Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Johan Amundsen?

Terje Johansen
 Del

Recommended Posts

I lengre tid har min familie leitet etter Johan Amundsen fra Asker født 1865.

Da min bestemor Gudrun var 2 år gammel, døde hennes mor og hennes far Johan forsvant til Amerika med båten Etruria fra Liverpool 26.03.1905. Johan emigrerte sammen med sin yngre bror Teodor Amundsen. De begge står på Etruria`s passasjerliste, men der forsvinner alle sikre spor.

Link til passasjerlisten: http://www.ellisisland.org/search/ship_passengers.asp?letter=e&half=2&sname=Etruria&year=1905&sdate=03/26/1905&port=Liverpool&page=1

På listen ser vi at Johan var 40 år og Teodor var 30 år da de reiste til Amerika. Siden de var forholdsvis unge, er det meget sannsynlig at dem stiftet familie borte.

Det vi har mere usikre opplysninger om, er at dem tok tog fra New York og bosatte seg i Sharon, North Dakota. Min onkel har vært i Sharon for å finne ut mer, men har ikke lykkes. Han fant en Johan Amundsen, men det var ikke han. Det kan også være en tanke og mulighet for at Johan byttet navn til f.eks John for enkelthets skyld.

Faktaopplysninger om Johan Amundsen:

Født: 1865

Søsken: Teodor Amundsen

Gift med: Pauline Birgitte Gulbrandsdatter

Barn: Gudrun og Georg Amundsen

Foreldre: Ukjent

Er svært takknemlig om det er noen som kan hjelpe og kan frembringe opplysninger om Johan. I tillegg til opplysninger om hans mulige etterkommere i Amerika, er det også ønskelig å vite mere om brødrenes foreldre her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en dåpsinnførsel for Martin Theodor med far Martin Amundsen:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 6 (1857-1875), Fødte og døpte 1875, side 132.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5901&idx_id=5901&uid=ny&idx_side=-135

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061102330135.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I registreringskortene for WWI 1918 finner jeg denne karen: Name:Martin Theodore AmundsonCounty:IsantiState:MinnesotaBirth Date:17 Jun 1875Race:WhiteFHL Roll Number:1675471

Han er på jobb i Isanti, MN, men hans permanente adresse er 708 John Ave, Superior, Wisc. Som nærmeste pårørende oppgir han Minda Amundson med samme adresse.

Kjennes det til om denne Mindas mor het Maren - og kanskje Kosmo til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1900:

(Martin) Theodor Amundsen og Minda (Amanda Emilie) og sønnen Magne i telling 1900.Bodde i Eysteins Gade 1,Kristiania.

http://www.rhd.uit.n...bnr=0004&lnr=08

Telling 1910:

Minda Amundsen (Amanda Emilie Hermansen ) og barna Magne,Henry og Ingeborg bor i Sverresgate 23,Kristiania i 1910.

http://www.rhd.uit.n...bnr=0025&lnr=05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne i 1920:

Name: Martin Emerndson

[Martin Emerydson]

[43]

Birth Year: abt 1875

[abt 1877]

Birthplace: Norway

Home in 1920: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota

Race: White

Immigration Year: 1905

Relation to Head of House: Roomer

Marital Status: Single

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Jeg leser navnet som Martin Amundson. Yrket er kun ført som "Labor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Death Index, 1908-2002 Minnesota Death Index, 1908-2002

Name: Martin T. Amundson

Death Date: 27 Dec 1926

Death County: Goodhue

State File Number: 005038

Certificate Number: 005038

Certificate Year: 1926

Record Number: 473073

Tar med denne - men det er jo ikke godt å si hvem dette er. Jeg har ikke klart å finne Martin i 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei,

Takk for alle svar. Jeg har ikke vært inne her på en stund, men skal gå igjennom alle sammen for å sjekke nærmere. Skal i møte med min onkel denne uken og da skal vi undersøke alle spor som har kommet inn her.

Jeg fikk forresten en ny opplysning i dag. Theodor byttet navn til Theodor Martinsen i USA. Hvorvidt Johan endret etternavnet er uvisst.

Takk igjen til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider