Anniken Frisvold Skrevet Januar 26, 2012 Del Skrevet Januar 26, 2012 Har et spørsmål vedrørende kirkebok fra Eid/Eid i Møre og Romsdal. Det har dukket opp en henvisning til ei klokkebok fra 1932-1952 på nettet men ingen ting er lagt inn selfølgelig. Jeg undres fordi jeg har prøvd og få prestekontoret mitt og levere fra seg kirkeboka som omhandler masse år fra Eid. De begrunner det og ikke ha gjort det med at de skriver i boka enda, men lurer da på om noe har kommet til Trondheim likevel da det refereres til at denne klokkeboka ligger der. Vennlig hilsen Anniken Frisvold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aase R Sæther - Gloppen Skrevet Januar 26, 2012 Del Skrevet Januar 26, 2012 Eg meiner å lese det du skriv som at det er klokkarboka det er vist til - og det som ligg på kyrkjekontoret framleis nok er ministerialboka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Februar 2, 2012 Del Skrevet Februar 2, 2012 Har et spørsmål vedrørende kirkebok fra Eid/Eid i Møre og Romsdal. Det har dukket opp en henvisning til ei klokkebok fra 1932-1952 på nettet men ingen ting er lagt inn selfølgelig. Jeg undres fordi jeg har prøvd og få prestekontoret mitt og levere fra seg kirkeboka som omhandler masse år fra Eid. De begrunner det og ikke ha gjort det med at de skriver i boka enda, men lurer da på om noe har kommet til Trondheim likevel da det refereres til at denne klokkeboka ligger der. Vennlig hilsen Anniken Frisvold Klokkerbok 542C02 for Eid ble skanna i 2011 og er trolig avlevert til Statsarkivet i Trondheim (SAT) på 2000-tallet, siden den ikke har vært på mikrofilm. Klokkerbøkene skal etter reglene avleveres straks de er utskrevne. Ministerialbøkene kan prestekontorene beholde i inntil 80 år etter at de er utskrevne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anniken Frisvold Skrevet April 11, 2012 Forfatter Del Skrevet April 11, 2012 Klokkerbok 542C02 for Eid ble skanna i 2011 og er trolig avlevert til Statsarkivet i Trondheim (SAT) på 2000-tallet, siden den ikke har vært på mikrofilm. Klokkerbøkene skal etter reglene avleveres straks de er utskrevne. Ministerialbøkene kan prestekontorene beholde i inntil 80 år etter at de er utskrevne. Klokkerbok 542C02 for Eid ble skanna i 2011 og er trolig avlevert til Statsarkivet i Trondheim (SAT) på 2000-tallet, siden den ikke har vært på mikrofilm. Klokkerbøkene skal etter reglene avleveres straks de er utskrevne. Ministerialbøkene kan prestekontorene beholde i inntil 80 år etter at de er utskrevne. .Kanskje jeg er litt treg av meg men hva er forskjellen på klokkeboka og ministrerialboka da ?. Hvis klokkebøkerne er innlevert i Trondheim lurer jeg da på hvorfor ingen av de er skannet . Denne her omhandler jo nyere tid som er sperret, Det manger fra 1884 og fram til 1932 på nett fra Eid. Det står Eid /Voll på to klokkebøker men det fins ingen opplysninger om fødsler giftemål og dødsfall fra Eid der. Vennlig hilsen Anniken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet April 11, 2012 Del Skrevet April 11, 2012 .Kanskje jeg er litt treg av meg men hva er forskjellen på klokkeboka og ministrerialboka da ?. Hvis klokkebøkerne er innlevert i Trondheim lurer jeg da på hvorfor ingen av de er skannet . Denne her omhandler jo nyere tid som er sperret, Det manger fra 1884 og fram til 1932 på nett fra Eid. Det står Eid /Voll på to klokkebøker men det fins ingen opplysninger om fødsler giftemål og dødsfall fra Eid der. Vennlig hilsen Anniken Ministerialboka føres av presten (jf. minister på engelsk), mens klokkerboka er et duplikat som føres av klokkeren. Med klokkerbøker for Eid / Voll menes Voll sokn i Eid prestegjeld. Klokkerbøker har ikke vært ført kontinuerlig overalt, og noen har gått tapt. For Eid sokn dekker klokkerbok nr. 1 1818-1836, mens klokkerbok nr. 2 dekker 1932-1952. For Voll sokn dekker klokkerbok nr. 1 1818-1836, klokkerbok nr. 2 dekker 1867-1915, mens klokkerbok nr. 3 dekker 1916-1955. Alle disse er skanna og lagt ut i Digitalarkivet, men merk at de eldste (1818-1836) i presentasjonen heter hhv Grytten / Eid og Grytten / Voll, fordi Eid og Voll den gang var sokn i Grytten prestegjeld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anniken Frisvold Skrevet Februar 10, 2016 Forfatter Del Skrevet Februar 10, 2016 Konklusjon må da bli at det ikke er klokkebok for det tidsrommet som mangler da hvis jeg forstår det rett, og Ministerialboka fra den tiden blir aldri innlevert i min tid iallefall,, noe jeg syns er trist da hele fars slekta min står i denne boka.Fra alle små-bygdene rundt er det innlevert men ikke Eid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts