Gå til innhold
Arkivverket

Nes, Hedmark 1813-1827

Inger Lise
 Del

Recommended Posts

En mulig formor, Birthe/Berthe Olsdatter, blir døpt her den 12. mars 1815:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513040531.jpg

Jeg ser at hun er uektefødt - og at foreldrene heter Anne Halvorsdatter og Ole Olsen. Jeg greier imidlertid ikke å skjønne verken bosted eller titler på foreldrene, navn på fadderene - eller tilleggsinformasjonen i høyre marg. Jeg er ikke lokalkjent, men har sett på mulige gårdsnavn på Nes i FT1801 uten hell. Er det noen som har lyst til å hjelpe med en tyding?

Mvh,

Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Inger Lise !

Bosted og titler klarer jeg ikke, men tilleggsinformasjoen var litt enklere (uten ett ord, da !)

Dette Pigebarn er ved Daabsacten i Kirken bleven kaldet Birthe, da Fadderne havde glemt at spørge vedkommende om det til Indførelse i Kirkebogen ved Barnedaabens Be...... ... opgivne navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for hjelpen begge to - jeg vet ikke helt om jeg forstår hva det betyr:). Kan kanskje tyde på at fadderne ikke sto foreldrene veldig nær, eller?

Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et "amputert" forsøk på foreldre og faddere:

Pigen Ane Hal

vorsd. Huuse-

Ej. hendes u-

ægte Barn

med [Nord?]

[svensk?] Sol-

dat Ole Ol-

sen Cap. [...

....] Division.

Gaardm.

Lars Huuse

og [...]

Hm Lars Gielt-

hieltEj. og

Gunnild

Larsd. ibid

Hans Mor-

tens. Hu-

seEj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink - litt av noen kråketær...skal nok bli vanskelig å finne ut av Ole Olsen; det vrimler jo av de - og hvis han kanskje bare er innom bygda som soldat blir det enda verre!

Tusen takk:)

Mvh,

Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.