Gå til innhold
Arkivverket

Manglende side fra Gran kirkebok 1720 befinner seg i Gunnerusbiblioteket

Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Justisråd og generalkonduktør Christopher Hammer hadde interesse for mye og samlet på mangt. Bl.a. rev han ut den siden i kirkeboka der hans egen dåp er innført. Dette betyr at alt mellom 24. aug. og 5. okt 1720 mangler.

Siden Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab arvet hans innholdsrike bibliotek m.m. - befinner denne kirkeboksiden seg i dag i Gunnerusbiblioteket i Trondheim.

Har dere noen tanker om denne siden burde vært fotografert og lagt på plass igjen i den skannede versjonen av kirkeboka?

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 1 (1707-1731), Kronologisk liste 1720, side 122.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justisråd og generalkonduktør Christopher Hammer hadde interesse for mye og samlet på mangt. Bl.a. rev han ut den siden i kirkeboka der hans egen dåp er innført. Dette betyr at alt mellom 24. aug. og 5. okt 1720 mangler.

Siden Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab arvet hans innholdsrike bibliotek m.m. - befinner denne kirkeboksiden seg i dag i Gunnerusbiblioteket i Trondheim.

Har dere noen tanker om denne siden burde vært fotografert og lagt på plass igjen i den skannede versjonen av kirkeboka?

Takk for en opplysning som for meg var ukjent. Vi skal undersøke saken. Det vil være av interesse å få fatt i bilder av dette bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Takk for en opplysning som for meg var ukjent. Vi skal undersøke saken. Det vil være av interesse å få fatt i bilder av dette bladet.

Det viser at bladet for lengst har kommet til Statsarkivet på Hamar, dog etter at boka i sin tid ble mikrofilma. Saken vil derfor behandles som øvrige manglende sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Flott at det har kommet på plass. Jeg mener ellers at en kopi av siden for mange år siden ble gjengitt i Vest-Oppland Slektshistorielags Tidsskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Flott at det har kommet på plass. Jeg mener ellers at en kopi av siden for mange år siden ble gjengitt i Vest-Oppland Slektshistorielags Tidsskrift.

Er disse sidene transkribert og hvor fins de i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse sidene transkribert og hvor fins de i såfall?

Sidene er transkribert og trykt i Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift nr. 2/1985 på side 10-13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.