Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Gunnar Lennestad/Gunner Olsen

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med fødsel/dåp til Gunnar Lennestad, født 5.5.1902? Han skal være født i Oslo. I 1910 bodde han hos besteforeldrene på Linnestad (Lennestad) i Enebakk. Han kalles da Gunner Olsen. Han er pleiesønn. Det står da at han er født i 1901. Gunnar flyttet, antagelig på 1920-tallet, til Tofte i Hurum og giftet seg der i 1930. Dessverre er ikke navnet på brudefolkets fedre oppgitt i Lysningsprotokollen. Han døde 4.2.1946.

Moren het Lina Gulbrandsen (datter), født i Enebakk i 1878.

Farens navn skal være Ole Jakobsen.

Ved F.t. i 1900 var Lina tjenestepige på gården Veng i Enebakk. Der var det også en tjenestegut som het Ole Jakobsen, født i 1877, i Enebakk. Denne Ole Jakobsen har jeg fulgt bakover til både foreldre og besteforeldre. Han var en periode i Amerika, men kom tilbake igjen og døde ugift i 1920. Han skrev seg da for Ole Ness.

Mye kan tyder på at han er far til Gunnar, men helt sikker kan jeg jo ikke være uten først å finne fødsel/dåp.

Moren, Lina, finnes med både Lennestad og Linnestad som etternavn. Hun emigrerte til Amerika i 1910 og giftet seg der, etter noen år, med en nabo fra Enebakk. Hun finnes i forskjellige kilder der som Lena Egeberg.

Dersom noen kan finne svar på dette, vil det være kjempeflott.

Hilsen Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/176035-gunnar-lennestadgunner-olsen/
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.