Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne slektninger i USA evn Canada?

Terjen
 Del

Recommended Posts

http://www.ancestry.com/ og https://familysearch.org/ er steder du kan prøve deg på. FS er vel gratis over hele linjen men Ancestry koster. Men du kan få 14 dager free trial. Da kan du se om det er noe for deg. Jeg synes det tar tid å komme inn i riktig måte å søke på - så tålmodighet er godt å ha! Men det er mange her som har holdt på mye lenger enn meg og sikkert har flere og bedre tips.

Et annet tips er å legge inn fullt navn i visningsnavnet. Da er du mer sikker på å få svar. Det er nemlig en regel mot å bruke nicks wink.gif

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme min brøde : For et par år siden tok jeg 14 dager gratis prøve på Ancestry.

Jeg glemte hele greia, og umiddelbart var det trukket 1400 kroner av VISA.

Det er flere av disse nettstedene som tilbyr slikt. Du må oppgi VISA-informasjon ved påmelding

for gratis tjeneste.

Du kan søke "litt grovt" gratis på folketellingene uten noen registrering. Jeg fant en del på den måten før jeg tross alt

bestilte fullt abonnement (World). Det kan være litt trening før abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bestilte eit slikt "prøveabonnement" ein gong, søkte på harde livet, og fann til slutt m.a. fram til eit par av brørne til oldefar min som eg visste lite om. Deretter sa eg opp abonnementet. Dette var god trening, og eg har seinare funne det verdt å abonnere fleire gonger over kortare eller lengre tidsrom. Ei anna mogelegheit er å velje månadsabonnement, og så etter ein månad ta stilling til om ein vil halde fram med abonnementet. Eg trur ikkje ein får "prøveperiode" då, men ein slepp langt billegare unna om ein forgløymer seg.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor i USA slektningene dine bosatte seg? Endel stater har lagt ut endel informasjon gratis, f.eks Minnesota, der det finnes death indexes og burials.

Familysearch er et relativt nytt bekjentskap for meg, men den har vist seg å være en god kilde. Familysearch er basert på mormonkirkens arkiver, det var bl.a. de som bidro til at de norske kirkebøkene ble mikrofilmet i sin tid, men man skal ikke stole blindt på at den alltid finner det du søker. Det lønner seg å lese bruksanvisningene før du søker. Det hender at FS bommer litt på navnene, de er ikke alltid tolket riktig, men ofte er et bredt søk med lite annen informasjon enn bare navnet en god begynnelse likevel, så kan du begynne å spesifisere søkene etter hvert. Det kan også være et skudd i blinde å google navnet på den du søker, det kan jo være andre som har funnet samme person i annen sammenheng. Jeg håper du blir bitt av basillen, slektforsking er gøy, og du blir aldri helt ferdig...

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme min brøde : For et par år siden tok jeg 14 dager gratis prøve på Ancestry.

Jeg glemte hele greia, og umiddelbart var det trukket 1400 kroner av VISA.

Det er flere av disse nettstedene som tilbyr slikt. Du må oppgi VISA-informasjon ved påmelding

for gratis tjeneste.

Du kan søke "litt grovt" gratis på folketellingene uten noen registrering. Jeg fant en del på den måten før jeg tross alt

bestilte fullt abonnement (World). Det kan være litt trening før abonnement.

Nyttig info fra Helge. Ja, gratis prøve kan fort bli kjempedyr hvis man glemmer å avbestille før gratisperioden utløper

Og: ancestry.com har gratis 'grovsøk' (uten noen som helst form for registrering eller abonnement), der det er mulig å få et vink om aktuelle kandidater som kan være den som man er på leting etter. Grovsøket hos ancestry skjuler opplysninger om noen av detaljene. De må man betale for å få, eller få hjelp til oppslag hos noen som har abonnement

Takk forresten til de i forumet som har et abonnement på ancestry.com og som er villige til å foreta oppslag. Det er jo lettere å foreta oppslag hvis den som ber om hjelp til oppslag på forhånd har funnet aktuelle kandidater med et gratis 'grovsøk'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte i første omgang å prøve meg på noe som er gratis. Jeg antar at de jeg leter etter muligens bodde i Minnesota, men det kan også være mulig at en av dem jeg leter etter bodde i Illinois. Har dere noen internettadresse jeg kan bruke på noe som er gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt deg to internettadresser i innleggene ovenfor. Familisearch er helt gratis, og ancestry kan du søke og få "hint" gratis. Lykke tilsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terjen.

Du kan ta en titt på denne adressen: http://norwaytominnesota.blogspot.com/

Margit (Nysetvold) Bakke har gjort en kjempejobb med denne siden, hun er også aktiv i norske fora.

Du bør lese gjennom hele siden, det er masse info og tips der. Nederst på siden finner du masse linker til åpne databaser i Minnesota.

Ved å lære deg terminologien som brukes i de basene, kan du senere lett gjøre søk etter tilsvarende baser i andre stater. Hvis du stiller spørsmål her i forumet, er det enklere å få svar når du bruker navn, årstall og distrikt på personen du vil ha info om i overskriften til innlegget, da det blir litt enklere for andre å se hva du er ute etter. Oppgi alltid all den informasjonen du har selv, helst også med angivelse av kilder.

Lykke til!

Mvh Olaf

Jeg ser etter at jeg skrev dette innlegget, at Hanne Line Osberg Eide i innlegget ovenfor linker til samme person. Ja,ja, der ser du hvor glupe noen av oss er, jeg får skylde på nærsynthet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider