Gå til innhold
Arkivverket

Regesta Norvegica - Grenland?

Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Hei,

i Regesta Norvegica finner jeg fløgende datert 6.6. 1318:

"...Sauherad sogn, .. Bamble sogn og .. Nesherred sogn på Grenland"

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=3292&s=n&str=Grenl%

Det ser ut som dette er et ekstrakt av DN: http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=2411&s=n&str=

Det jeg lurer på er om dette kan tolkes som om alle 3 sognene ligger i "Grenland" eller kun det siste (Nesherad)?

Videre ser jeg at Regista nevner at utsteder er "biskop Helges ombudsmann og sira Sørle på Gjerpen".

Når dette utstedes "på Gjerpen", og Grenland nevnes i teksten, kan det da tyde på at Gjerpen ikke er en del av Grenland?

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolking er gjerne eit spørsmål om vilje....

Eg meiner brevteksten ikkje kan tolkast slik at alle 3 sokna ligg i Grenland. (Regestet kan nok tolkast slik, men det er ikkje noko poeng.)

Når det er skrive "Næss hærað a Gr/oe/nlande" kan det godt vere for å presisere kva for eit Nes herad det er snakk om - sidan det fanst meir enn eitt. Det treng ikkje vere meint å seie noko om dei to andre sokna.

Det kan hende det brevskrivaren sin tanke at alle tre sokna låg på Grenland, men det er i tilfelle så uvisst at du ikkje kan bruke det som argument i noko retning.

Det følgjer naturlegvis av dette at "a Gærpine" heller ikkje seier noko om at Gjerpen ligg eller ikkje ligg på/i Grenland. "sira Solla a Gærpine" er tydelegvis, for samanhengen, tilstrekkeleg identifisering av personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tror du har rett i begge deler.

Hvis man "vil" tolke dette som 3 sogn i Grenland så kan det isolert sett argumenteres for det.

Når jeg ser på andre diplom der flere sogn omtales samtidig (med minst 1 i Grenland) så finner jeg flere tilfeller, der sogn vi vet var en del av Grenland, nevnes uten referanse til Grenland. Det ene som knyttes til Grenland kan ha sognnavn andre steder med lignende navn. Mao legges Grenland til som en tydeliggjøring av hvor det er.

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av fantes prestegjeldene Nes i Akershus og Nes i Hedmark, og sikkert fler som ikke jeg kjenner til eller husker på stående fot. Da er det selvsagt nødvendig å presisere hvilket Nes man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det heter vel også Nesherad i Telemark, distriktet Lunde, Holla, Ulefoss!!!!!

Mvh

Lise Larsen

Det jeg egentlig tar opp her er hvilke sogn som ble omfattet av begrepet "Grenland" i perioden etter at Grenland "fylke" senest 1164 måtte underordne seg Borgratingsloven.

Jeg leter derfor i gamle diplom for å se om teksten i diplomene kan gi noen ledetråder.

Det er relativt klart at (deler av) Heddal, Bø, Saude, Nes(herad), Lunde, Holla (med Fen, Romnes, Helgen), Drangedal (uten Tørrdal) og Solum/Mælum ble omtalt som tilhørende "Grenland" i perioden ca 1300 - 1600 basert på Diplomatarium Norwegicum og Borgartingsloven (kristenretten). Så lang har jeg i denne perioden ikke funnet underlag for at Gjerpen og Bamble ble omtalt å ligge i Grenland.

Det er mye som tyder på at i alle fall Bamble og kanskje Gjerpen var en del av det Grenland "fylke" som ble underordnet Borgartingsloven senest 1164.

Enkelte historikere omtaler Skienssysla (som ble etablert ca 1200) med samme geografi som "Grenland fylke", dvs inneholdene øvre og vestre Telemark (skattelandet), "Grenland" og Numedal.

Dette bestrides av andre historikere.

Det er denne usikkerheten jeg prøver å finne ut av.

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel også Nesherad i Telemark, distriktet Lunde, Holla, Ulefoss!!!!!

Inger Lise, jeg tror du vet noe vi andre ikke vet. Kan du fortelle eksakt hvor Nesherad i Lunde, Holla, Ulefoss ligger?

Five exclamation marks, the sure sign of an insane mind.
(Terry Pratchett)
Lenke til kommentar
Del på andre sider