Gå til innhold
Arkivverket

Innledningsbindet til O.Rygh i doc-format ?

Litta
 Del

Recommended Posts

Jeg har kopiert teksten i innledningsbindet til O.Rygh's Norske Gaardsnavne og siden det er i ren text og med mange korte linjer, tenkte jeg å endre det til standard Word format for å gjøre det mer oversiktlig. Men det slo meg at kanskje andre har gjort det før meg ?

Er det noen som har tatt bryet med å 'fikse' på dette dokumentet og som kan tenke seg å dele ? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innledningen ligger som en tekstfil her: http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/innledning.txt.

Det kan også lastes ned som en zippet fil herfra: http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

Ja, det er den filen, jeg har lastet ned og som jeg tenker å endre til et mer lesbart format. Uten å endre noe på innhold, naturligvis. Bare fjerne linjeskift og HTML-kodingen, slik at det blir mer oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en god idé å gjøre det mer lesbart og tilgjengelig. Selv har jeg det i bokhyllen og finner stadig nyttig, generell informasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før jubelen tek heilt av.... :rolleyes:

Når det (andre stadar) er vist til eit sidenr i "Indledning".... korleis finn ein kva det er vist til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i hvert fall søkbar på ord, slik at om det refereres til noe kan ordet søkes opp.

Jeg ser ellers at fremdeles ligger igjen en del html-søppel der, og noen bindestreker som har tilhørt opprinnelige linjeskift :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før jubelen tek heilt av.... :rolleyes:

Når det (andre stadar) er vist til eit sidenr i "Indledning".... korleis finn ein kva det er vist til?

Man kan vel ha begge versjoner for å løse problemet med referanser.

PDF-versjonen for generell informasjon og søk - den originale for sidereferanser. PDF-versjonen er definitivt bedre å lese, når man skal fordype seg i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel betre med éin versjon?

(mange) andre utgåver av eldre verk har med det opphavelege sidetalet i margen dersom (linje- og) sideskift ikkje er det same. Informasjonen ligg i tekstfila, så det er berre spørsmål om å redigere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.