Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Wergeland

Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg har ett lite problem med Henrik Wergeland når han døde.

Det er som kjent at han døde 12 Juli 1845, men jeg stiller ett spørsmål om dette er korrekt.

I Illustreret norsk literaturhistorie (1896) finner man følgende sitat:

Den 10de juli om aftenen erklærede lægerne, at han vilde dø inden midnat; men han levede dog over den 11te. Om kvælden strømmede folk fra alle kanter op til «Hjerterum»; en taus og alvorsfuld folkemasse fyldte baade haven og gaardsrummet. Indenfor laa den døende digter i en stille, smertefri slummer. Kl. 1 om natten vaagnede han: «Nu drømte jeg saa sødt; jeg drømte, at jeg laa ved min Moders Arm,» sagde han til dem, som stod omkring hans leie. To minutter efter sank hans hoved til siden. HENRIK WERGELAND var død.

Mens i Oslo Domkirke Ministerialbok nr. 24 (1833-1846), Døde og begravede 1845, side 975-976 står det tydlig at han døde 11 Juli 1845

Mitt spørsmål er om sitatet som er mest sansynlig grunnlaget for hans døds dato er korrekt tolket, og at det skulle ha stått

Den 10de juli om aftenen erklærede lægerne, at han vilde dø inden midnat; men han levede dog over til den 11te. Om kvælden strømmede folk fra alle kanter op til «Hjerterum»; en taus og alvorsfuld folkemasse fyldte baade haven og gaardsrummet. Indenfor laa den døende digter i en stille, smertefri slummer. Kl. 1 om natten vaagnede han: «Nu drømte jeg saa sødt; jeg drømte, at jeg laa ved min Moders Arm,» sagde han til dem, som stod omkring hans leie. To minutter efter sank hans hoved til siden. HENRIK WERGELAND var død.

"Om kvælden" menes den 10 Juli, og at han døde "Kl. 1 om natten" menes Kl 1 den 11 Juli

Jeg finner det svært vanskelig å tro at presten har skrevet feil på en så kjent person som Henrik var, også på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia har følgende om dette:

Det siste han skreiv er datert 11. juli 1845. Han døydde natt til 12. juli mellom eitt og to, 37 år gammel. Pastor Niels Biørn forretta ved gravferda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia har følgende om dette:

Det siste han skreiv er datert 11. juli 1845. Han døydde natt til 12. juli mellom eitt og to, 37 år gammel. Pastor Niels Biørn forretta ved gravferda.

Nå er ikke akkurat Wikipedia den første jeg ville ha stolet på

I følge arkivverket side om "Henrik Wergeland på Rikshospitalet", står det at "10. juli 1845 orket han heller ikke å skrive lengere", noe som gjør det litt merkeligt at han skulle ha datert ett dokument dagen etter.

Det står også at kirkeboken er feil, uten noe som helst dokumentasjon på dette.

Foreligger det noen legejournaler som sier noe annet? For jeg vil gjerne vite hva som er grunnlaget for påstanden om at kirkeboken er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel skrevet ut dødsattest ?

Ellers er her noe mer stoff fra Wikipedia:

Han arbeidet med erindringsboka og syngespillet Fjeldstuen like inn i døden. 10. juli forsøkte han å diktere sin kone noen endringer i syngestykket, men øynene hennes ble fylt med tårer så hun knapt kunne lese hva hun selv skrev. Da ba han om tilgivelse for at han hadde «forlangt for meget». Begge arbeidene utkom posthumt. Hassel-Nødder forelå 20. juli, tre dager etter hans jordeferd. Fjeldstuen utkom først i 1848 og ble uroppført ved Ole Bulls nyopprettede Det norske Theater i Bergen i 1850. Det var den første teaterproduksjon her til lands som benyttet folkedansere og autentisk folkemusikk (ved Myllarguten). Musikken forøvrig var av Ole Bull.

Hartvig Lassen skildrer i den første foreliggende Wergelandbiografien hvordan 9. juli forløp med store legemlige lidelser og anfall av desperat pustebesvær med påfølgende utmattelse. Lassen fortsetter så: «Endnu denne dag skrev han det Sidste af Livsskisserne.» Mye tyder på at det kan være den korteste skissen, den som er plassert nest sist og heter: «Jeg døer». Den slutter med ordene: «Og til hver Landsmand, som giver mig den Lov, siger jeg et oprigtig og kjærligt Tak for mig!». «Et frænologisk Foredrag» er tittelen på den avsluttende skissen som bl.a. gir en underfundig skildring av forholdet mellom Siful Sifadda og Henrik Wergeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel skrevet ut dødsattest ?

Ellers er her noe mer stoff fra Wikipedia:

Det er hva jeg også håper det er gjort.

Jeg ville anta at Rikshopitalets journaler vil kunne/kanskje gi svar på dette.

Er disse tilgjenglig på nett?, eller må man sende forepørsel til Riksarkivet for denne sak?

Når det gjelder Wikipedia, så står det altids mye rart der, så jeg ønsker ikke å bruke så mye tid på det.

Men for eksempel på den Engelske wikipedia (se lenke) står det at hans navn er Henrik Arnold Thaulow Wergeland.

Men jeg har til gode å se noen dokumentasjon hvor han har Thaulow i sitt navn.

Ved hans dåp (se lenke på venstre side), er hans navn skrevet kun Henrich Arnold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som kreves for å få tilgang til dødsattesten, den burde jo være tilgjengelig for almenheten etter så mange år.

Mht. kirkeboka ved dåpen så står det et punktum etter Arnold., jeg tror det betyr at dette mellomnavnet er Arnoldus.

Morens pikenavn Thaulow er vel tatt med som 'pynt', ser det også i endel norske skrifter om Wergeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke akkurat Wikipedia den første jeg ville ha stolet på

I følge arkivverket side om "Henrik Wergeland på Rikshospitalet", står det at "10. juli 1845 orket han heller ikke å skrive lengere", noe som gjør det litt merkeligt at han skulle ha datert ett dokument dagen etter.

Korrigering! Dagen etter var han jo død, så da kunne han selvfølgelig ikke skrevet med hjelp heller, så teorien om påholden penn trekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som leser kirkebøker, ser rett som det er at feil har blitt korrigert i kirkeboken.

Synes det virker litt rart at feil på en såpass kjent person som Henrik har aldri blitt rettet på.

Det ville vel ha vært naturlig at en del hadde reagert på om kirken hadde skrevet feil i denne saken ?

Jeg har forøvrig stilt spørsmål til Riksarkivet om muligheten til dødsattest/Journal her

Men håper at vi kan holde oss til denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i en annen sammenheng (innlegg #13 her) blitt minnet om at det i eldre tider ikke var klart når på døgnet en ny dato begynte. Det har ikke alltid vært regnet fra midnatt, men fra solnedgang, eller fra kl. 6 (18). - Men det forklarer vel ikke dette problemet, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ketil, men jeg tror neppe at dette ville ha hatt noe endringer i dette tilfelle.

Det vi vet er at han døde etter midnatt, men spørsmålet er hvilken dag.

Sitatet gir langt i fra noen svar på dette annet at to datoer er nevnt, 10 og 11.

12 er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik Wergeland's død ble anmeldt 12 Juli 1845 i følge Dødsfallsprotokoll A 3 løpenr 207

Desverre står det ikke dødsdag.

Begge to ovenfor med samme anmeldelse dag står med 11 som døds dag.

d. d. står det på Henrik og flere, men for meg virker det som at det betyr samme dato (usikker her).

Sjekket med kirkebøkne med flere av disse med "d. d.", og de fleste er notert med samme døds dato i kirkeboken som anmeldelse dagen.

Bortsett fra sistemann på samme side i Dødsfallsprotokollen; Jørgen Jørgensen, hvor det står 20 i kirkeboken, mens anmeldelse dagen var 21.

Mye tyder på at 12 Juli er korrekt, og at presten har dårlig husk.

Jeg klarer ikke å lese den kommentarer som er notert på Henrik.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, er mye rart her.

Når jeg ser på Henriks søsters ektemann Peter Johan (Jonas) Collett. så er han hans død anmeldt 18 Desember 1851 med samme betegneslen "d. d."

Men i kikeboken for Oslo Domkirke, står han oppført med 15 Desember (eller er det November) 1851.

Jeg ville likevel tro at d. d. står for Dagens Dato (12 Juli) som du skriver.

Det er ikke lett å finne rett dato, når man møter på slike avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden:

Efter Test. af 15[?] Desbr. 1844 [...] [...] [...] af 14. Juli 1845: Afdødes Enke Amalie Sophie f. Bekkevold eneste Arving. Naar Begge ere døde skulde den Længstlevendes Arvinger efter Loven være berettigede til det hele Boe, saafremt den Længstlevende ikke ved Testament maatte [.....] [.....] [.....]

Enken har som myndig Arving overtaget Boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider