Gå til innhold
Arkivverket

På leting etter Brita Tengesdal, trolig Norges eldste 1921

Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Her er nok posten det søkes etter. Post nr. 6: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Jelsa, Sand i Jelsa, Ministerialbok nr. A 6.2 (1828-1853), Ekteviede 1844, side 511.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1623&idx_id=1623&uid=ny&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051212030877.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og kommentarer !

Det kom en telefonsamtale som varte helt til nå ...

---

Ja, enig med Gaute

Foreldre er Nield Michelsen og Ragna Olsd, bosatt på Aarthun da dattereren gifter seg i 1844. Glimrende at saken lot seg løse

Britta ble døpt i Sauda den 26. juni 1814

Hun døde den 6. mars 1921, i flg opptegnelse hos SSB i forbindelse med folketellingen 1920

(se øverst på denne oversikten - det er et tretall for mars, men ligner på et 8-tall)

post-2595-0-81944600-1327945041_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig oppkvikkende og skøy at Brita lot seg finne (ble funnet)

Letingen etter Brita førte fram! Hun og hennes foreldre ble funnet.

Takk for all leting og de funnene som dere delte på tråden om henne og familien.

Jeg verdsetter det mye !

Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita f 1814 døde hele 107 år gammel og var i sin tid Norges eldste kvinne og mediakjendis. Der er bilde av henne side 634 i Sand I (Ernst Berge Drange). Foreldrene hennes var Njell Mikkelsen Årtun fra Løhaugen under Handeland i Hellandsbygd i Sauda (H4a), f.ca.1782, en tid på Løhaugen under Handeland (H5), senere Steinkloppå under Årtun i Hellandsbygd i Sauda (H7), gift 1) 1812 med Ragna Olsdatter Teig (8c), f.ca.1779, død 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg har en gammel avisartikkel om Brita som jeg kunne delt her. Må lete litt først. Artikkelen omtaler henne som Nordens eldste kvinne og beskiver mye om hennes liv og datterens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av damen:

DigitaltMuseum

Eldre dame
Om objektet Motiv
Eldre dame
Historikk
Fotografering

Eierskap
Rettighetsinnehaver/eier av original:Eide, Nora
Inventarnr.
RFF1999-087-007
Institusjon
Ryfylkemuseet
Tilleggsinformasjon Andre opplysninger
Brita Njellsdtr. Tengesdal, fødd på plass Steinkloppå under Årtun i Sauda. Budde største delen av sitt vaksne liv på plasset Bakkadn ved Tengesdalsjøen. Ho døydde 107 år gammal i 1921 og var ei lita mediesak i si tid, som "Norges eldste kvinne".
Inngår i samling
Ryfylkemuseet
Eier
Ryfylkemuseet
Type
Fotografi
Motivklassifikasjon
Vis/skjul tilleggsinformasjon

http://digitaltmuseum.no/011015121689

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita var min morfars oldemor, det blir vel min tipp-tipp oldemor?

Mener det bildet fra Ryfylkemuseet var brukt i avisartikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hvis du finner artikkelen. Brita og aldersstatistikken fra 1920 burde man ellers kunne gjøre noe ut av på Slektshistoriewiki ...

Trist at Celvin ikke er med oss lenger. Han hadde sikkert satt pris på oppfølgingen her.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.