kelley's Island, Ohio. Eier i 1899 var F.L. Roth.

 

Opplysningene nedenfor kommer fra William MacDonald Collection, Dossin Great Lakes Museum, Detroit, unique id.nr. 115348.

 

PROTECTION

Year of Build: 1888 Official Number: US150543

 

CONSTRUCTION AND OWNERSHIP

Build City: Sault Saint Marie Build State: MI

Vessel Type: Steambarge

Hull Materials: Wood

Builder Name: A. Aho

 

DIMENSIONS

Length: 76.6

Beam: 22 Tonnage (gross): 91

Depth: 6.4 Tonnage (net): 72

 

FINAL DISPOSITION

Final Location: Off Cedar Point, Lake Erie

Final Date: [month] 6 [day] 5 [year] 1924

Final Dispostion How: Foundered

Final Notes: Filled & sank in a storm, 6 lost

 

HISTORY AND NOTES

History: 1899 Owned F.L. Roth

1904 Rebuilt & enlarged, 112 x 24 x 7, 161 gross/135 net tons

1923, November 3,

Sank, Lake Erie; registered out of Kelley's Island, Ohio

 

From the Collection of: C. Patrick Labadie

Sources: William MacDonald Collection, Dossin Great Lakes Museum, Detroit

Unique ID: 114358

 

 

Ovenstående er mottatt fra TomK, Epostadresse: gkow@cros.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen webside med informasjon om forliste båter:

 

http://www.boatnerd.com/swayze/shipwreck/p.htm

 

PROTECTION

Other names : none

Official no. : 150543

Type at loss : propeller, wood, bulk freight "rabbit"

Build info : 1888, A. Aho, Sault Ste Marie, MI

Specs : 112x24x7, 161 t.

Date of loss : 1923, Nov 3

Place of loss : off Cedar pt., near Sandusky, OH

Lake : Erie

Type of loss : storm

Loss of life : 6

Carrying : ?

Detail : She filled and sank in a storm.

Registered out of Kelley's Island, OH.

*originally 77x22x6, 92g, 72n. Rebuilt and enlarged in 1904.

Sources: ns3,mv,eas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Alt finnes der ute. Det er bare snakk om at noen finner det - og det gjør man hersmile.gif Takk Kurt!

 

Jeg har gått igjennom resten av vrakene på Erie som jeg fant på denne oversikten:http://www.alcheminc.com/shipwrck.html

Men dette er bare Erie og jeg skulle gjerne ha greid å avgrense det søket mitt kun til den. Vet noen om hvor det var mest vanlig å ta hyre? Vet om flere i familien som var på Erie, men det kan ha vært tilfeldig. Jeg fant 3 andre skip som også kan passe selv om to av dem kanskje er litt i utkanten av tidsrammen jeg har tenkt. Disse to var under slep og det stemmer godt med denne historien rent bortsett fra at det ikke står noe om antall omkomne. Den ene "stranded" og det er vel ikke akkuat å synke.

118 Adam Shuman: Barge broke in half and sank in rough weather on 11/5/1926 off Erie, Pennsylvania while in tow of the steamer Barryton.

163 Anthony McCue: Wooden canal barge of 114 ft stranded in a storm on 11/8/1925 2 mi off Dunkirk, NewYork after breaking loose from the tow of the steamer Barryton.

184 U S 240: Steel bulk freight barge sank in a storm on 9/13/1923 off Port Colborne, Ontario near Windmill Point. Three members of the crew died in the wreck. The vessel carried a cargo of sulphur.

Men nå skal jeg sende en forespørsel til ref@alpenalibrary.org og be om opplysninger om alle fire skipene.

Takk igjen for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.