Gå til innhold
Arkivverket

Kapellan i Fosnes, NT - Magnus Meldahl, gift 1777 i Grue, HE med Birthe Olsdatter Colbiørnsen

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

I debatten Marcus Torberg Hegge, f. 1785 i Moss. senere sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark berøres Magnus Meldahl. Får å nå litt bredere ut tar jeg spørsmålet om han i egen tråd.

Dette har kommet fram så langt:

Magnus Meldahl døde som residerende kapellan i Fosnes, Nord-Trøndelag, gravlagt 17. feb. 1789, Vik i Fosnes. Han ble 53 år gammel – dvs født ca 1735-36

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A02 (1784-1816), Kronologisk liste 1789, side 41.

Det ser ut som Magnus Meldahl foretok sin første kirkelige handling i Vik i Fosnes, påska 1777, dvs slutten av mars. Hvor han var før dette vites ikke. Men han må han ha vært i Grue i Hedmark i en periode. Han ble gift der og da var hans tilkommende ca 6 ½ mnd på vei.

Han ble gift 14. juni 1777 i Grue, Hedmark med ”Kongelig allernaadigst bevilling” med Jomfrue Birthe Olsdatter Colbiørnsen. Hun er født ca 1740, datter av Ole Colbjørnsen Stemsrud (Opset) (1697-1754) og Birthe Olsdatter Grinder.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 3 (1774-1792), Kronologisk liste 1777, side 52-53.

Magnus Meldahl og Birthe Olsdatter Colbiørnsen fikk to sønner, begge døpt i Fosnes:

1.  
  2. Hermann Colbiørnsøn, døpt 31. aug. 1777. Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A01 (1751-1783), Kronologisk liste 1777, side 472-473.
  3. Peder Christian Hersleb, døpt 22. mai 1781. Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A01 (1751-1783), Kronologisk liste 1781, side 528-529.

Hermann er antakelig oppkalt etter sin morbror, overhoffrettsassessor, konferensråd og lagmann Herman Olsen Colbiørnsen (1727–1794), og Peder Christian er nok oppkalt etter prost og sogneprest til Fosnes, Peder Christian Hersleb, som døde der i 1780.

Jeg vet ikke hvor det ble av Birthe Olsdatter Colbiørnsen og sønnene etter at Magnus døde, og jeg har ikke funnet skiftet etter han. Muligens flyttet de ut av bygda.

Sønnen Herman Colbjørnsen Meldahl var student i København 1797 og ble gift 1812 i Slidre, Oppland med Nicoline Cathrine Feldtmann, datter av Thomas Feldtmann og Karen Gamborg. Herman Colbjørnsen Meldahl var sogneprest i Rollag, Buskerud.

Spørsmålet er: Hvor ble Magnus Meldahl født - hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Berit - den var jeg ikke klar over. Skal studere denne web-boka nærmere.

I FT 1801 finner jeg "Kiøbmandskarl" Peter Meldall, 19 år gammel. Dette kan nok være Peder Christian Hersleb Meldahl, f. 1781 i Fosnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I web-boka "slekten Meldahl" står det også at Magnus Meldahl ble født i Bergen 19. des. 1741, sønn av Birgitte Aasheim og Magnus Meldahl, tømmermann i Bergen. Opplysningene er trolig hentet fra Erlandsen, som det er lenke til i forrige innlegg.

Men jeg forstår at du ikke har funnet han døpt i Bergen, Berit. Kanskje han er døpt i tilstøtende prestegjeld?

Utdrag fra slekten Meldahl:

”Deponerede 1760 fra Bergens Skole, 1761 Exam. Philos., 1766 cand.teol., 28/8 1776 residerende Capellan til Fosnes”. Gift med Berthe Colbjørnsen, d. 24/4 1805 65 Aar gammel (hun stammede fra Kobjørn Torstensen Arneberg, Sørum).”

(Om Berthe Olsdatter Colbiørnsens aner henviser jeg til debatten i innlegg 1)

Det står også at sønnen, Hermans kone, Nicoline Cathrine Feldtmann var datter av Steen Meldahl Feldtmann, men dette er feil. Hun var datter av broren Thomas Feldtmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Herman Colbjørnsen Meldahl var student i København 1797 og ble gift 1812 i Slidre, Oppland med Nicoline Cathrine Feldtmann, datter av Thomas Feldtmann og Karen Gamborg. Herman Colbjørnsen Meldahl var sogneprest i Rollag, Buskerud.

Herman Colbjørnsen Meldahl ble gift i Slidre 29 Des 1802 med Nicoline Cathrine Feldtmann.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman Colbjørnsen Meldahl ble gift i Slidre 29 Des 1802 med Nicoline Cathrine Feldtmann.

.

Sier du det du ... ;)

I kirkeboken for Slidre står det da vitterlig at "Velærværdige hr Pastor Meldahl Residerende Cappelan til Røllaug" ble gift i Slidre 14. oktober 1812 med "Jomfrue Nicoline Catrine Feldtmann".

Se andre innførsel på høyre sider: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9381&idx_id=9381&uid=ny&idx_side=-532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det du ... ;)

I kirkeboken for Slidre står det da vitterlig at "Velærværdige hr Pastor Meldahl Residerende Cappelan til Røllaug" ble gift i Slidre 14. oktober 1812 med "Jomfrue Nicoline Catrine Feldtmann".

Se andre innførsel på høyre sider: http://www.arkivverk...y&idx_side=-532

Vel, da gir jeg meg, og beklager herved min 'skråsikkerhet' ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider