Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av lengre dokument

Ola Herje
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg driver med et prosjekt og trenger å få tydet et lengre dokument. Har engasjert flere til å se på dette, men på grunn av litt dårlig tid legger jeg litt ut her også.

Her er en av sidene vi ønsker å få tydet. Jeg er veldig spent på hva dokumentet inneholder!

Ola Herje

25_pdfsam_protokoll.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av sidene vi ønsker å få tydet. Jeg er veldig spent på hva dokumentet inneholder!

Rask skumming tilsier at dette er en møteprotokoll for Aurskog(?) skytterlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rask skumming tilsier at dette er en møteprotokoll for Aurskog(?) skytterlag.

Ja. Dette er møteprotokollen til Urskog Skytterlag fra Aurskog i Akershus.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola Herje!

Det er eit problem å lese etternamna på desse karane, så her er det truleg mange feil!

1. Til Præmieskydningen idag var af Lagets Casse indkjøbt 7 Præmier til Værdi Kroner 18,60. I Skydningen deltog 15 Skyttere.

2. St. Hansdag og 6te Juli var afholdt Dux-Præmieskydninger, hvortil var gjort privat Indskud; i den Første deltog 17 og den Sidste 15 Skyttere.-

3. Den 14de Septbr. afholdtes den sædvanlige Skytterfest hvortil Hølands Skytterlag vare indbudne, hvorfra deltog 10 Skyttere og af dette Skytterlag 14. Til Skydningen var opstillet 7 Præmier til Verdi 24 Kr., og hvortil var gjort en Indskud af 2 Kr. pr. Deltager. Præmierne tilfaldt følgende: 1 Pr. Ole A. [....]stad med 56 Point, 2den Mads Halvorsrud med 52, 3die Lars Toverud med 49, 4de Martin Løhren 47, 5te Engbr. Kræpstad med 46, 6te K. J. Nordbye med 46 P. og 7de Petter Bruholt med 44 Point. Hver Skytter havde 8 Skud paa 250 Alen.

4. Der var i Sommerens Løb afholdt 7 Skydeøvelser.-

Derefter foretoges Valg paa 2 Medlemmer af Bestyrelsen istedetfor Lensmand Holmsen og G. Toverud der staar for Tur til at udtræde K. J. Nordbye har sig udmældt af Bestyrelsen, hvorfor det bliver at vælge 3. Valget paa disse og Suppleanter havde, efterat G. Toverud havde frabedt sig gjenvalg, saadant Udfald:

Bestyrelse:

1. H. Lie med 13 Stemmer, 2 P. Bruholt med 13 og 3. Engbr. [....]stad med 5.- Den sidste valgtes i H. Nordbyes Sted, gaar altsaa ud næste Aar.-

Suppleanter:

1. Brede Hanston med 12 Stemmer

2. Jens O. Waaler med 10 Stemmer

3. Gunerus Killingmo med 10 Stemmer

4. Ole Halvorsrud med 10 Stemmer efter Lodtrækning med K. J. Nordbye.-

G. Toverud, der stadigen har, siden Lagets Oprættelse i 1861, været gjenvalgt til Casserer og Regnskabsfører, og som flere Gange har bedet sig fritaget for dette Hverv.- bad sig nu endeligen fri for gjenvalg paa Grund af at hans Tid er optaget til forskjellige andre Gjøremaal.- I hans Sted valgtes for de kommende 2 Aar:

P. Brubak eenstemmig.

Regnskabet for 1878, der under Mødet var udlagt til Eftersyn, blev med Bilage overleverede Revisorerne; (P. Brubak og E. Halvorsrud.)

Til Revisor istedetfor P. Brubak, valgtes eenst: for et Aar Lars Toverud.-

Ole Halvorsrud og G. Killingmo paalagdes at sørge for at faa tillagt den fornødne Steen paa Skytterhusets Tag.

Da Ingen havde videre at erindre, blev Mødet sluttet.

G. Toverud H. J. Nordbye J.C.H. Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Dette er helt suverent. Kunne du tenke deg å se på mer? Har hele 26 sider og litt dårlig tid. Etternavnene er forøvrig ikke noe problem da jeg kjenner til de fleste. Du traff ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke enkeltsider som er små nok til at jeg kan legge de ut her. Alle er større enn 500 k. Derfor legger jeg ut en link til hele protokollen. Så hvis noen vil tyde en side eller to så hadde det vært fint

:)

http://persons.unik.no/kaja/urskog.pdf

Ola Herje

Gunnar: Tror du det er mulig at vi snakker om samme Ola Herje? Min oldefar bodde på Herje, nesten på Åfarnes. Hans sønn, Jostein Herje, er min farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke helt sikker på om linken jeg la ut fungerer.

Jeg kommer derfor til å legge ut de få sidene jeg har som er under 500 k.

Tallet i filen tilsvarer rekkefølgen.

Ola

11_pdfsam_protokoll.pdf

7_pdfsam_protokoll.pdf

6_pdfsam_protokoll.pdf

9_pdfsam_protokoll.pdf

4_pdfsam_protokoll.pdf

1.PDF

2_pdfsam_protokoll.pdf

26_pdfsam_protokoll.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er transkripsjon av den øverste, nr. 11:

1866 den 21 August blev Hovdemødet[?] for 1866 afholdt paa Gaarden Faller i Fet med Bestyrere fra Urskaug Lensmand Holmsen, Høland Anton Lund, Fet Fuldmægtig H. Nilsen og Enebak Mørk paa Bye sammesteds.-

I Mødet hvortil var anskaffet 27 Præmier deltog 228 Personer hvoraf 22 fra Urskaug som ifølge endt Skydning tilfaltes 10 af Hovedpræmierne ved Mødet.-

Siden Øvelsesskydningerne den 23 Juni har Foreningen haft Øvelsesskydning 22 Juli, 5 August og 13de August samt 2den September.-

S. E. D. Holmsen

1866 September 23de blev Urskaug Skytterlags Præmieskydning og Generalforsamling afholdt i Skytterlagets Locale.-

Til dette Møde vare indkjøbte 11 Præmier til Værdi 10 Spd. Enhver Skytter havde som sedvanlig 5 Skud paa 250 Alens Afstand og blev 1ste Præmie vunden med 33 og 11te med 24 Points.-

30 Personer deltog i Skydningen.-

Efter endt Skydning blev foretaget Valg paa 2 nye Medlemmer af Bestyrelsen idet G. Toverud og Lensmand Holmsens Functionstid er udløben med saadant Udfald. s.

til Bestyrere

G. Toverud og Lensmand Holmsen

til Suppleanter

Lars Toverud

Holm Holmsen

H. Lie og

Fourer Nordbye

Da Skytterlaget endnu ikke er i Besiddelse af de fornødne Midler til Indkjøb af Tagsten til Skytterlagets Locale, saa blev der af Bestyrelsen fremsat Forslag om, at det overdrages til Bestyrelsen at indkjøbe den fornødne Sten hvortil om fornødiges endog kan anvendes de Midler som til neste Aar som sædvanligt skulde anvendes til Indkjøb af Præmier.-

Bestyrelsen har i Tilfældet af at Forslaget nyder Bifald, tænkt sig at man i Stedet for Præmieskydningen burde arrangere en større Duxskydning om saa skulde ønskes men at lade Localet staa uden Sten-tække fandt Bestyrelsen utilraadeligt.-

Det fremsatte Forslag blev enstemmig vedtaget.-

H. Berg fremsatte nu Forslag om, at der i Tilfælde lige Point stedse skal ske Omskydning uanseet jevneste Skud. Forslaget optoges til Votering og blev flest Stemmer for, at Skuddene som hidintil brugeligt i Foreningen bedømmes efter Jevnhed i Til-

[framhald på neste sida]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er transkripsjon av den øverste, nr. 11:

1866 den 21 August blev Hovdemødet[?] for 1866 afholdt paa Gaarden Faller i Fet med Bestyrere fra Urskaug Lensmand Holmsen, Høland Anton Lund, Fet Fuldmægtig H. Nilsen og Enebak Mørk paa Bye sammesteds.-

I Mødet hvortil var anskaffet 27 Præmier deltog 228 Personer hvoraf 22 fra Urskaug som ifølge endt Skydning tilfaltes 10 af Hovedpræmierne ved Mødet.-

Siden Øvelsesskydningerne den 23 Juni har Foreningen haft Øvelsesskydning 22 Juli, 5 August og 13de August samt 2den September.-

S. E. D. Holmsen

1866 September 23de blev Urskaug Skytterlags Præmieskydning og Generalforsamling afholdt i Skytterlagets Locale.-

Til dette Møde vare indkjøbte 11 Præmier til Værdi 10 Spd. Enhver Skytter havde som sedvanlig 5 Skud paa 250 Alens Afstand og blev 1ste Præmie vunden med 33 og 11te med 24 Points.-

30 Personer deltog i Skydningen.-

Efter endt Skydning blev foretaget Valg paa 2 nye Medlemmer af Bestyrelsen idet G. Toverud og Lensmand Holmsens Functionstid er udløben med saadant Udfald. s.

til Bestyrere

G. Toverud og Lensmand Holmsen

til Suppleanter

Lars Toverud

Holm Holmsen

H. Lie og

Fourer Nordbye

Da Skytterlaget endnu ikke er i Besiddelse af de fornødne Midler til Indkjøb af Tagsten til Skytterlagets Locale, saa blev der af Bestyrelsen fremsat Forslag om, at det overdrages til Bestyrelsen at indkjøbe den fornødne Sten hvortil om fornødiges endog kan anvendes de Midler som til neste Aar som sædvanligt skulde anvendes til Indkjøb af Præmier.-

Bestyrelsen har i Tilfældet af at Forslaget nyder Bifald, tænkt sig at man i Stedet for Præmieskydningen burde arrangere en større Duxskydning om saa skulde ønskes men at lade Localet staa uden Sten-tække fandt Bestyrelsen utilraadeligt.-

Det fremsatte Forslag blev enstemmig vedtaget.-

H. Berg fremsatte nu Forslag om, at der i Tilfælde lige Point stedse skal ske Omskydning uanseet jevneste Skud. Forslaget optoges til Votering og blev flest Stemmer for, at Skuddene som hidintil brugeligt i Foreningen bedømmes efter Jevnhed i Til-

[framhald på neste sida]

Tusen takk. Dette er veldig bra! Hvor mye skal du ha for å tyde alle sidene? For meg virker det som om du leser de ganske lett. Jeg driver å skriver jubileumsbok om Urskog skytterlag og har slitt med å finne noen som kan lese slik tekst og nå begynner det å haste...Jeg har ikke så mye å tilby, men jeg anser det som svært viktig å tyde sidene så jeg kan nok ordne noe.

Ola Herje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke gotisk skrift, men jeg sliter likevel med å tyde et ord.

Dette sår helt øverst på siden. Hvilket ord skal det være?

"1879 den 16 de november var Urskaugs Skytterlags medlemmer efter forutgående innbydelse, samlet hos Børsemaker Lier paa Lier for at tage under behandling Innførelsen af salongskyting for kommende vinter. Efter nogen …..? blev man enige om at forsøke iverksette skytingen på følgende betingelser."

Jeg mangler ordet etter efter nogen

Ola Herje

1879.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Eg fekk lyst å prøve meg på nr. 7:

Indbyder Landets samtlige Skydeforeninger til Præmieskydning med Repræsentanter som tænkes afholdt indeværende Aars Sommer paa Gardermoen. I denne Sag blev besluttet: Bestyrelsen Bemyndiges til at tilkjendegive Hr. Controlør Stribolt at man agter at deeltage i den anmældte Præmieskydning. Valget af debuterede[sic] bliver at foretage i et senere Mødet,- ligesom nærmere Bestemmelse om Sagen i det Hele da bliver at fatte, dog har man foreløbigt Tænkt sig at indeværende og forrige Aars Skydning saaledes som Vedkommende Skydeprotocol udviser nærmest bør lægges til Grund for Valget.

3. Valg paa Bestyrer istædetfor Skolelærer Iversen som har tilkjendegivet at han paa Grund af Forflyttelse ikke længer kan vedblive denne Bestilling. Til at erstatte denne Afgang i Bestyrelsen Valgtets[sic] første Suppleant Holm Haneborg.

Da paa Opfordring Ingen mældte sig som havde videre at erindre blev Mødet hermed sluttet.-

Holmsen G. Toverud H. J. Nordbye

Aar 1865 den 24de Mai blev efter forudgaaen Berammelse og i Henhold til Centralforeningens Rundskrivelse af 28de Novbr. f. A. Præmieskydning afholdt af Urskaugs Skydeforening paa Aurmoen i Urskaug i Overvær af undertegnede Bestyrelse. Hvorda til Skydningen mældte sig og deeltog 30 Medlemmer af Foreningen. Skydningen foregik efter Lodtrækning paa 500 og 250 Alen med følgende Resultat:

Paa 500 Alen

H. Nordbye med 3 -Tre- Træf

Paa 250 Alen

Bøssemager Lie med 4 -fire- Træf

Lensmand Holmsen med 3 -tre- Træf

H. Nordbye med 3 -tre- Træf

Holm Haneborg med 3 -tre- Træf

O. Nordbye Haugrim med 3 -tre- Træf og

A. Saugmyra med 3 -tre- Træf.

De af Centralforeningen bestemte Skiver af 32 og 16 Tommers Diameter blev benyttet, og blev de forannævnte Skytteres Skiver forsynet med Bestyrelsens Paategning om Træfskud m. V.. G. Toverud blev bemyndiget til at indsende de oven omhandlende Skiver til Centralforeningens Bestyrelse, ledsaget af Udskrift af nærværende Forhandlingsprotocol forsaavidt det Passerede idag angaar.-

Da Ingen havde Videre at ærindre blev Mødet hermed sluttet.-

Holmsen G. Toverud Holm Haneborg H. J. Nordbye

1865 den 8de Juli blev efter forudskeet Indkalse[sic] en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...