Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll Nedenes, Aust-Agder, 1707-1711

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Skiftet etter Dorthea Christensdatter Torup gift med Jacob Henriksen Friis har jeg fått lenken til via en annen tråd på DA, se lenke. Jeg klarer dessverre ikke å tyde skiftet (11.feb.1708 ?), se lenke.

Så vidt jeg ser er det 3 døtre, Inger, Helvig og Karen. Hvem var de to førstnevnte gift med ? Karen er veldig interessant og fra før har jeg følgende opplysninger om henne: Gift 1) med Christen Ellefsen, gift 2) i 1691 med Hans Arentsen von Kampen. 5 barn (?) i 2. ekteskap: Christen, Arent, Jacob, Elen og Dorthe. Sistnevnte er død i 1699 og neppe med i skiftet.

Også Arent og Elen kan være død før skiftet, men har hhv. 2 og 1 barn som lever i 1708 så vidt jeg kjenner til.

Håper på hjelp.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser:

Arent Isaachsøn, Sorenskriver over Nedenes Lehn, udi Hans lovl. Abcense

Constitueret Fuldmægtig Hans Pedersøn, Giør vitterligt, at Anno 1708 dend 26 og 27 Marty,

Blef efter Anmodning af vedkommende, holden Registrering og Vurdering paa Molland udi

Landviig Sogn efter fordum dyd- og gudelskende Matrone, nu afg. Dorothea Christensdatter Torup,

indtill eendelig Skifteforretning skee kand, imellem hendes efterlefvende Hosbond velagtbare og

velfornemme Sr. Just Jacobsøn Wolf og efterlevende tvende Kuld børn, Nafnlig af første Kuld

auflede med afg. Jacob Hendriksøn Friis, (1) Inger Jacobsdaatter gift med Peder Jensøn Toft,

boende paa deres egen Gaard kaldet Holm liggende udi Vester-Torup sogn i Hanhærred(?) udi

Nøre-Jüdland, viides ikke bedre, end at de jo begge lever, Nu herværende: (2) Helwig Jacobs-

datter self tilstede udi hendes Mands Sr. Jens Christensøn Rodsteds fraværelse, Borger og Ind-

vaaner udi Christiansand, (3): Afg. Karen Jacobsdatters Børn, Ellef og Jacob Christensønner, Aaste

Christensdaatter gift med velærværdig Magst. Peder Brink, Sognepræst udi Ahrendal, alle trende

auflede med hendes første Mand afg. Christen Ellefsøn. Christen: 15, Arent: _ , Jacob:_

og Ellen: _ , auflede med Sr. Hans Arentsøn von Kampen, Borger til Christiansand, boende paa

Landviig Gaard, som paa bem. sine Børns veigne var tilstede, (4) Afg. Maren

Jacobsdatters efterladte Børn, Ivar Steensøn, Maren og Idde Steensdøtre, af hvilke

Sønnen og dend ældste Datter ere udi Danmark hos deres Stiffader Anders Christensøn

boende paa een Herregaard udi Vendsyssell men Herregaardens Nafn viides ikke,

Idde, værende hos hendes Moster og hendes Mand Sr. Jens Christensøn Rodsted udi Christiansand.

Disse trende Børns alder vidste Ingen af tilstedeværende deres Venner nu at angifve. (5)

Hel....] Jacobsdaatter gift med Sr. Niels Jacobsøn, Borger og Indvaaner udi Christiansand, begge tilstede.

Nok, som dend afdøde med Enkemanden haver auflede (6) Angenethe Justdatter gift med Sr. Anders

Grue, Borger og Indvaaner udi Christiania, begge fraværende, (7) Dorothea Justdatter gift med

Sr. Lars Gregersøn, Borger og Indvaaner udi Ahrendal, begge tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt suverent, Aud. Tusen takk.

Dette er virkelig interessant stoff vedr. flere kjente familier og navn (arvinger) som jeg ikke har sett nevnt tidligere. Spesielt barna til første ektemann og Marens etterkommere var nyttig. Flere av disse "hadde jeg", men ikke koblet sammen.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei! Fant denne debatten og lurte da på om noen har kilder for hvem som er foreldrene til Dorthe?

Ifølge denne siden: http://www.lokalhistorie-hanherred.dk/klim/slaegtshistorie/klim_slaegter.htm var hun datter av Christen Larsen Faarbæk.

Ifølge denne siden: ttp://www.nermo.org/slekt/d0043/g0000095.html#I11449 var hun datter av Christen Mouritzen Thorup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geistlig skifte etter sogneprest i Landvik, Lauritz Pedersøn Klim i 1699, se lenke inneholder en del om forholdet mellom hans hustru Karen Hansdatter Torup og fogden Christen Mouritzen Thorup, men jeg er ikke så god på tyding. Det beste hadde vært å finne skiftet etter fogden.

Sognepresten 1635-1699 er sønn av Peder Larsen Faarbæk ca 1605- ca 1676 som er bror av Christen Larsen Faarbæk ca 1610- som altså kan / skal være far til Dorothea Christensdatter Torup 1631-1708.

Kan dette bringe farskapet til Dorothea til en avklaring ?

Fogden er nevnt født så sent som i 1660 så hvis det er riktig at Dorthea er født i 1631 utelukker det ham som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lurte da på hvor du har opplysningen om a fogden er født i 1660 fra?

Jeg skal prøve å tolke litt hva som står i skiftet..

Ifølge Nermos sider er fogden beregnet født i 1610 og død i 1700.

Takker for hjelp så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til kilden for jeg må sjekke litt først, men ser også at fogden fikk div. barn først på 1680 og 1690-tallet. Det og at han fortsatt er fogd i 1699, rimer dårlig med at han er født i 1610.

Denne gamle tråden om "Adel i Lillesand" stiller vel egentlig også et meget kritisk spørsmål til at fogden kan være født i 1610, da hans bror blir født ca 50 år senere, se lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til kilden for jeg må sjekke litt først, men ser også at fogden fikk div. barn først på 1680 og 1690-tallet. Det og at han fortsatt er fogd i 1699, rimer dårlig med at han er født i 1610.

Denne gamle tråden om "Adel i Lillesand" stiller vel egentlig også et meget kritisk spørsmål til at fogden kan være født i 1610, da hans bror blir født ca 50 år senere, se lenke.

Hei!

Ja, det er vel endel ting som tyder på at fogden ikke er faren. Men inntil det er sikkert hvem faren til Dorthe (Altså kilder..) lar jeg fortsatt spørsmålet stå.

Prøver å forstå hva skiftet sier om han, men får ikke så mye ut av det ennå.. Finner han nevnt "Høyagtbare Segn." og "Kongelig Mayest. fogd over Nedenæs"

Karen Hansdatters laugværge i skiftet er Arnt Isaachsøn(Hvis jeg har skjønt det riktg) og en svoger er Jost Jacobsøn Wolf (Molland)

Frederich Munck er også nevnt(Karens mann?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, det er vel endel ting som tyder på at fogden ikke er faren. Men inntil det er sikkert hvem faren til Dorthe (Altså kilder..) lar jeg fortsatt spørsmålet stå.

Prøver å forstå hva skiftet sier om han, men får ikke så mye ut av det ennå.. Finner han nevnt "Høyagtbare Segn." og "Kongelig Mayest. fogd over Nedenæs"

Karen Hansdatters laugværge i skiftet er Arnt Isaachsøn(Hvis jeg har skjønt det riktg) og en svoger er Jost Jacobsøn Wolf (Molland)

Frederich Munck er også nevnt(Karens mann?)

Just Jacobsøn Wulf 1634-1711 er ektemann nr. 2 til Dorthea Christensdatter Torup.

Hvis Klim-forbindelsen er riktig så er Karen Hansdatter Torup (datter av Hans Pedersen Klim) sin ektemann presten Lars Pedersen Klim sønn av Peder Larsen Faarbæk (Torup) som er bror av Dortheas far Christen Larsen Faarbæk (Torup). Dette kan forklare hvorfor Jost (Just) kalles svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg har funnet begravelsen til Christian Mauritzen, se lenke - Arkivalier online i Danmark, Amt = København, Herred = Sokkelund, Sogn = Trinitatis, fra 1679 til 1740, oppslag 73. Se utklipp i september 1700 nedenfor.

Det er mulig jeg bommer, men han skal være død i København i 1700 og det er vel ikke så mange Christian Mauritzen.

Er dette skiftet etter ham lenke ?

post-639-0-31501300-1331152411_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just Jacobsøn Wulf 1634-1711 er ektemann nr. 2 til Dorthea Christensdatter Torup.

Hvis Klim-forbindelsen er riktig så er Karen Hansdatter Torup (datter av Hans Pedersen Klim) sin ektemann presten Lars Pedersen Klim sønn av Peder Larsen Faarbæk (Torup) som er bror av Dortheas far Christen Larsen Faarbæk (Torup). Dette kan forklare hvorfor Jost (Just) kalles svoger.

Det var noe sånt jeg tenkte det måtte bli.. Vet ikke om det beviser helt sikkert at Christen Faarbæk er faren, men det virker sannsynlig.

Da skriver jeg han som sannsynlig far, men med forbehold.. Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Med bistand fra danske venner, har jeg mere informasjon i saken.

Fra Lis Klarskov Jensen får jeg bekreftet at det ganske riktig er fogd Christian Mouritzen Thorup som ble bisatt i Trinitatis kirke, nedsat indenfor den søndre kirkedør og det nevnes at han var tolder hos kongen (?). Det var en dyr begravelse han fikk: 20 Rdl og 20 sk, se innlegg #12.

Fra henne har jeg også fått tilsendt bilde av Trinitatis kirke som skal være vel verdt et besøk, se vedlegg.

Anita Holck har sendt meg omfattende informasjon om Christian Mouritzen Thorup og jeg viser dette her med hennes tillatelse:

"Han sies å være født i Ålborg, men hvorfor skulle han være født i Ålborg dersom hans far bodde på Torup Ladegård, Ørum, Galten, Randers? Han skulle være gift omkring 1682 i Sengeløse, Smørum, København med Magdalena Castensdatter.

Finner dem ikke gift i Sengeløse, men ved den eldste datterens dåp i Sonnerup hevder de å være viet etter kongebrev av Hr. Christian Langemarch i Sengeløse:

Kirke Sonnerup, Voldborg, Roskilde, oppslag 15, 1683, D 21 Nov. bleff døbt Christen Mouridzøn og Magdalena CaspersDatters Daatter N Anna Elsebet i Sonnerup, fød på Rygaards gods og følt efter(?) Daaben aff Morten Kielsøns Hustrue, sagde sig at være viede i Echteschap efter Kongebreff av Hr. Christian Langemach i Sengeløse, faddere Morten Kieldsøn, Peder Lauridsøn Møller, Niels Jensøns Hustrue i Sonnerup.

(Moren er her feilaktig kalt Caspersdatter.)

KB Øyestad, Aust-Agder, oppslag 31, 1685, Den 7 Augusti fra Chritian Mouritsøn N. Johana Christina (ingen faddere nevnt)

KB Øyestad, oppslag 32, 1686, Den 10 Novemb. fra Christian Torup N. Mette Sophie. (Ingen faddere nevnt)

KB Øyestad, oppslag 33, 1688, Den 16 Nov. fra Grømstad, K Mourits, faderen Christian Mouritsøn, Moderen Madame CastensDatter, faddere Hr. Daniel Feiff, Bagge Nielsøn, Peder Mourits., Peder Nielsøn, Sophia PedersDatter, Dorte Molland.

KB Øyestad, oppslag 33, 1689, Dom 24 Trin. fra Bringsværd K. Sophia Amalia, Faderen Christian Torup, Moderen Magdalena CastensDatter, Faddere Jens Michelsen, Anders Christensøn, Arnt Petersøn, Dorte MattisDatter og Anna Sophie.

KB Øyestad, oppslag 35, 1691, Den 14 Febr. fra Bringsværd K. Marie, F. Christian Mouritsøn, M. Mallene, Fadd. Dorte Captein Bude(?), Karen Hr. Lauritz, Karen Christophersd., Niels Jensøn, Lucas(?) Debes.

Kirkebøker Trinitatis, Sokkelund, København, oppslag 73, 1700, Sept. 3, Christian Mouridzøn Tolder (er det feillest for Torup?) fra Norge, indsat inden for den Søndre Kirke dør, ved den Gamle Envujes(?) porl(?) - 20 Rdl - 20 sh.

Fogdekone Magdalena Karstensdatter skulle være gravlagt i Fjære kirke 1696, men jeg finner henne ikke der.

Steen Thomsen: Lidt mere om de Torup og Skanderborg Ladegårds bønder:

Kirstin Nørgaard Pedersen har en afhandling i PHT 2002, s. 92-205 om fæstebønderne på Torup Ladegård (idag Frisenvold ved Randers) og Skanderborg Ladegård. Den behandler over 207 personer - plus ægtefæller - i 16- og 1700-tallet, og bygger næsten udelukkende på primære kilder. Imponerende! Personkredsen berører mine aner på 3 forskellige steder, så her vil jeg bidrage med lidt yderligere oplysninger, samt en række sekundære kilder som behandler og udvider personkredsen. Desuden er der et par tilføjelser fra Kirstin Nørgaard Pedersen.

Skanderborg Ladegårds historie er behandlet af Chr. Heilskov i Århus Stifts Årbog 1921. 1 Og en del af personkredsen - plus nogle flere - er behandlet af landsdommer Bryndum sammesteds 1923. 2 Bryndum behandler personerne nr 3, 5, 6, 8, 9, 25-31, 36, 109, 110 (svigerfars begravelse), 111, 188-191 (med familie).

Tjente hos rigsmarskalk Corfits (Trolle) i København.

Bryndum mener at nr. 25, Christen/Christian Mouritsen (ca. 1650-før 1716) i 1682 tjener hos en anden, nemlig rigsmarskal Johan Christoph von Kørbitz (1612-1682).

Nr. 27, Mette Mouritsdatter Torup (ca. 1654-1709) er ikke gift 3. gang samme dag som hendes anden mand begraves. Datoen er god nok, men den gælder kun den ene begivenhed.

Fra artikkelen: "Begravelser i Fjære kirke": I løpet av 1680-årene samlet Thorup den store og sentrale gården Bringsvære på 5 huder, som i løpet av århundret var blitt stykket opp i mange parter. Han bygget seg et standsmessig våningshus og regnet selv med at hele affæren kom ham på 2500 rd. - et ganske anseelig beløp etter datidens forhold - og etter at han hadde kjøpt 5 huder i nabogårdene Bjørnstrø, Spedalen og Moy, satt han med en av de største og mest verdifulle gårder i lenet. Han handlet med trelast og hadde 1/4-part i fløytskipet "Mette Maria" på 135 lester.

Alt hadde gått vel og bra hvis han ikke hadde forsynt seg av kongens kasse. Han begynte å føle vanskelighetene midt i 1690-årene, for hver gang sorenskriveren Arent Isachsøn ønsket å skifte etter hustruen, kom fogden med utflukter. Ved nyttårstider år 1700 var det slutt på Forups tid som fogd i Nedenes. Han ble skyldig ca. 4500 rd. på regnskapet for 1699, og ble sommeren 1700 kalt til København for å gjøre rede for seg. Her døde han natten til 1.september og ble mot en avgift på 20 rd. begravet i Den runde Kirke. Svogeren Morten Ruus (gift med Anne Thorup) ordnet med begravelsen, og eiendelene ble solgt på auksjon. Registreringen gir et innblikk i hva en foged burde ha med seg på en slik reise, og ellers når han reiste rundt i sitte eget fogderi: En signet av gull, en liten kårde av sølv, en stålgrå kjortel med 63 sølvknapper (vurdert for 22 rd), en gammel sort silkevest med 45 sølvknapper (vurdert for 10 rd) og en gammel grå kjortel med 72 sølvknapper (vurdert for 13 rd). Registreringen hjemme på Bringsværd gir forklaringen på hvorfor folk kunne utstyre likkistene sine så rikt: De hadde samlet beslag mens de levde, og Thorup hadde i et gjemme "beslag til en ligkiste bestaaende udi 6 polerede jernhåndgrep med tilhørende 12 bukler og kramper, item 29 stykker uthugne blikk".

Foged Thorups eiendommer ble beslaglagt og solgt på auksjon, men høyeste bud på Bringsværd, som var taksert til 1400 rd, ga Arent Isachssøn og det lød på 700 rd. Dette var for lavt. Kronen beholdt gården, og utpå vårparten ble den residens for brigader Vincent Henrich von Sesterfleth (død 3.sept. 1711).

Fra artikkelen "De Torups og de Skanderborgs ladegårdsbønder og deres slægt": Christian Mouritsen Torups døtre er nevnt i et tingsvitne fra Hjelmslev herred 1716 inneholdende oplysninger om alle Mourits Christensens ennu levende børn og afdøde børns efterkommere, fordi de skulle arve deres barnløse faster Anne Mouritsdatter der var død barnløs i København. Af tingsviden ses, at Christian Mouritsen havde været kgl. majestæts foged, mens hans hustrus navn ikke er nevnt. De barn som nevnes er Anne Elisabeth, Johanne, Mette Sofie, Maria og Sofie Amalie."

På min forespørsel om hvor disse kildene er, fikk jeg ytterligere info:

"Artiklene som er skrevet om slekten Torup (og som jeg ikke har tilgang til og heller ikke lest) er danske.

1. Wibergs prestehistorie (har jeg sjekket)

2. Artikkel av landsdommer Bryndum i Århus Stifts Årbog 1923

3. Personalhistorisk Tidsskrift 2002:1, s. 92-205, av Kristin Nørgaard Pedersen og

4. Personalhistorisk Tidsskrift 2002:2, rettelser og tillegg

"DE TORUP OG DE SKANDERBORG LADEGÅRDSBØNDER OG DERES SLÆGT af Kirstin Nørgaard Pedersen

Personalhistorisk Tidsskrift 2002:1

Artiklen handler om hvordan de tre første fæstere af Skanderborg ladegård fik råd til at betale den høje indfæstningsafgift, og hvorfra de kom. Deres forslægt er omtalt, og for deres efterslægt er der ligeledes gjort rede i fire slægtled med deres forældre på Torup ladegård som første led, for de var de første fæstere på Torup ladegård som af Dronningborg len blev fæstet ud i 1625.

For Mourits Christensen og Rasmus Nielsens nu kendte hustru (Mourits søster) Maren Christensensdatters vedkommende er deres aner kendt tilbage den første præst i Haslund efter Reformatinen"

Christian Mouritsen Thorups far var Mourits Christensen Torup. Fra artikkelen "De Torup og de Skanderborgske ladegårdsbønder og deres slægt": I 1650/51 blev Mourits Christensen fæster i Torup ladegård af halvparten av den gård, "hans far Christen Kieldsen påboede og fradøede". Hans mor beholdt den anden halvdel. Den 12. april 1682 blev der holdt skifte efter Mourits Christensen, så både hans hustru og børn er kendt. Hun hed Anne Nielsdatter, og en annen af ladegårdsbønderne, hennes bror Rasmus Nielsen var hendes lavværge. Som værge for de hjemmeværende børn mødte deres farbrødre hr. Jens Christensen i Øster Velling, Søren Christensen i Haslund og Peder Christensen i Jeberg. Mourits Christensens efterladte bo blev vurdert til 220 sdl. og 15 sk, den ordinære gæld til ryttergodset var på 221 sdl. 2 mark og 8 sk., så der kunne ikke blive noget til boets øvrige kreditorer, og dem var det temmelig mange av, både lokale folk og nogle som skulle indstævnes langvejs fra. Ingen av dem var dog mødt op til skiftet. Foruten landsdommerske Kirsten Rosenørn fra Viborg var der tale om flere (se kilden). En del var fra Randers og landsbyer i Galten herred.

Wibergs prestehistorie: Jens Christensen Thorups far var Christen Kjeldsen af Haslund-Ølst, Foged paa Dronningborg og hans mor var Anna Christensdatter. Christen Kjeldsen fik af Erik Broch Fæste paa Thorup Ladegaard, hvorefter Børnene tog Navn.

Wibergs prestehistorie:

Haslund-Ølst, Galten, Randers, 1587, Formandens Søn Kjeld Rasmussen, død 1632.

(Sønnen Christen Kjeldsen, foged paa Dronningborg, var Fader til J.C. (Jens Christensen) Thorup i Øster Velling-Helstrup-Grensteen, Middelsom, Viborg, saa at Rasmus Kjeldsen er Stamfader til den berømte Professor Rector Thorup i Ribe og min ærede Hr. Proust. (Altså Wibergs))

Wibergs prestehistorie:

Haslund-Ølst, Galten, Randers, 1558, Rtr. (Rector?) Randers ca. 1555 (aliquamdiu), Magister Rasmus Kjeldsen, f. 1535, død 11/11-1587, hans Navn paa Lysestagerne i Haslund Kirke, see Eftermanden.

En inskripsjon på alterstagene i Haslund kirke beretter: "M Rasmus Keldsen provst udi Galten herridt og sognepræst til Haslund og Ølst kiercker hans alder var 52 og døde S. martinsdag 1587. Han skal have været præst i 31 år."

Du skriver: "Bryndum mener at nr. 25, Christen/Christian Mouritsen (ca. 1650-før 1716) i 1682 tjener hos en anden, nemlig rigsmarskal Johan Christoph von Kørbitz (1612-1682)." - hvem er det og hvor kan jeg finne denne kilden ?

Kilden her må jo være Århus Stifts Årbok 1923, men såvidt jeg har forstått hadde Mourits foruten sønnen Christian også en sønn Christen. Hvem av sønnene det dreier seg om er jeg usikker på, Christen var død før 1716, men om Christian er det også opplyst at han var død før 1716 i Norge - og det vet vi jo er feil. Han døde jo i København 1700.

Når det gjelder debatten om Dorothea Christensdatter Torup; i innlegg 7 nevner du skiftet etter Lauritz Pedersøn Klim. På side 107a, datert Bringswærd 19/6-1699 skriver Christian Mouridsøn Torup at han bevitner at han har underskrevet og forseglet et testament opprettet mellom "min nu sallig afgangne broder og ... sogneherre til Landvig præstegield Sl: Hr. Lauritz Pedersøn Klijm og hans nu bedrofuede Efterladte Enke Karen Hansdaatter Torup...."osv.

Hvorfor han kaller Lauritz "broder" er et mysterium."

Jeg er Anita Holck svært takknemlig og veldig glad for å kunne videre formidle denne informasjon i denne tråden.

Med fare for avsporing, må jeg allikevel nevne at en av fadderne i 1689 i Øyestad, Dorte Mattisdatter trolig er en hittil ukjent søster av tidligere etterspurt Anne Mattisdatter Sylow. Det er ikke funnet mere enn to Mattis i Øyestad / Arendal på den tiden, men den andre Mattis Aalholm kan ikke ha hatt en datter så tidlig.

Kanskje administrator kan flytte denne tråden over til det andre forumet ?

post-639-0-34182500-1332183362_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er degnen i Tveit og Birkenes også slekt av disse Thorup`ene, eller kan jeg bare glemme ham? Peter Christensen Torup, dsk 1740 på Drangsholts grunn. Enken Ingeborg har arv i Midstue i Landvig etter sine foreldre Aanon Ulfsen og Berthe Christophersdatter. Barna er Aanon, Christian, Claus Ursin og Johanne. Lenke skiftet: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24413/394/

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Linda.

Jeg har sett i den ovenfor nevnte tråd om "Adel i Lillesand ?" lenke at Peder og Mouritz var brødre, men har ikke selv sjekket primærkilde.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skanderborg Rytterdistrikt. Skifteuddrag. Udarbejdet af Erik Brejl. Ribesvej 3. 6950 Ringkøbing.

GRyt 4-12 skp. 1680-1691 lbnr. 1-317

41 Mourids Christensen i Skanderborg Ladegård. 12.4.1682, fol.37.

E: Anne Nielsdatter. LV: bror Rasmus Nielsen sst. B: Christen, Niels, Peder, Groer, Christen, Margrethe, Bodil Mette, Anne, Mette gift i Sanderup på Sjælland. FM: farbrødre Hr.Jens Christensen i Øster Velling, Søren Christensen i Haslund, Peder Christensen i Jeberg.

Mouritds hadde altså en bror Peder som i 1682 var bosatt i Jeberg (Salling Nørre, Viborg), men han skulle være død i 1690.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Takker :)

Tror jeg legger ham på lager inntil videre. Siden han har kone fra Landvik, er han litt interessant. Fant vielsen (eller rettere trolovelsen, i Landvik 28 des. 1717, for vielsen har foregått i Tveit), og der heter han Petter Christiansøn Torup (og hadde en sønn Christian, så Christensen er kanskje ikke helt korrekt). http://www.arkivverk...ny&idx_side=-41

Vielse 3. nov 1700 mellom Friderich Munch og Karen Hansdatter Torup: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-36

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
På ‎25‎.‎03‎.‎2012 den 5.13, Linda Wathne skrev:

Er degnen i Tveit og Birkenes også slekt av disse Thorup`ene, eller kan jeg bare glemme ham ? Peter Christensen Torup, dsk 1740 på Drangsholts grunn. Enken Ingeborg har arv i Midstue i Landvig etter sine foreldre Aanon Ulfsen og Berthe Christophersdatter. Barna er Aanon, Christian, Claus Ursin og Johanne. Lenke skiftet: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24413/394/

Mvh

Linda

Klokkeren (degnen) i Tveit og Birkenes, Peter Christensen Torup (c1690?-c1740), forlovet i Landvik (Hommedal) 28 Des 1717 m. Ingeborg Aanonsdatter (enke i 1740, med arv i Midstue i Landvik etter sine foreldre), kunne vel kanskje ha 'passet' som sønn av broren til fogd i Nedenes, Christian Mouritzen Torup (c1650?-1700) på Bringsværd, nemlig Christen Mouritzen Torup, som er nevnt i skiftet på Skanderborg Ladegård etter deres far i 1682, sammen med sine 8 søsken (se innlegg #17 over). Christen må imidlertid (dessverre) være død (og barnløs) før 1716, da hverken han eller ev. barn er nevnt i skiftet i Hjelmslev etter søsteren Anne Mouritzdatter Torup i København i 1716. I dette skiftet er det såvidt jeg skjønner (ref. midten av innlegg #14 over) kun de 5 enda levende døtrene (sønnen Mouritz må være død) til fogden Christian Mouritzen Torup som er nevnt som arvinger. Og vi må vel forutsette at en ev. levende sønn av arvelaters bror Christen Mouritzen Torup (altså hypotetisk nevnte Peter, som kanskje var drøye 25 år gammel på den tiden) ville vært kjent for skifte-administratoren i 1716 (året før Peter forlover seg med Ingeborg i Landvik).

Har noen kanskje i mellomtiden (i løpet av disse 6 årene) funnet opphavet til klokkeren ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider