Gå til innhold
Arkivverket

Sak om odelsrett 1603

Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Hvor kan jeg finne dokumenter som omhandler denne saken? Jeg har sett at de finnes, men klarer ikke finne dem igjen.

Det gjelder odelsretten til Stadheim, og dreier seg om "Augustinus-ætta". Jeg har selve ordlyden på sammendraget av dokumentet, men vil gjerne ta en titt på originalen (igjen). Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok de samme personene som er involvert ja. Denne har jeg også sett før. Det jeg innbiller meg er at det ligger et skannet dokument på nettet et eller annet sted som gjelder denne saken. Husker at jeg har sett det, om jeg ikke blander det med noen av de andre Ytre-Eide dokumentene da. Den gangen jeg begynte å søke etter gamle dokumenter fant jeg mange, men nå får jeg ingen treff noe sted. Derfor lurer jeg på om jeg leter på helt feil steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ordlyden i sammendraget noen pekepinn om det er et rettsdokument? Eller et brev?

Det høres ut på beskrivelsen som det kan dreie seg om et skifte eller en rettsavgjørelse, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rot i papirene mine, men jeg ser de refererer til en artikkel i Tidsskrift for Sunnmøre historielag (skrevet av Emil Vollset). Så står det følgende: Vi kjenner ættleggen frå ei sak om Odelsretten til Stadheim. På lagtinget i Bergen 21. juni 1603 la brørne Nils Olavson Vereide og Erik Olavson Rygg fram ei dokument som tek til såleis "Dette er erlig och vellforstandige Erich paa Ryg och Niels paa Veyredtz deres Affkompst och Eætledt:

1. Augustinus,

2. Ollluff Augustinusszønn

[...]

7. Olluff Jonszønn.

Forschreffne Erich och Niels ehre forne sallig Olluff Jonszøns Sønner etc.

[...]

Den same ættleggen finn vi også et brev sett opp på tinget i Stryn 6. februar 1563 og lagt fram på herredagen i Bergen 25. august 1578.

Dette dreide seg vel som vanlig om arv. Det jeg mener å huske er at jeg har sett flere av disse dokumentene avbildet, og jeg kan ikke huske at jeg strevde med å finne dem. Derfor lurer jeg på om det har vært noen forandringer i digitalarkivet?? Jeg er ikke ute etter hjelp med innholdet eller noe slikt. Akkurat nå skal jeg snart sende en PDF til USA med slektsopplysninger, og jeg tror min fjerne cousin der borte hadde likt godt å sett bilder av noen av disse dokumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Den siden har jeg vært inne på flere ganger, men glemt å lagre. Der står det at dokumentet er i Diplomatarium Norvegicum, det er greit å vite. :) Men hvis jeg husker riktig og har sett flere av disse dokumentene avbildet, så har det vært på private nettsider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei alle sammen, er det noen som vet hvor i Diplomarium Norvegicum/ Regesta Norvegica/ Prosjekt Diplom v/ UIB man finner denne saken om odel 1603?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Da kan vi konstatere at de fleste lenkene fremskaffet i denne tråden ikke lenger fungerer.

Det er ingen artikkel via wangensteen.net. Ei heller via lenkene som ble gitt av Tor Kvien i 2012.

Jeg regner med at vi fortsatt leter etter originalkilden til ættleggen fra 1603, ikke sant?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Er det noen som kjenner til hvor originalen til ovennevnte ættlegg befinner seg?

Ja, eller er det noen som har kjennskap til eventuelle nettsteder som erstatter de ovennevnte, som da må være rammet av lenkeråte.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2017 at 1:39 AM, Are S. Gustavsen said:

Det er ingen artikkel via wangensteen.net.

Please forgive me for replying in English - I can read Norwegian, but not write it.

Yes, wangensteen.net no longer has the articles, but a lot of the old information is preserved in the Internet Archive at web.archive.org. This Daae article specifically is at http://web.archive.org/web/20110703183441/www.wangensteen.net/Bibliotek/NordfjordsunnmoreDaae.pdf. It is from the Personalhistorisk Tidsskrift, 1882, and thus can also be found at https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/article/view/78165/113289.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 1.20, Carl-Henry Geschwind skrev:

Please forgive me for replying in English - I can read Norwegian, but not write it.

Yes, wangensteen.net no longer has the articles, but a lot of the old information is preserved in the Internet Archive at web.archive.org. This Daae article specifically is at http://web.archive.org/web/20110703183441/www.wangensteen.net/Bibliotek/NordfjordsunnmoreDaae.pdf. It is from the Personalhistorisk Tidsskrift, 1882, and thus can also be found at https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/article/view/78165/113289.

Carl-Henry,

Takk for svar og lenker til artikler.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle artiklene jeg har/hadde er enten overført til NSF, eller så befinner de seg trygt på min egen PC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diplomarium Norvegicum/ Regesta Norvegica - mange av disse dokumentene som beskriver her ligger i Riksarkivet og er trolig ikke skannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2012 den 0.23, Jon Christian Ringdal skrev:

Hei alle sammen, er det noen som vet hvor i Diplomarium Norvegicum/ Regesta Norvegica/ Prosjekt Diplom v/ UIB man finner denne saken om odel 1603?

1 time siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Diplomarium Norvegicum/ Regesta Norvegica - mange av disse dokumentene som beskriver her ligger i Riksarkivet og er trolig ikke skannet

Diplomatarium Norvegicum (DN) inneholder ikke diplomer yngre enn ca. 1570, mens Regesta Norvegica (RN) foreløpig ikke har kommet lenger enn til ca. 1430. Mange av diplomene i disse bokseriene finnes i dag i Riksarkivet, men jeg vil tro at flertallet oppbevares i andre arkiv i inn- og utland og/eller i samlinger i museum og i privat eie.

Det er oppgitt ovenfor at ættleggen er beskrevet i et dokument (diplom) som er lagt fram for lagtinget i Bergen i 1603. Noen protokoll fra lagtinget i Bergen i 1603 er ikke bevart, så kilden må være selve dokumentet. At dokumentet ble lagt fram for lagtinget i 1603, betyr dog ikke at dokumentet er fra 1603; det er sannsynligvis eldre, men har fått en påskrift om at det ble lagt fram for lagtinget i 1603.

Det er i et tidligere innlegg nevnt at den samme ættleggen skal finnes i et dokument (diplom) datert Stryn 6. februar 1563, som ble lagt fram for Herredagen i Bergen 25. august 1578. Domboka for denne datoen er bevart, men jeg finner i farta ingen omtale av ættleggen i den trykte utgaven. Det kan vel bety at kilden også her er selve dokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Det er oppgitt ovenfor at ættleggen er beskrevet i et dokument (diplom) som er lagt fram for lagtinget i Bergen i 1603. Noen protokoll fra lagtinget i Bergen i 1603 er ikke bevart, så kilden må være selve dokumentet. At dokumentet ble lagt fram for lagtinget i 1603, betyr dog ikke at dokumentet er fra 1603; det er sannsynligvis eldre, men har fått en påskrift om at det ble lagt fram for lagtinget i 1603.

The document is described and fully transcribed in Ludvig Daae's article from 1882, "En gammel Ætlæg (Nordfjord-Søndmøre)," pp. 261-262 (see links in #12 above). It is a written statement that was submitted to the Bergen lagting in 1603 and 1604. The statement itself is undated, but probably prepared shortly before, as it relates to the lawsuit at the lagting (the two persons who wrote the statement described their ancestry and argued that, based upon it, they have superior rights to "Augustines Godtz"). As of 1882, the document was "Paa garden Stadheim (Stadem, Stadim, Staimb) i Sunelvens Præstegjeld i Søndmøre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Er det mulig for deg å sjekke hvor denne har havnet? 

www.wangensteen.net/Bibliotek/NordfjordsunnmoreDaae.pdf

Mvh Are

Ja den har jeg på min egen PC 🙂 Har den som enPDF-fil. Skal du ha den må jeg ha din epost-adresse "En gammel Ætlæg.
(Nordfjord-Søndmøre.)"

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.